Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Nadelen, ik kan me voorstellen dat het toch minder sterk is dan epoxy. En hoe de UV-bestendigheid is moet je ook gokken.

Voordelen, met een kwast aan te brengen (ok, dat is lamineerepoxy ook), één bestanddeel dus niets mengen of aanmaken, stinkt minder want op waterbasis, voordeliger.

Iemand ervaring?
 
Nadelen, ik kan me voorstellen dat het toch minder sterk is dan epoxy. En hoe de UV-bestendigheid is moet je ook gokken.

Voordelen, met een kwast aan te brengen (ok, dat is lamineerepoxy ook), één bestanddeel dus niets mengen of aanmaken, stinkt minder want op waterbasis, voordeliger.

Iemand ervaring?

Inderdaad glitsa is minder sterk als epoxy , maar met glitsa werken is gezonder (aangebracht met een lakroller) , de 30 minuten epoxy vind ik persoonlijk smerige troep , stinkt en krijg je nergens uit.
Ik gebruik 30 minuten epoxy met carbondraad 1600tex alleen voor versteviging van de vleugel aan beide zijden, en ook aan beide kanten van de romp.
Op de club hebben een paar 30 minuten epoxy en glasmat van 18 of 48 gram gebruikt over het hele toestel en de epoxy ook met een roller aangebracht.
Ik heb op mijn hercules van 225cm glitsa gebruikt, al veel in de zon gevlogen, zie geen kleurverandering tot nu toe.
glitsa leverancier zegt: Niet vergelend

Ik dacht dat lamineerepoxy veel dikker is dan 30 minuten epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je info :)
Met UV bestendigheid bedoelde ik niet hoezeer het verkleurd maar meer of het na X zonuren nog steeds even sterk is. Van sommige verfsoorten breekt een deel van de componenten af onder UV (zon) licht waardoor er zwakke plekken in de verflaag komen.
 
lamineer epoxyheeft een droogtijd van 24 uur. Dit is juist veel dunner als 30min epoxy zodat het goed in het weefsel kan trekken..
 
lamineer epoxyheeft een droogtijd van 24 uur. Dit is juist veel dunner als 30min epoxy zodat het goed in het weefsel kan trekken..

30 minuten epoxy heeft ook een droogtijd van 24 uur , ze noemen het 30 minuten epoxy omdat de beste verwerkingstijd 30 minuten is
 
Laatst bewerkt:
C-130

Ik ben ook pas begonnen met het bouwen van een nieuwe C130, deze wordt gemaakt uit XPS platen (zeer sterk en weegt maar iets meer als ismo platen. Zal proberen een bouwverslagje te maken! :p

Hier een filmpje van mijn huidige ismo Hercules: z8G3QPd-BAA[/media] - ‪RC C-130‬‏

Grtz
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook pas begonnen met het bouwen van een nieuwe C130, deze wordt gemaakt uit XPS platen (zeer sterk en weegt maar iets meer als ismo platen. Zal proberen een bouwverslagje te maken! :p

Hier een filmpje van mijn huidige ismo Hercules: [URL="
- ‪RC C-130‬‏[/URL]

Grtz

EPS (Expanded PolyStyreen) en XPS (Extruded PolyStyreen)

Isomo is een merknaam voor EPS met persing 50 t/m 250

EPS alleen in kleur wit
XPS in verschillenden kleurtinten, is duurder, is zwaarder , sommige zeggen heeft een hogere isolatiewaarde andere zeggen gelijkwaardig isolatiewaarde , en heeft een grote drukweerstand op lange termijn dan EPS

EPS = bolletjes aan elkaar gekleefd, geperst
XPS = gaatjes structuur in een solide plaat =schuim

XPS wordt geëxtrudeerd in kleinere blokken .
EPS wordt geproduceerd in veel grotere blokken die vervolgens worden gesneden door hot-wire machines

Voor modelbouw lijkt me EPS meer als voldoende.
Wij gebruiken meestal EPS200 , en voor de gondels ROOFMATE ( bestaat uit blauw geëxtrudeerd polystyreen hardschuim dus XPS ) waar nog een glasmat met epoxy overheen komt voor stevigheid. ( zie foto)

Misschien heb je nog een stukje EPS(isomo) liggen en XPS die je gaat gebruiken , voor een foto te plaatsen hier voor het verschil te laten zien

gondel1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kennis heeft ooit een schok gemaakt van een plaat blauw isolatie spul.

Vol gas, en t ding onbond zichzelf in factoren.. euh, korrels.
 
Heb mijn 20 centimeter dikke plaat "piep" eens onderhanden genomen en wat hanteerbaarder gemaakt...
Eerst over de ganse lengte afgesneden met de snijboog op 5 cm. dikte ( voor de vleugels ) , daarna de blokken op maat gesneden voor de Herky romp ( 2,25 meter versie :cool: )
Tussen al het andere werk door ook de snijprofielen eens maken...
 
Laatst bewerkt:
Even een vierbladprop van H.K. ingekort ( moet nog afgewerkt worden ! ) van 10 " naar 9 " doormeter...
Lijken meer scaleprops zo .

full


full


Deze kleuren gaat hij krijgen, inclusief het Indianenhoofd en de sticker op de staart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow, het is alweer even geleden dat hier gepost is! Al enige vooruitgang met de 2.5m Herky? Die van mij staat zich op zolder te vervelen. Ik denk er serieus over om met natte lappen de meeste verf er weer af te halen en het dan nog eens met een spuitbusje over te doen (scheelt een hoop gewicht EN dan kan ik watervaste verf gebruiken en met vochtig gras landen zonder grijze strepen achter te laten ;) )

Helaas is een computer snijder nog steeds niet betaalbaar, zal nog even bij dromen over een 2.5 of 3 meter exemplaar blijven...
 
Dat is ze zeker :) daarom heb ik haar doorverkocht aan iemand die vaker op het veld te vinden is dan ik. Zonde om op zolder te hebben staan...

Toch wil ik ooit nog een keer een nieuwe herky maar dan 3 meter, ook uit schuim.
 
Misschien kun je de tekeningen die ik origineel gepost heb verkleinen? Ik weet eerlijk gezegd niet of dit toestel wel goed zal vliegen op een echt kleine maat...
 
Back
Top