Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Haha bedankt, helaas (gelukkig eigenlijk!) niet zo heel zeldzaam meer, Johan heeft er ook zo eentje weten te scoren.. En zijn motorgondels zijn veel mooier (ja, jaloers inderdaad :D)

Het is tot nu toe een bijzonder leerzaam traject voor me geweest. En ik ben nog niet klaar (motorgondels moeten er nog op, motoren monteren - weer een uitdaging want er moet iets tussen de mounts en de vleugel - de vleugelbevestiging moet er nog in, aansturing nog, balanceren op juist CoG.. En dan moet het de lucht in. Deze keer doe ik het op de juiste volgorde, eerst vliegen, dan pas schilderen :)

fotootjes van vanavond, het inlijmen van de roofins/kool liggers in de vleugel.

en zowaar was er eindelijk weer eens een eettafel te zien :p
herky1.jpg

drukken de ingesopte kool roofings in de gleuf met een oude pankpas
herky2.jpg

onderkant klaar, hierna ook nog de bovenkant gedaan ;)
herky3y.jpg

voorbeeld van Oracover op Depron (uit het Depdart draadje):

IMG_4540.jpg

nogmaals, ik weet niet of het op styro ook kan, maar dat valt uit te proberen.

Maar niet op deze ;) stel dat het niet kan ver***** ik een volledig toestel..

Ben verdorie al twee uur aan het zoeken (email naar de UN gestuurd) maar ik kan dus nergens het lettertype vinden van de belettering van het toestel. Frustrerend... Gebeurt niet vaak dat google me in de steek laat.

Ja, wat ik uit de romp gesneden heb waar de vleugel komt. Het lastige is, helemaal folieën is toch niet de bedoeling dus zou ik alleen de belettering uit folie moeten knippen. op zich best te doen maar alleen de grote letters (voorop de romp en op richtingroer) is dat mee te doen. Aan de zijkant staat ook een registratienummer en in het klein "United Nations", dat gaat niet lukken. Daarom gok ik toch maar op Theo of anders op gewoon printen en plakken en aflakken

1: Folie houd niet goed op Styro , alleen als er balsa randen omheen zitten zoals bij mijn Stratos waar je de folie dan met hitte vast kan zetten, en je kan de folie niet veel krimpen , bij 100 grad gaat styro al gassen , depron kan tot 175 grad hebben en de struktuur is glad.

2: De vliegeigenschappen gaan drastisch achteruit als je een gladde romp gaat maken , dat wat een lichte herky uitmaakt is dan weg , al vaak meegemaakt .

3 : Model eerst schilderen voor je gaat vliegen , of heb je geen zelfvertrouwen. :D , de herky vliegt 100%

4: De letters met verf er op dippen , folie letters zijn lelijk op een herky

5: Negativ stikker , daar bedoel ik eigenlijk de folie om de stikkers die je normaal weg gooit , nu zou je de stikker moeten weggooien en de rest opplakken , daar waar de stikker zou zitten komt de verf gedipt.

6: Applikatietape is de tape die gebruikt word om stikkers in verband van de dragerfolie te halen, deze plakt veel minder als de eigenlijke folie , je moet hem namelijk weer van de folie af kunnen trekken als de stikker opgebracht is.

Op Belettering staat ook nog wel wat . :D
Ook de foto van de styro Stratos waar folie op zit.

Ik ga nu op zoek naar een koelkast kompressor om straks mijn herky een mooi dessign te verpassen .:cool:

Mvg Johan

Een koelkast motor heb ik wel liggen, is daar een fatsoenlijke compressor van te maken voor een airbrush? Dus 2-2,5 bar?

En feitelijk zal het systeem van Theo ook geen succes zijn op de herky? Dan zit ik in een lastig parket omdat ik geen idee heb van het lettertype - de grote letters zou ik nog wel "op het oog" kunnen maken maar de kleine belettering (zie foto) hoef ik niet met een kwastje te proberen.

Simpel US navy grijs was wel een stuk makkelijker geweest ;)

Mooier zei jij. Ik zei makkelijker ;)
Nou ja, vandaag nog zoeken naar opties, kan ik het toch niet vinden dan ga ik inderdaad maar voor een ander kleurenschema; kan ik de volgende herky altijd nog UN kleuren geven ;)

Dan zit ik in een lastig parket omdat ik geen idee heb van het lettertype
Ik heb eens zitten kijken (ik heb toevallig nogal wat fonts in mijn pc zitten); het dichtst erbij wat ik kon vinden is Geometric 706 Md BT bold.
Ook in de buurt komt: Bank Gothic Md BT bold.
Er zijn veel fonts die er op lijken, maar kenmerkend zijn het middenstuk van de U dat recht is, en het middelste horizontale balkje van de E dat iets korter is dan de andere twee... ik heb niks kunnen vinden dat 100% was.
Als je wil kan ik je deze fonts sturen.

Graag :) ik heb even gekeken maar ik heb ze niet, als ze voor 95% overeen komen kan ik de laatste paar procent wel handmatig aanpassen (stukje tussen de U zetten, stukje van middelste poot van de E afknippen)

Dan alleen nog uitvinden hoe ik de letters zo groot uitprint (behalve gewoon lettertype upscalen in word), op zich is voor de grote letters de manier van Johan goed te doen (template knippen, verf op de plek waar de letter moet komen) en de kleine letters kan ik altijd nog stuk voor stuk of als één geheel uitknippen, opplakken en aflakken.

Ik hou me aanbevolen :) En anders is een van de fonts van Bart een redelijke vervanging (wie ziet het verschil als ik ermee vlieg tenslotte :D)

De vleugel is beresterk, achteraf durf ik het best aan om maar twee schroeven te gebruiken. Meer dan sterk zat inderdaad!

motormounts gelijmd met epoxy (goed opgeschuurd eerst), 10mm balsa ertussen omdat de motoren anders aanliepen tegen de gondels. Nu is het zo afgemeten dat de 30mm spinners die er uiteindelijk op moeten komen netjes op hun plek vallen.

Morgenavond motormounts monteren op de vleugel en aansluiten. Maandag twee plaatjes hout zagen, slagmoeren erin en in de romp lijmen. Nu gaat het opschieten :D

Die is ook wel leuk, de GWS. Alleen slecht aan te komen voor zover ik heb gezien, tenzij je uit amerika wil bestellen. Leuk toestel voor erbij met vier 18-grams motortjes of vier keer speed280 :D

(mocht iemand er eentje over hebben hou ik me aanbevolen!)

Heb nog een orginale IMA kit op de kop getikt .:banana::banana:

De koop gaat niet door , het blijkt op konkrete navraag geen IMA set te zijn maar een paar zelf gesneden styropordelen. :onweer:

Alleen aan een IMA set heb ik interesse .
Dus gaat de zoektocht verder .
Van Willem ook nog niks gehoort .

Mvg Johan

Back