Bouw J-class Hanuman

En hoe zit dat dan met het gewicht? Of volstaat het hierbij van héle dunne plankjes balsa te gebruiken en daarover een licht glasmatje te leggen?
Ik ga afwachten of ik iets hoor van in Engeland en dan nog eens goed nadenken:).
Er is soms niemand die een goed plan in PDF heeft van een J-class? Of iemand die een papieren plan heeft en die tegen een vergoeding dit dan eens wil kopiëren ofzo? Ik heb wel al een spantenplan gevonden van een fransman die dit zelf gemaakt heeft maar dit zijn enkel halve spanten (of is dit altijd zo?)

Grt

balsa weeg minder als glas/epoxy ;) dus bij het zelfde gewicht heb je een stijvere romp. niet altijd nodig in de modelbouw, maar er is erg licht mee te bouwen.

Kijk eens of er bij Delfship of freeship niet een ontwerp voor een J-class staat. Bij mijn weten kan die ook een spanten/lijnen plan printen, of dxf (cad) er uit gooien.
Als je er van uit gaat dat je boot symmetrisch is over de lengte-as, dan volstaat een halve spant. Meestal staat er aan de ene kant de voorkant en aan de andere kant de achterkant van het schip, dan lopen de lijntjes niet zo door elkaar.
In principe volstaat voor jou toepassing zo'n halve spanten plan al genoeg zijn, maar een zij-aanzicht met daarop de locaties van die spanten en de kielbalk ed, maakt het wel een stuk makkelijker.
http://www.delftship.net/designdatabase/showdetails.php?DetailsID=260

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha, dan zal zo'n plan niet veel meer bieden dan hetgeen ik al heb :).
Ik zal hem dan toch helemaal zelf bouwen, maar dat is voor na de examens ;)
Bedankt allemaal voor de hulp:D

Grt

P.S. Als er iemand die plannen ook wil laat je maar iets horen. Het is een plan van de enterprise op schaal 1/28, dit komt op 1315mm totale lengte en een gewicht van 6100 gram.

Zodan op het forum hier heeft als het goed is nog een Endeavour van 1.32 meter lang. Die heb ik ooit eens gemaakt en aan hem verkocht. De mal is echter kwijt geraakt (uitgeleend, nooit meer teruggezien).

Wellicht kan je hiervan een mal maken?

Overigens ook hier de aanbieding: Lever mij een goede plug (glad, strak en netjes, en in de 2K PU lak (DD lak) en ik maak gratis een 2-delige mal uit professioneel materiaal. (je hebt een 2 delige mal nodig, omdat het breedte punt niet op dekhoogte zit)

Liefst een J van 2 meter, overigens, ook voor de zeilbaarheid.

Bedankt voor het voorstel, maar 2 meter kan ik echt niet kwijt bij me thuis:p.
Ik zou hem min of meer bouwen volgens de officiële regels van die Canterbury J. Hierbij mag de lengte van de kiel en roer met +- 5cm verlengd worden om de zeileigenschappen te verbeteren.
Die zodan kan ik niet vinden op dit forum...

Groetjes

Hoi, ik zal waarschijnlijk op het einde van de week beginnen bouwen. Mijn examens zijn dan gedaan en wat moet ik anders doen met m'n tijd hé ;)
Nu heb ik een vraagje over beplanking van de romp. Wat is de breedte die zowat gebruikt wordt hiervoor? Ik heb het even uitgerekend voor plankjes van 5 mm breed, dit komt op 80 plankjes. Dat lijkt mij nogal veel...
Heeft er iemand hier een mening over?

Grt

Philippe,
Ik heb zelf voor het beplanken van mijn AC ook plankjes van ca 5 mm gesneden. Hoe smaller, hoe fijner de afwerking. Het moet natuurlijk wel werkbaar blijven, vandaar dat ik 5 mm heb aangehouden. Wel om en om gaan werken, i.v.m. mogelijk kromtrekken van de romp.
Succes ermee, Martin

philippe,
ik heb zelf een romp gekocht van Peter Torz uit Duitsland.
Hij ziet er prachtig uit en is 2 meter lang.
kijk maar op mijn website:
contents
onder de link: Rainbow J-class Yacht
ik neem aan dat je zijn site al bezocht hebt.
Modellbootbau in Liegau-Augustusbad, Das Projekt Rainbow

Hoi, jouw boot had ik al gezien, dat zal werkelijk een juweeltje worden. Ik zou de mijne grotendeels op de jouwe willen baseren, maar dan zonder hulpmoter.
Ik heb net ook even naar de site van Peter Torz gekeken. Daar staan ook wel enkele goede ideetjes op, alleen is de zijne op bepaalde plaatsen nogal zwaar denk ik.
Ik zou de mijne echt zo licht mogelijk willen maken zodat ik meer balast kan hebben.
Hierover had ik trouwens nog een vraagje, of eerder een dilemma. Ofwel voor bouwgemak gaan en de romp volledig bouwen en achteraf de balast in de kiel gieten, ofwel nu de romp bouwen met een stuk kiel eraf en achteraf een loden gietsel er onderaan op vijzen. Ik denk dat ik meer winst zal halen als ik de kiel er achteraf opvijs.
Voor de glasmat en epoxy, is een weefsel van 25 gram genoeg? Of moet ik richting de 85 gram gaan? Zou het dan ook te doen zijn om achteraf wat van de overbodige spanten er uit te halen zodat ik nog wat gewicht verlies?
Ik ben daarnet ook even in de gamma gaan kijken en ze hebben daar "goedkope" poriënvuller (merk ontglipt me even, iets met "lino..."). Als ik de werking hiervan vergelijk met wat ik hier lees over G4 lijkt dit wel sterk op elkaar. Werkt dit evengoed als G4? Of weet er iemand een winkel zijn rond het Gentse waar ik dit kan kopen? De site van Vosschemie wil bij mij niet werken dus daar vind ik ook niet veel info:eek:.

Groetjes

geen g4, 85 grams met epoxy, alle spanten er uit behalve het hoofdspant, en eventueel een halfspantje achter en voorin. Een mm of 2-3 dik voor de stijheid, en eventueel langs de kiel en roerkoning nog een stukje extra(evt koolstof)
als laatste laag peelply er overheen, scheelt schuren.
Romp strokend (epoxy) plamuren met een rij van minstens de halve bootlengte, liever langer. strokend schuren, diagonaal met een klosje. Dan in de breedte plamurenmet een kortere, flexibelere rij, schuren herhalen. grondverf spuiten, kleinste putjes met polyplamuur wegwerken, en afschilderen maar :)

Aha, die peelply ziet er wel interessant uit maar waar vind ik dat zonder dat ik een familypack moet kopen van 100 meter?

Heb het al gevonden. Is het zoiets?

Laatst bewerkt:
ja, dat is 'm. trek je ook nog een beetje hars uit het laminaat. bijna alle consumentenwinkels verkopen trouwens 1m2 verpakkingen van het spul, dus meteen 100 meter kopen is niet nodig(wel goedkoper per meter ;) )

ja, dat is 'm. trek je ook nog een beetje hars uit het laminaat. bijna alle consumentenwinkels verkopen trouwens 1m2 verpakkingen van het spul, dus meteen 100 meter kopen is niet nodig(wel goedkoper per meter ;) )

Is er iemand die een winkel rond Gent weet zijn die al dit mooi spul heeft? Gewoon de epoxy zal wel geen probleem zijn maar al de rest... Als ik het via polyservice bestel komt het op een 40 euro thuis geleverd. Op die site hebben ze twee soorten glasweefsel, het gewone weefsel en "keeper". Dit zou beter zijn voor ronde onregelmatige vormen, wat een J-class wel redelijk is. Is het dan beter dat ik dit bestel of toch gewoon glasweefsel?

Groetjes

Keperweefsel is in jouw geval wenselijker.

Als je na het verwijderen van de spantjes te weinig stijfheid naar het zin overhoudt, dan kan je er altijd nog 6mm schuimplaat (PVC) inlijmen, zelfs zonder laminaat aan beide kanten is dat stijf genoeg.

reken ongeveer het gewicht van het doek (van de oppervlakte die je gaat bekleden)
1 m2 80 grams weefsel zal dus ook ongeveer 80 gram epoxy opzuigen. er gaat ook nog in het balsa zitten, in de kwast, het mengbakje, en je strijkbakje. met wat geluk trek je ook nog wat uit je weefsel met de peelply(die is wel vrij zwaar, dus pas op dat je er niet teveel hars mee uit trekt :)

Jippey, de examens zijn gedaan en ik ben begonnen met de bouw van m'n bootje, de spanten staan er en ik heb al enkele plankjes aangebracht.
Ik ga echter wel in de problemen komen vrees ik... Ik heb m'n spanten op een bouwplank gevezen. hoe krijg je deze weer los als je romp toe is? Het enige dat ik mogelijk zie is met een figuurzaagje de spantjes doorzagen:)
Hoe doen jullie dit?
Als jullie willen wil ik er wel af en toe wat foto's van maken en er een bouwverslagje van maken;)

Groetjes

Back