Bouw Graupner Jet Sprint.

Discussie in 'Speedboten' gestart door fireboy, 6 jan 2008.

  1. Botter

    Botter Guest

    Waarom heb je hem dan niet rechtstreeks vanaf de graupner site besteld?
     
  2. fireboy

    fireboy Guest

    Dan had ik nog verzendkosten moeten betalen. En mijn vader werkt in Zwolle dus hij kan hem zo mee nemen. Hij was trouwens nog goedkoper ook. Maar ze hebben net gebeld dat hij er is en mijn vader haalt hem Maandag op dus dan kan ik aan het werk.

    Mvg Wouter
     
  3. fireboy

    fireboy Guest

    Zaterdag hebben ze gebeld en mijn vader haalt hem maandag op.
    Hij neemt ook meteen een motor en een koppeling mee.
    Ik zit alleen nog met de vraag welke lijm ik het beste kan gebruiken?

    Mvg Wouter
     
  4. Botter

    Botter Guest

    Zelf heb ik 2 componenten lijm gekocht bij quartel.. Onder de naam z-poxy dacht ik.. Om de dingen in mekaar te lijmen is dit zeer geschikt.. Maar weet niet wat jij wil lijmen?
     
  5. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Wouter,

    De koppeling zit al bij de boot dus die hoeft je vader niet mee te nemen. Voor het lijmen raad Graupner (en ik ook) Stabilet Express aan, dat werkt perfect voor deze boot.

    Veel plezier met het bouwen en besteed veel aandacht aan de inbouw van de jet!

    Groeten

    Jasper
     
  6. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    zeker stabilit voor alle jet onderdelen en de romp, ook secondenlijn voor de cockpit figuren en kleine dingen.

    Vooral stabilit echter ...

    Patrick
     
  7. fireboy

    fireboy Guest

    Bedankt ik zal het door geven aan mijn vader.

    Mvg Wouter
     
  8. de kale

    de kale

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    69
    Locatie:
    rotterdam
    voor het inlijmen zeker geen epoxy gebruiken, dit hecht nl niet goed aan het ABS van de jet
     
  9. fireboy

    fireboy Guest

    hallo,

    Ik kan nergens die lijm vinden, is er misschien ook een Bison variant van?

    Mvg Wouter
     
  10. de kale

    de kale

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    69
    Locatie:
    rotterdam
    ik heb CA (secondelijm) met glasvezel gebruikt om de jet(abs) in mijn romp(polyester) te lijmen, ging perfect.

    daarna heb ik aan de binnezijde boot de jet aangelamineerd met polyester.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2008
  11. fireboy

    fireboy Guest

    bedankt,

    ik heb ook net de lijm binnen die werd aangeraden ( mijn opa heeft hem bij 2brotherrc gehaald ) lijm werkt perfect en de boot vaart ook best. alleen mijn servo slaat eigenlijk te ver uit is daar wat aan te doen?

    Mvg Wouter
     
  12. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    je kan de uitslag van de jet beperken door

    1) je zender te programmeren (indien je een computer zender hebt)
    2) een ander gatje in de servoheuvel te gebruiken

    Patrick
     
  13. fireboy

    fireboy Guest

    ik heb helaas geen computer zender ( mij nog te duur )
    ik heb hem al op het kleinste gaatje staan.
    is het ook te doen om er een gaatje bij te boren?

    Mvg Wouter
     
  14. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Wouter,

    Een gaatje erbij boren is dan eigenlijk nog de enige optie en kan heel goed.

    Heb je ook foto's??

    Groeten

    Jasper
     
  15. fireboy

    fireboy Guest

    Nee ik heb helaas geen foto's ( camera is kaduk )
    Ik zal het proberen.

    Mvg Wouter
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Fireboy, ik heb zelfs helaas niet veel tijd meer voor RC.
    Maar heb ooit mijn bouwverslag op een website gezet.
    Misschien heb je er wat aan:

    Graupner Jetprint

    Mocht de link niet werken, klik dan hier, en ga links in menu naar "Jetboats" > "Jetsprint II" > "building"

    Hier een filmpje en wat foto's

    Waterkoeling heb ik ingebouwd, dat kun je lezen op mijn site. Ik ben wel afgeweken van de lay-out van de componenten zoals Graupner die adviseert, vanwege dat ik toen alleen maar 6 en 7 cellen pakketten had. Nu heb ik wel meer, en denk eraan om hem weer eens vaarklaar te maken. Beter is het om meer gewicht naast de jet te hebben, en ook laag mogelijk...zoals Graupner het voorsteld ;)

    Inmiddels heb ik mogen meemaken om met een echt model mee te varen in Nieuw Zealand, en daar zat ook al het gewicht ( Chevy V8 ) achterin. Ik kan je zeggen een enorme ervaring:

    [​IMG]

    Ook bij mij is de koppeling gebroken, daar ik een niet standaard motor gebruikte. Op zich houdt hij het wel uit mits je hem idd. goed uitlijnt.

    Ook heb ik constant lekkage, terwijl mijn dekluik 100% waterdicht is. In een bak met water in proefopstelling zie ik echt druppels waar de as de jet ingaat komen. Ik heb al 3 van die rubber keerringen versleten. Ik weet niet waar het aan ligt.

    Als ik ooit weer zo'n model zou bouwen ga dan voor de Kehrer versie. Wel zwaardere motor en accu's, maar veel betere kwaliteit jet. Ik vind ook de kwaliteit van de mini-jet onder de maat. In tandemopstelling in een mooi jacht op 6 cellen geen probleem, maar wanneer je een beetje vooruit wil...
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2008
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Vanwege het slechte weer mijn Jetsprint weer eens tevoorschijn gehaald. Ik heb nog 15 Ni-CAD Sanyo 2000mAh cellen liggen ongebruikt, en een regelaar die 12V aankan. Ik kan nu 2x 4 of 2x 5 cellen pakketten maken. Ik pas dan de configuratie aan als door Graupner opgegeven zodat de jet meer druk krijgt.

    Maar houdt de jet het echt wel uit op 12V (2 x 5 cellen)?
     
  18. de kale

    de kale

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    69
    Locatie:
    rotterdam
    hij doet het nog goed;-)

    belangrijk is koeling op de motor, die word toch best warm na een pakketje leegvaren, maar ik heb er dan ook geen koeling op, verder heb ik er een gelijk richt brug ingebouwd met diodes (dit levert een licht verlies aan spanning, stroom tot 40A geen probleem) om de motor altijd dezelfde kant op te laten draaien zodat er met een 2 kanaals zender toch achteruit te varen is.

    verder de jet zeer goed smeren, ik doe dat met texaco kettingspray dit is watervast en smeert goed, vergeet de rubber afdichting niet!

    de boot word met 10 cellen hiermee echt een gifkikker, dus opletten met sturen

    succes michiel
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt voor de informatie!
    Ik had WD40 geprobeerd, maar dat helpt niet. Dik lagervet schiet niet op met die toerentallen. Ook getest en maakte geen verschil.

    Ik heb koeling ingebouwd in het reduceer van de jet, en dat werkt zo ontzettend goed. Zelfs bij weinig toeren al een lekkere straal uit de koelwateruitlaat!

    Op 7 cellen liep hij al aardig hard voor zo'n klein modelletje, alhoewel met dezelfde romp/motor/accu je met een schroef nog veel harder kan. Maar daar is een jet ook niet voor. De gewichtsverdeling zoals ik het geprobeerd had met stickpakketten werkt gewoon net niet. Je schiet te snel in een spin door het zwaartepunt tever naar voren.

    Ik ga het zeker proberen op 2 x 5 cellen. Ik heb alle spullen nog liggen, dus lukt het niet geen man overboard financieel gezien :D
    En met zoveel cellen misschien zelfs spelen met gewich toevoegen achterin :D
     
  20. mrblobby

    mrblobby

    Lid geworden:
    1 nov 2006
    Berichten:
    516
    Locatie:
    De Efteling
    Ik weet dat dit topic al een tijdje dood is, maar ik stel hier toch mijn vraag maar even. Ik heb zo een jet sprint maar wil er graag een brushless motortje inzetten icm 3 cellen LiPo. Ik heb alleen geen idee wat het ideale en maximale toerental van deze jet is?
     

Deel Deze Pagina