bouw Horten XII

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
ik wilde graag vragen hoe je aan de bouw tekening komt die zoek ik ook al een hele tijd?

goedenmorgen Andre,

net terug van vakantie, dus vandaar de late reactie.

Een bouwtekening is er niet, het is een complete freesset met daarbij alleen een overzichts-tekening. Deze laatste heb je niet nodig omdat er ook nog pasmallen (voor de ribben-afstand) bijgeleverd worden.

groet
Peter

Horten XII

goedenmiddag luitjes,

ben weer begonnen met bouwen.

Het blijkt dat ik (even opnieuw) uit moet vogelen hoe er foto´s geplaatst kunnen worden

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Horten XII

het ´klemmen voor het drogen van de lijm is niet eenvoudig met deze vorm.
full

ondanks schuin afschuren van bijde randen, er is toch nog een´opstaand´ randje van 0,05 mm. Kijken of ik de andere kant wat minder kan krijgen.
full

Horten XII

Môgge Bastiaan,

Nee, alleen de voor en achterzijde. In het midden blijft een stuk onbekleed.

Wat je nu ziet is een (dichtbij) opname van het middenstuk. Dit "moet" eerst gereed zijn, omdat je dat nodig hebt om een naadloze aansluiting met de vleugels te krijgen daar het van de bouwplank moet om te kunnen ´passen´.

Groet
Peter

Horten XII

middag Luitjes,

en dit is het resultaat tot nu toe. Met dank aan WPKees. ik heb nml. van WPKees uitgerolde CAD-rompbekledingstekeningen (=scrabblewoord) gekregen waarmee het berken precies op maat te knippen was. Zoals gezegd, het resultaat mag er wezen.

full

full

Horten XII

full

goedenavond allemaal,

even weer wat foto´s

of te krap gebouwd of toch iets te ondiep uitgefreesd
full

na passend maken - per slot modelbouwer nietwaar - met een rilletje witte houtlijm verlijmd
full

na drogen zit het als een muur. Nu de beplanking van de motorgondel.. passen, schuren, passen etc. etc.

full

Horten XII

goedenmiddag Luitjes,

ziehier de (gestage) vorderingen

full

full

Horten XII

Moi Teus,

bedankt voor de tip, heb ik wat aan. Ben direct gaan kijken en stevig checken.
Hier enkele foto´s van hoe het geworden is. Het zit allemaal als een muur

een beetje onscherp maar zo zitten alle spanten.
full

het lijkt alsof er een opening tussen zit maar er is letterlijk en figuurlijk geen speld (scalpelmesje) tussen te krijgen.
full

Peter

Horten XII

Luitjes,

voor het uitlijnen van de prop-as had een clubgenoot een zeer handige tip. Daardoor is dit een fluije van een cent.
full

Horten XII

Goedenavond Joren 95,

er komt een duwklapprop op, de motor komt aan het geperforeerde motorschot in de cockpit, o.a. vanwege het CG-punt. Daar weer voor, echt in de neus komt de batterij + ontvanger/regelaar in de zijruimtes.

Peter

Horten XII

Bastiaan,

er zijn er 7 (of 8) van, waarvan 2 in Nederland, die beiden in de bouwfase zijn.

Van de andere 5, die vliegen bij mijn weten allemaal, behalve 1 omdat de eigenaar niet goed durft.

Even een filmpje Gastflug der Horten XII bei den Büchelsbergfliegern on Vimeo

Dat voorste vleugeltje (van de 3) heb ik ook maar dan in elektro-uitvoering. Die gaat zijn maiden maken in oktober op een meeting in Duitsland.
groet
Peter

Horten XII

goedenavond liedens,

weer even een up-date qua foto´s. Even bezig geweest met een clubgenoot voor het zeer passend maken van het verbindingstuk motor/prop-as en daarna as passend voor lager gemaakt.

Daarna de motorspant uitgelijnd en verlijmd.
Vervolgens de motorgondel bekleed. ´K vind het aardig gelukt, al zeg ik het zelf.

achterin is het lager te zien
full

verlijmd motorspant
full

en de motorgondelbekleding
full

full

Nou je bent al een heel eind hoor.
Blijven die vleugels afneembaar of lijm je die nog vast?

Ga je deze op 3 cellen vliegen?

Groeten Bastiaan

Back