Bouw J-class Hanuman

Nou voor de volgende keer weet je hoe het moet, het is ook een stukje ervaring die je op moet doen.

Ja holle stuk, daar trek je hem weer een beetje los, dat is de dus de ervaring, dat is een punt waar je de volgende keer even op moet letten.

Ik praat er makkelijk over, maar ja ik werk er dagelijks mee.
We bouwen surfplanken en repareren surfplanken en wedstrijd zeilboten zoals 470 laser optimist en al die andere tape boten.

Groet Jan...:bye:

Al doende leerd men, is ook geen gemakkelijke romp om mee te beginnen ;).
Van Jan kan ik zeker ook nog leren , als amateur goed luisteren wat een vakman te vertellen heeft zo leer je snel bij :cool:

Nou voor de volgende keer weet je hoe het moet, het is ook een stukje ervaring die je op moet doen.

Ja holle stuk, daar trek je hem weer een beetje los, dat is de dus de ervaring, dat is een punt waar je de volgende keer even op moet letten.

Ik praat er makkelijk over, maar ja ik werk er dagelijks mee.
We bouwen surfplanken en repareren surfplanken en wedstrijd zeilboten zoals 470 laser optimist en al die andere tape boten.

Groet Jan...:bye:

Al doende leerd men, is ook geen gemakkelijke romp om mee te beginnen ;).
Van Jan kan ik zeker ook nog leren , als amateur goed luisteren wat een vakman te vertellen heeft zo leer je snel bij :cool:

Ik kan hier inderdaad veel bijleren door te luisteren naar de pro's. Ik ben er zeker niet ontevreden over maar het is niet perfect maar hierdoor heb ik weer wat bijgeleerd;).
Vandaag ga ik beginnen met de dekbalken en ik zal dan ook nog eens enkele foto's plaatsten.
Grt

Hoi
Na even afwezig geweest te zijn ben ik er weer. Ik heb echter niet stilgezeten. De romp heeft een eerste laag plamuur gekregen, de radiobesturing zit er in samen met de omlopen voor de zeilen. De mal voor de kiel staat te drogen en ik ben begonnen met het dek te maken. Zodra de kiel en het dek klaar zijn komt er een tweede laag plamuur op.

IMG_0627.jpg

IMG_0630.jpg

IMG_0629.jpg

Nu zit ik wel met een vervelend probleem in m'n radiobesturing.
Ieder keer dat ik eerst m'n zender uitschakel gaat m'n ontvanger in failsafe mode en wordt de grootschoot helemaal gelost. Niet zo erg zou je denken, maar de winch draait hierbij verder dan dat m'n omloop lang is. Dus zo trekt de winch eigelijk alles kapot. Zo heb ik al twee spanningsveren kapotgetrokken.
Is er een mogelijkheid om eventueel die failsafe uit te zetten of op z'n minst op een andere positie te zetten?
Ik heb een spektrum dx5e met een AR500 ontvanger.

Groetjes

Lees je de handleiding van je spektrum dx5e wel eens? Daar staat duidelijk in vermeld dat je de fail safe positie kan instellen op het moment dat je de ontvanger aan de zender "bind"

Er staat zelfs, dat je best de ontvanger en zender terug koppelt nadat het model is "ingesteld" om de werkelijke waarden van de stick in te stellen.

Maw, ik vermoed dat jij op je spectrum de winch travel nog hebt aangepast om alles of te regelen, en dat deze travel kleiner is dan de originele toen je de zender en ontvanger hebt gekoppeld.... dus nu --> even opnieuw koppelen (desnoods met de sticks in middenstand - het is geen "gas" handel die perse dichtgeknepen moet worden...)

Lees je de handleiding van je spektrum dx5e wel eens? Daar staat duidelijk in vermeld dat je de fail safe positie kan instellen op het moment dat je de ontvanger aan de zender "bind"

Er staat zelfs, dat je best de ontvanger en zender terug koppelt nadat het model is "ingesteld" om de werkelijke waarden van de stick in te stellen.

Maw, ik vermoed dat jij op je spectrum de winch travel nog hebt aangepast om alles of te regelen, en dat deze travel kleiner is dan de originele toen je de zender en ontvanger hebt gekoppeld.... dus nu --> even opnieuw koppelen (desnoods met de sticks in middenstand - het is geen "gas" handel die perse dichtgeknepen moet worden...)

Natuurlijk heb ik m'n handleiding gelezen, vanmorgen zelfs nog eens om het zeker te weten hoe het moest. Maar mij lukt het niet om de failsafe positie aan te passen. Ik heb het net nog getest met een servo die ik op overschot had. Ik bind met al m'n stick's in het midden, alles is in orde tot nu toe.
Bindplug eruit, batterij in de plaats, servo op het gaskanaal. Ik zet m'n zender uit en die servo draait door tot z'n fysieke stop...

Misschien kan Corrien hier mee helpen? Weet wel niet of hij heel actief is in dit hoekje... mss eens vragen in "Model Electronica" ?

Hoi Philippe,
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij moet je eerst je ontvanger uitzetten en pas daarna je zender.
En omgekeerd, als je start eerst de zender aan en dan de schakelaar in je boot aan.
Maar niet zoals ik, zender aan, boot in het water, duwtje, en arggg.. boot niet aangezet!!

Hoi Philippe,
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij moet je eerst je ontvanger uitzetten en pas daarna je zender.
En omgekeerd, als je start eerst de zender aan en dan de schakelaar in je boot aan.
Maar niet zoals ik, zender aan, boot in het water, duwtje, en arggg.. boot niet aangezet!!

Ja, als ik eerst de ontvanger uitzet heb ik inderdaad geen probleem. Maar stel dat om de één of andere reden het contact tussen de zender en de ontvanger op het water onderbroken wordt, al was het maar voor een seconde, dan kan het niet de bedoeling zijn dat heel m'n bediening stuk getrokken wordt hé...

Philippe,

Komt je probleem niet van een externe storing, denk bv aan 50 Hrz veld van het lichtnet, TL lampen in je werkplaatst ?

Zo te lezen is het probleem dat de stand waarin hij terecht komt bij "failsafe" buiten de mogelijkheden van de setup ligt.

ergo, er moet iets verzonnen worden om de failsafe stand te wijzigen, danwel de setup te wijzigen zodat deze een failsafe overleeft.

In principe wil je de zeilen in een redelijk aangetrokken toestand. Ik zou dan ook de failsafe stand proberen te wijzigen.

je kunt natuurlijk ook eerst de ontvanger spanning uitschakelen, wat eigelijk normaal is.
Anders is er een printje ( failsave) bij verschillende winkels bijv: hobbyking,te koop die bij uitval van het zendersignaal de lier op de gewenste stand zet, welke je kan instellen.
Als je dit zelf wilt maken heb ik wel een schema voor je liggen.

Na anderhalf jaar afwezigheid ben ik er weer en ik heb wat foto's meegebracht;).

339ilw3.jpg

e8s7ya.jpg

349ewqq.jpg

byn93.jpg

Zoals jullie kunnen zien is de maidentrip van m'n hanuman eindelijk een feit.
Met een bang hartje liet ik ze los om haar eerste meters te zeilen. Als je zelf iets bouwt weet je toch nooit zeker of het allemaal gaat houden.
Na een tien minuutjes groeide het zelfvertrouwen en zeilde ze verrassend goed en stabiel. Tot ik plots niet meer kon sturen. Gelukkig wat kunnen sturen met de zeilen om zo naar de kant te komen. Bleek dat ik de hevel van de roerservo had vergeten vastvijzen :Fade-color. Dat gebeurt je natuurlijk maar één keer maar goed.

Deze foto's zijn van twee weken terug. Inmiddels zijn er al weer een hoop aanpassingen. Het hele systeem voor het grootzeil is vervangen door een systeem met een gewone servo om minder wrijving te bekomen want bij een windvlaag kon ik niet snel genoeg lossen. Ook is er nu een tweede en derde laag verf op en beginnen alle dekonderdelen een plaatsje te krijgen. Ook moet er nog een reepje van het grootzeil om het achterstag te kunnen passeren.
Nu is het wachten op de goede moment om de tweede keer te gaan zeilen. En dan is het uitkijken naar het volgend [URL="
[/URL] waar ik al naar zit uit te kijken. Even lang als m'n Hanuman maar met een voorlopige topspeed van 6,2 knopen 8-O
Later meer hier over;)

Grt

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi sierlijk bootje geworden. Spanning bij de eerste vaart houd je trouwens altijd, ook wel als anderen het hebben gebouwd.

Altijd sierlijk een J class, ben ook benieuwd naar maten en gewichten.

Maten:
  • Romp: 131 cm
  • Kiel: 20 cm diep
  • Masthoogte: 164 cm
  • Giek: 57 cm
Gewichten:
  • Gewicht lege romp: 500 gram
  • Totaal gewicht: Rond de 6 kilo

Dan is het eens fantastisch weer om te zeilen, heb je natuurlijk geen tijd:(

Back