Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Je moet het zonder foto,s doen dit keer .
Heb (nog) geen herky. :D

Rovings niet in een bakje dippen , dat word niks .

Schoon moet je werken en dan heb je ook geen handschoenen nodig .
(alles wat je met handschoenen dan aanpakt zit onder de epoxy :( )

Eerst breng je de rovings op lengte (alle 10)

Je begint aan de onderkant.

Aan bijde kanten van de gleuf (precies tot aan de kant) plak je schilderstape .

Ook mooi aan de gleufkant aandrukken zo dat er geen epoxy onder kan.

Dan neem je 5 rovings en doet er aan het begin de knijper op , hier eventueel een drupje CA zodat de rovings niet meer de knijper kunnen (ik zet soms ook een klemmetje op de knijper)

Dan druk je de eerste cm in de gleuf met het dunne reepje ply en trekt er iets aan zodat de knijper tegen het styro aan ligt.

Nu pas ga je de epoxy mixen , aan 30 gram moet je genoeg hebben voor bijde kanten.
Precies afwegen en goed door roeren.
Mixen in een drinkbekertje en dan overgieten in een plastik weg werp bordje.
Vanwege de chemische reactie die kan intreten als het gas niet snel genoeg weg kan, de beker word dan heet en zal smelten , in een bordje kan dat niet gebeuren.

Dan hou je de rovings strak over de schilderstape en smeer de rovings over 10-15 cm met het kwastje in .
Gebruik weinig epoxy je ziet het als ze vochtig genoeg zijn.
Oppassen dat je niet naast het plakband de epoxy smeert.
Je werkt dus van de knijper na je toe.

Dan beginnend bij de knijper druk je de rovings in de gleuf (helemaal tot onder in de gleuf)

Zo werk je (telkens 10-15 cm nemend) van de knijper uit over de hele lengte van de vleugel
Is de roving iets te lang gewoon eerst zitten laten.

Nu leg je iets zwaars op de vleugel om de schildertape kompleet er af te halen.
Denk er aan niet de smerige tape op de vleugel te laten vallen (alles al gebeurt)

Nu plak je een stuk schilderstape precies op de gleuf over de hele lengte .

Nu kan je de vleugel omdraaien (nog gewoon vlak op de tafel) en de boven kant doen .

Het enigste verschil is dat er geen tape op de gleuf komt maar die vrij blijft als de rovings er in zitten.

Als in bijde kanten de rovings zitten leg je gewichten op de vleugel in romp breedte (blikken doperten doen het ook als je maar papier tussen de blikken en het styro doet (roestringen))

Aan bijde buiten kanten leg je een houtstuk onder de vleugel (moet over de hele koorde gaan , dus geen kubus nemen)

Dit laat je dat 24 uur drogen ( niet eerder los maken)

Mvg Johan

Nou, dit kan domweg niet meer misgaan.. En ik hoef het niet eens alleen te doen, Robert komt me helpen morgen :) gaat helemaal goed komen. Wederom bedankt Johan, super!

(en nee, je hebt "nog" geen herky nee, maar dat gaat wel een super exemplaar worden met die gave motorgondels)

Ik ga toch voor de strookjes ply aan weerskanten in het vleugelzadel met de slagpennen erin. Ik ben ooit een toestel verloren omdat ik toen ook dacht dat twee breekbouten met een ringetje wel hielden (volgens de tekening) maar helaas :( en als me dat hier gebeurt slaap ik er geheid twee nachten niet van. Zekere voor het onzekere dus, ik heb nog ruim 150 gram speling :D

koolstof buisjes!
En dan opvullen met depron of piep erop, en weer plat schuren met profiel mee

De rovings zitten erin :D

Toen we er eenmaal achter kwamen dat het veel sneller gaat als je de rovings een paar slagen (naar je toe als je werkt) draait was het binnen een uur gepiept :) toch maar in twee keer epoxy aangemaakt, twee keer 16 gram en iets overgehouden, netjes dus :)

Cool, nog een originele herky van Willem. Had hij nog een set staan of gaat hij voor je snijden (in dat geval wil ik de F-17 wel die er ook uit kan) :D

:thumbsup:

De Herky komt van een duitse zolder .:cool:
Van Willem nog geen respons .

Tip voor de afwerking gleuf , onder niks aan doen .
Aan de boven kant plak je (als de vleugel doorgedroogt is) 2 mm van de gleuf weer schilderstape aan bijde kanten .
Dan spachtel je de gleuf vol met leichtspachtel met een stukje bankpas.
Tape schoonhouden die bepaalt de hoogte van de massa.

Ook overnacht laten drogen en dan de tape er af halen .
Nu hoef je maar de dikte van de tape er af te schuren met het schuurlatje .

Klaar is de bovenkant met een strakke rechte lijn.

Mvg Johan

Aankomende zomer formatie vliegen met de herky's? :D
Bedankt voor de tip, moet ik eerst dus wat plamuur kopen, die van mij is keihard opgedroogd in het blikje (ondanks dat de harder er nog netjes in tube bovenop lag :( )

Eerst maar eens 24 uur wachten en kijken hoe de vleugel eruit ziet, zowel boven- als onderin loopt het aardig gelijk aan de vleugel dus wie weet is het helemaal niet nodig :) (met de vinger glad gestreken na erin drukken en voor er plakband op ging)

Nu nog een goeie manier vinden om de letters UN (en de rest van de tekst) er op een nette manier die ook nog betaalbaar is (en in een correct lettertype) op komt.. Schilderen wordt het niet, zo stabiel is mijn hand niet. Misschien op het oog uittekenen op zwart papier/folie en dan erop plakken en aflakken..

Misschien op het oog uittekenen op zwart papier/folie en dan erop plakken en aflakken..
Met de computer uitprinten in spiegelbeeld, op de deklaag van zwarte folie; uitknippen en opplakken.

Of, uitprinten op stickervellen. Maar, dan moet je de sticker wel lakken met blanke lak, want printer inkt is niet watervast.

Theo heeft een plotter volgens Robert, ik zal hem straks eens een mailtje sturen. Misschien heeft hij een goede bui en kan ik voor een leuke prijs mooie stickers krijgen :D

Geen 2K plamuur nemen

Deze moet je hebben.

IMG_2964.jpg

Mvg Johan

die kan je ook in een tube krijgen - prettig als je geen grote hoeveelheden nodig hebt.

Theo heeft een plotter volgens Robert, ik zal hem straks eens een mailtje sturen. Misschien heeft hij een goede bui en kan ik voor een leuke prijs mooie stickers krijgen :D

Negatiefstikkers laten snijden , opplakken , met een sponsje dunne plakaatverf op de vrije plaatsen dippen (niet strijken) , stikkers weg en klaar is kees.

Stikkers houden niet goed op styro , wel op depron . ;)

Mvg Johan

Niet op styro maar redelijk goed op (acryl)verf voor zover ik weet. Wat zijn negatiefstickers? Is dat zoals bij glas stickers, dat de "goede" kant plakt? verder snap ik helaas niet wat je hierboven bedoelt :?

Strijken op styro? Nee!!!!! Dat gaat echt niet, als je (vlak) styro verhit gaan de balletjes uitzetten en krijg je een maanlandschap. Ik heb al antwoord van Theo, het gaat met applicatiepapier (geen idee wat dat is en of het op poreuze ondergrond werkt) ik moet eerst uitzoeken welk lettertype het is

Strijken op styro? Nee!!!!! Dat gaat echt niet, als je (vlak) styro verhit gaan de balletjes uitzetten en krijg je een maanlandschap.
Je kan echt Oracover op depron strijken hoor, dat bobbelt als je het te heet maakt maar natuurlijk moet je maar matig warmte gebruiken; het zou me niet verbazen als het op styro ook kan, maar dat heb ik niet geprobeerd.

oracover strijken op piep kan wel, maar dan mag de temperatiuur niet te hoog worden. Ook solarfilm kan je erop strijken zodner problemen. Ik heb dat al vaker gedaan.

Plakt het dan wel? Ik heb pas één keer een stukje (balsa) gefolied maar dat moest toch behoorlijk warm voordat het bleef zitten. Ik kan me niet voorstellen dat je dat mooi op piep krijgt? (maar nu ik erover nadenk, ik heb ooit iemand zien vliegen met een piep toestel (gewoon platen isolatie, 2 meter 3D toestel met flinke benzinemotor erop) en dat was inderdaad in de folie gezet. Hebben sommige soorten folie meer hitte nodig dan andere?

Ik heb het hier eens overlopen..
Respect hoor man, om dit tot een goed einde te brengen.
Dat zie ik mij, zelfs in mijn gouden tijd vroeger niet doen.
Eens dat dit af zal zijn , mag je er fier op zijn, een zeldzaam stuk denkelijk ook.

Back