Bouw gastanker Brisote 1:60

Druk aan het googlen geweest Adam.
Aangezien mijn electro technisch kennis e ook de kennis van het RC systrem niet heel groot zij zag ik dat er ook gewoon 360 graden servo,s te koop zijn.
Nog is het hard zitten denken, maar denk zelf dat dat voldoende is. Ook al kan het orgineel continu rondjes blijven draaien doe je dat natuurlijj nooi. Vaak alleen remmen bb en sb. En van vol bb naar vol sb is het meest gebruikelijk en of hij dat nou doet linksom of rechtsom maakt niet uit. Boegschroef is immers geen hoofdvoorstuwing.
Nu wel mijn vraag, stel ik gebruik de 360 gr servo en geef mijn stick bijvoorbeeld 45 graden gaat de sevo dan ook naar 45gr. En waneer ik 120 gr geef op de stick gaat de servo dan ook naar 120 gr. Gaat dat vanzelf of is dat programmeerbaar. Word tijd dat ik is gezellig bij een modelbouw club ga kijken.
 
Zo'n servo zal gewoon een gelijk percentage geven van de volle uitslag als een andere servo, als het een analoog systeem is natuurlijk. Het signaal dat naar de servo toegaat is gewoon hetzelfde signaal. Als je graden verdeling uitgaat van een maximale uitslag van 90 graden elke kant op, dan zal een 360 graden servo bij zo'n knuppelstand een uitslag van 90 graden ( een 360 graden servo draait voor zover ik weet 180 graden linksom of rechtsom), dus de helft van de volle uitslag van 180 graden.

VrGr,

Theo Baarslag
 
Ik ken ze niet, maar als jij ze gevonden hebt zullen ze wel bestaan die 360 graden servo's.
Maar aangezien je knuppels (voor het gemak gesteld) maar 90 graden uitslag hebben zit er dus een factor 4 tussen je knuppeluitslag en je servo uitslag.
Dus 10 graden knuppel is 40 graden servo.
 
Nou we zijn weer thuis en inmiddels al weer wat wijzer.
De planning is nu om eerst de boeschroef unit te bouwen en de romp te beplanken.
360 graden met stappenmotor of servo word nog even te lastig. Desondanks maken we de unit maar wel vast 360 graden draaibaar. Ga voor nu maar gebruik maken van een 90 of 60 gr servo en die dmv tandwiel overbrengen naar180 gr. Dus gewoon bb en sb. Zo is de stick vol naar rechts gewoon sb en vise versa.
Hoop jullie van de week nog wat leuke foto's te laten zien.
 
En wat te denken van een 180 graden servo met een 1:2 overbrenging?
Dus de servo slaat een halve slag 180° en je schottel een hele slag van 360°.
Als je schottel is rustpositie in de achteruit staat heb je een soort van handrem op je schip.
Vol gas is hard afstoppen (dit heb ik ook zo in mijn schip) en als je de knuppel helemaal naar rechts trekt keert de schottel om en ga je vooruit.
Alles tussen niets en volle knuppel uitslag is rechts. Voor links geld uiteraard het omgekeerde.
Het enige nadeel is dat het draaien van bijna helemaal rechts naar bijna helemaal links niet over de kortste weg zal gaan: De servo draait via de nulposititie (in dit voorbeeld de stand vooruit/afremmen) naar de andere kant.
 
Helemaal waar klaas. Maar om het voor mezelf makkelijk te houden voor begin varen eerst maar is bb en sb en alles ertussenin dus idd ook rem positie. Zo blijft de stick nog wat te controleren. Makkelijk is het altijd om nog de servo en de overbrenging te veranderen.
 
Maar aangezien je knuppels (voor het gemak gesteld) maar 90 graden uitslag hebben zit er dus een factor 4 tussen je knuppeluitslag en je servo uitslag.

Kleine opmerking Adam, niet om te zeiken hoor, gewoon voor de duidelijkheid.
Heb hier zelf ook mee zitten stoeien bij de ASD slepers. De stick van (mijn F14) zender en ik denk de meeste heeft maar 60 graden uitslag. Maar hierbij gaat de (standaard) servo dus wel 90 graden heen en weer (of 180, of 360 afhankelijk wat voor servo je neemt).

Interessante discussie Robisch:p Ik kreeg het volgende idee om even te delen met jullie:

Wanneer je de aandrijving in de boot 360 graden hebt kunnen laten draaien d.m.v. een 1:4 overbrenging met standaard servo. Of 1:1 met een 360 servo, dat maakt niet uit.
Is het dan misschien een oplossing om je beide schuiven te gebruiken?

full


Links is dan voor de regelaar van je motor, die hoeft alleen maar vooruit te draaien. Rechts is voor het sturen van je pompjet.
En daarnaast dan een indicatie strookje plakken zoals hieronder?

full


Helemaal naar voren en naar achter draait de jet naar rechts (SB).
Midden stand is links (PS) en hiertussen in zit je in vooruit of achteruit.
Omdat er geen veertje in je schuif zit blijft de jet altijd in zijn positie staan totdat jij er een duw tegen geeft op de zender. En aan dit labeltje kan je zien waar hij op dat moment staat.
Enige wat je moet hebben is een band waar je zender inhangt zodat je beide handen volledig vrij hebt om de schuiven te bedienen.

Trouwens Klaas, jouw systeem vind ik ook prachtig!

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn inmiddels al weer wat daagjes verder.
Het belatten gaat rustig maar elke dag een paar latjes is goenoeg. Neem ruim de tijd om de lijm te laten drogen. De boeg is super rond en geeft dus veen spanning op de latjes. Alvast maar wat foto's van het tot nu toe geklaarde werk.

full
full
full


Groetjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om nog een gastanker te zien. Hier is m'n fully ref LPG, misschien kun je er voor de detaillering later wel uit halen. Was/is voor mij m'n eerste schip, dus hier en daar kan er wel wat aan verbeterd worden.
1-100-lpg-chaconia

Bij jouw is het al van in het begin scherp werk, vordert snel zo te zien! Veel succes, ik volg!
Voor de latjes bij de boeg en de achtersteven gewoon even in vorm trekken en goed natmaken. Dan laten drogen in die vorm en dan blijven ze zo staan. Dat werkt nadien wel makkelijker voor het lijmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Neptunes. Bedankt voor je reactie. Had je verslag op voorhand al gelezen.
wat een detaiering, hier kunnen de container bouwers nog wat van leren.
De bouw gaat gestaagd verder. Het nadeel is dat de bouw elke keer 3 weken stil ligt, het voordeel daar in tegen is dat ik mijn handelingen en ideen goed kan uitwerken in de tijd dat ik aan boord zit en in de 3 weken thuis kan er lekker gebouwd worden.

Ben nu bezig met het verkleinen van de tekenigen van het roer.
Onder dit schip zit een barkmeijer flap roer wat te vergelijken is met een becken roer.
Graag wil ik het systeem werken krijgen. Hopenlijk gaat dit mij lukken op de kleine schaal. Zoals gezegd voldoende tijd om over na te denken.

Groetjes
 
Na het verkleinen van de tekeningen van het roer ben ik er toch wel achter dat het werkbaar maken van het roer niet te doen is.
Dan maar verder nadenken over de boofdmotor met overbrengening.
Aan boord draaid de schroefas bij vol vermogen 183 toeren/min.
Ik heb een schroef van raboesh gevonden, de flower prop 4 blad van 5 cm. Welke redelijk in de buurd komt van het orgineel. Mijn bedoeling is dan ook om het toeren aantal van 183 bij vollast als uitgangspunt te gebruiken. Dit zal niet helemaal haalbaar zijn maar denk dat ik met 200 rpm mooi zit. Nu de vraag hoe ga ik dat realiseren.
Welk typer motor, met welke regelaar en welk type overbrenging, zelf ben ik een voorstander van overbrenging dmv een getande snaar.
Hierin graag jullie ervaring en kennis gevraagd.

Zal vanavond even een foto delen van de orginele schroef.

Groetjes tot zover.
 
Aan boord draaid de schroefas bij vol vermogen 183 toeren/min.
Ik heb een schroef van raboesh gevonden, de flower prop 4 blad van 5 cm. Welke redelijk in de buurd komt van het orgineel. Mijn bedoeling is dan ook om het toeren aantal van 183 bij vollast als uitgangspunt te gebruiken. Dit zal niet helemaal haalbaar zijn maar denk dat ik met 200 rpm mooi zit. Nu de vraag hoe ga ik dat realiseren.

Ga maar uit van eerder in de buurt van 1 a 2 duizend toeren, anders komt er uberhaupt geeneens beweging in he scheepje.

Groet, Bert
 
In 1:60 moet een flaproer te maken zijn, kan in 1:50 ook, en er zijn zelfs mensen die het in 1:75 kunnen
 
Oke heren daar heb ik me dan even op verkeken haha.
Dan maar is beginnen met 1000 rpm, dat is dan weer handig met een snaar overbrenging. De spoed van de schroef kan altijd nog ietsjes aangepast worden.
Ook heb ik nog een conventionele schroef liggen welke aangepast kan worden.
Hier foto van het orgineel

full


Gaan voor het flaproer nog maar is googlen wat de mogenlijkheden zijn.
Aanbevelingen qua motor en snelheidsregelaren zijn altijd welkom.

Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaan voor het flaproer nog maar is googlen wat de mogenlijkheden zijn.

Niet moeilijker denken dan het is Robisch. Gezien de grote verdikking boven op je roer heb je zat ruimte voor een stevige en doeltreffende aansturing van je flap. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld:

full



In het echt gaat het roer ook niet 90 graden om.

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar zijn we weer. Na een lange periode van werk en verlof toch weer tijd om even iets te posten.

Er is natuurlijk in de tussentijd genoeg gebeurd.
De romp is al een stuk verder met belatten. De bb zijde is nagenoeg klaar en de sb zijde is al over de helft. Elke planje met zorgvuldigheid gelijmt En geen pijkertjes te hoeven gebruiken, dan hebben we er ook geen last van met schuren.

full
full
full
full
full


Ben er zelf erg tevreden over. Het is me alles meegevallen. Tuurlijk zijn er latjes gebroken tijden het plaatsen. Gewoon overnieuw beginnen en rustig blijven.
plankje voor plankje.

De ideen voor de boegschroef zijn inmiddels ook al een stuk conkreeter.
een stuk teflon rond 62mm bood de fundatie voor iets moois.
ik heb helaas geen foto's tussendoor genomen van het proces. Vergeef me, overgens is het ook geen hoogstaand stukje techniek.
Het geheel heb ik dus uit teglon gehaald wat met een goede lijm ( epoxy? )wel in de romp gelijmt moet kunnen worden.

full
full


Ik heb in de schijf nu 2 gaten van 4 mm geboord. Proef ondervindelijk zal uit moeten wijzen of deze voldoende zijn. Uiteraard heb ik nog voldoende teflon over om eventueel een nieuwe schijf te draaien voor 2 grotere of misschien zelfs klijnere gaten.

Allemaal weer bedankt voor het lezen.

Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top