Bouw Hercules C-130 (Willem Bravenboer kit)

Bart, mijn eerste idee was om de 6mm schroeven die ik heb (met extra grote kop voor makkelijker losdraaien) zover af te snijden dat ze met vijf tot tien slagen per stuk eruit zijn (maar dan hang je wel heel je veiligheid op een dun stukje materiaal).

Aan de voorkant inhaken gaat helaas niet omdat de vleugel daarvoor te hoog ligt. Dan zou ik iets moeten verzinnen met een soort haken en dat lijkt me niet echt duurzaam en stevig. Die dingen die je een kwartslag moet draaien kan ik eens naar informeren bij de ijzerhandel, dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb ze zelfs (in een onderdeel van mijn auto) met een veer erachter zodat ze zichzelf op spanning houden. Dat moet er vast wel los zijn! (zonder veer dan, accident waiting to happen)

Mijn laatste oplossinen zijn gruwelijk maar wel snel - postbode elastieken (back to basic ;) ) en de andere is van die snelclips (geen idee hoe ze heten, zie slechte tekening), in de romp alu buisjes maken met gaten erin, daar de vleugel op laten zakken en zekeren.

Op de standaard rolroeren reageerde hij bij mij perfect, het is geen F3A bak Niek.........

Dit is echt een kist voor lekker lui vliegen en bij de start laten zien dat je onder 45 graden weg kan na een vrij korte aanloop. Ook de landing kan leuk. Net voor de voet van de baan vanop 50 meter hoogte neus naar beneden (bijna vertikaal) en net voordat je de grond raakt afvangen en netjes neerzetten.

Bij mijn herky lag de accu op de vloer van de romp waar Willem hem bedoelt heeft. Verdere setup, 3s lipo en 4x speed 400 met guntherprop.

- voortdurend de vleugel eraf halen voor accuwissel, ga je gang/veel plezier
- reactie op allerons? gaaaap, heb je even? gut, hij gaat.

Akku wissel ? binnen 2 minuten

Allerons werking ? zoals het hoort , gewoon goed.

Ik heb verschillende Herky,s en Transall,s gebouwd en gevlogen .

Heb je er wel een gebouwd Niek , twijvel er bijna aan . :D

Mvg Johan

Haha prachtig altijd hier hoe mensen het zelfs over exact hetzelfde toestel vrijwel nooit eens kunnen zijn (heerlijke hobby is dit toch :D ), ik gok er in de eerste instantie maar op dat de vergrote ailerons hun werk wel zullen doen; het hoeft inderdaad geen 3D kist te worden. Lekker lipo's op de vloer dus, scheelt een hoop werk. En ik heb vanmorgen bij de action voor 4 euro een hand-accu schroevendraaiertje gekocht dat perfect werkt met de M6 breekbouten, past nog wel ergens in de vliegkoffer. Nu zijn ze zo los ;)

Zojuist door de smid (ja, die hebben we hier nog!) vier motormounts laten maken van 1.5 mm aluminium (gewicht hiervan een schokkende 39.1 gram dus scheelt alweer 24 gram op de berekening ;) ), hier komt natuurlijk nog wat gewicht bij, ik lijm er blokjes vuren op om de motorgondels op vast te zetten. Hiervoor 2x11mm schroefjes gehaald.

Verder even langs de fietswinkel gelopen, die hadden een prachtige derailleurkabel van 1.2mm en een bijpassende huls die ik zo door de romp kan lijmen (denk dat ik daarvoor maar wat epoxy gebruik), gewicht van de kabel 7.01 gram per meter :)

Straks maar weer verder, vandaag wil ik de staart klaar hebben en de rolroeren snijden en verstevigen. Eerdaags bezig met de roving in de vleugel verwerken, misschien wacht ik daarmee wel even tot vrijdag (dan komt Robert14 hierheen, kan 'ie mooi helpen ;))

Die roving.. was mij altijd een kloteklus, msschien gewoon koolstof buis erin proppen?

Nee, dan moet ik daarna weer een hoop plamuur- en schuurwerk doen. Ik wil proberen de roving er zo in te krijgen dat het gelijk loopt aan de boven- en onderkant van de vleugel. Dan hoef ik alleen goed te schilderen :) Het is inderdaad een klus waar ik een beetje tegenop zie.

-edit- Johan, wil je ook een herky gaan bouwen? Er is een DXF bestand beschikbaar met de afmetingen, die komt vrijwel overeen met dit toestel. Natuurlijk wel zelf snijden...

De GFK delen zijn onderweg naar mij.

Er zitten snijsjablonen op papier bij.
Maar ik heb niks om grote delen te snijden.

Daarom de mail naar Willem.

Alternatief kan ik een gammaply gerust maken die ik met EPP bekleed .

Of de Herky kompleet uit EPP laten snijden.

Waar find ik dat DXF bestand ?

Maar een paar Herky delen uit styro zou het makkelijkst zijn:D .

Mvg Johan

Die hat ik al via een duitste site op de PC . (met duitse tekst)

Ik wacht even af wat Willem schrijft en tot de delen er zijn.

Mvg Johan

Voor het aansturen van het hoogteroer. En goedkoper twijfel ik aan, het geheel kostte me nog geen 5 euro. Lichter, mwah dat zou kunnen maar voor minder dan 15 gram maak ik me niet echt zorgen. En de LHS is Q en daar wil ik dood nog niet gevonden worden (als ik moet kiezen, daar kopen of niet vliegen is het dus niet vliegen!) en om nu even naar Hangar te rijden voor een stukje kabel..

Ik doe de aansturing toch maar in één deel midden onder het hoogteroer in plaats van een gesplitst roer. Dan maar een hoekje uit het (toch niet aangesloten) richtingroer. Niet opvallend genoeg om te storen (vind ik dan) :)

Helaas niet alles gevonden wat ik nog nodig had (6mm buisjes voor door de vleugel zodat je deze niet plet als je de schroeven aandraait, verf)

Ik plaats midden onder het stabilo een HXT 900 in de romp en dan met een klein stukje 1mm verenstaal aangestuurt.
Kabeltje naar voren en klaar is hij.:D

Gewicht rond 12 gram voor de komplete aansturing (inkl. servo)

Mvg Johan

Dat is inderdaad het mooist en natuurlijk was dat ook het eerste waar ik aan dacht. Alleen, stel dat je servo het begeeft of je wil er iets aan veranderen, behoorlijk lastig om er dan nog bij te komen (tenzij je werkende laaddeuren maakt natuurlijk maar dat is niet de planning) vandaar dat ik dacht servo onder de vleugel, alleen de kabel naar achteren (en deze zit ook alleen buiten het toestel vast) om toekomstige ellende te voorkomen :)

Heb je in die 12 gram ook het verlengdraad voor de servo meegerekend? Dat is ook niet licht namelijk en je hebt toch bijna een meter nodig ;) -edit- een meter standaard servo snoer weegt al 13,2 gram :(

Hoogteroer aan de romp gelijmd met bruislijm (wat duurt het lang voor dat droog is! :( ) en gefixeerd met schilderstape

Laatst bewerkt:
De servo niet in de romp maar aan de buitenkant.

en het meer aan kabel zal 5-6 gram zijn .

Maar daar voor hoef je dan geen servo houder te maken en de hulle overal vast te lijmen .

Mvg Johan

Eerdaags bezig met de roving in de vleugel verwerken, misschien wacht ik daarmee wel even tot vrijdag (dan komt Robert14 hierheen, kan 'ie mooi helpen ;))

heh? weer iets gemist? mag ik alweer helpen? hmm zelf bouwen is moeilijk soms ;)
komt goed, neem alle spullen mee wat je nog moet hebben ;)

Robert, tijd om je naam te veranderen in Robert19 ;)

Ja voor de rest van het toestel gebruik ik hoogstwaarschijnlijk gewon UHU POR, dat is een stuk vlotter droog (droog genoeg om verder te werken, dan)

Zo met 15 minuten epoxy de buis voor de stuurstang verlijmen en het richtingroer plaatsen. Die zet ik nog wel vast met bruislijm denk ik omdat roer en romp niet overal even mooi op elkaar aansluiten.

Straks op zolder even mijn draadsnijtafeltje opzoeken en de al verlijmde stukken schuim op maat snijden voor het vleugelzadel. Kan ik dat vanavond gaan uitsnijden en aan de vleugelbevestiging beginnen :)

Eerst zo een oplossing zien te vinden voor de zoveelste... Uitdaging. De gemaakte motormounts passen prima maar óf ik moet aan de bovenkant van het opstaande deel een ronding uitslijpen (in de vorm van de motor) of de hele mount moet lager op de vleugel komen; anders zit de motor klem in de gondel en dat kan niet de bedoeling zijn :(

Laatst bewerkt:
Back