Bouw J3 Piper - Eindelijk gespoten!!!

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Nu dat ik de smaak van het depron een beetje te pakken heb ben ik enkele weken begonnen met de bouw van de J3 Piper volgens het volgende draadje op rcgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=245311

Volledige pdf-plans (A4 en Letter) zijn ook te vinden op electricorange: http://www.electricorange.com.au/si..._remository&Itemid=83&func=selectfolder&cat=8

Dit is dan de volledige ruwbouw
DSC00001.JPG

Heb wel enkele aanpassingen aangebracht omdat ik er een lipo in wou (battery-deck kleiner gemaakt) en deze moest de fietsebl voeden... Dus motor stick niet op het bovendek maar in SPINE1.
DSC00004.JPG

Verder werd het windscherm langs beide zijden 8mm langer zodat het niet gelijmd maar geschroefd kan worden zoals de cowl.
DSC00006.JPG

Moesten er mensen geïnteresserd zijn in de plans van de aanpassingen kunnen deze steeds gemaild worden...

grtz

sjekke

Ga vanavond de aansturing van de roeren op punt stellen...
hiervoor ga ik CA-scharnieren gebruiken, maar hoe bevestig je die nu het beste???

Had gedacht om aan beide zijden een scharnier te lijmen met UHU Por.
OF moet er maar één scharnier in het midden van het roer geplaatst worden in een gleufje??? Hoe wordt dit dan gelijmd???

Graag enkele vlugge tips :wink:

grtz sjekke

Als ik het goed begrijp moeten CA scharnieren dus als volgt gemonteerd worden
roer-CA.jpg

Maar hoe kunnen deze dan gelijmd worden??? En kan dit met UHU por of moet dit met speciale secondenlijm voor depron?

grtz

sjekke

en waar moeten ze dan gelijmd worden???
Op rand ofzo? Maar dan heb je toch niet veel contact oppervak met lijm?

Zoals ik "ca"-schaniertjes maak in piepschuim of depron ...
  • Ik knip de schanietjes in reepjes van 3 mm.
    Met een puntig mesje maak ik een klein gleufje... (mesje op 1,5 (of 3) mm balsa plankje lijmen, hieronder weer een plankje iets langer dan het mesje, hierdoor is het makkelijk het gleufje recht in het midden te krijgen)
    Lijmen met een heel klein druppeltje constructie lijm (beide uiteindjes van het stripje in een druppeltje lijm dopen)
    Op het schanierpunt moet geen lijm komen ...

Je kan een paar druppels DUNNE CA op het scharnier doen, even laten inwerken en na een seconde of 10 met een wattenstaafje het teveel aan CA verwijderen. De CA kruipt vanzelf naar binnen.

Dat moet je vooral doen bij depron. De truc van Dirk is goed en voor de rest alleen maar tape scharnieren bij depron.

:oops: Depron ja. De depron bestendige CA is misschien wel te dik. Ik heb het truukje met dunne CA op balsa toegepast. Vergeet de vorige post dus maar.

Marc Bolier zei:
:oops: Depron ja. De depron bestendige CA is misschien wel te dik. Ik heb het truukje met dunne CA op balsa toegepast. Vergeet de vorige post dus maar.

Tjsongejongejonge! Prutser! :wink:

Dankzij de goede tips zijn de CA-scharnieren vlekkeloos gemonteerd! Het hoogteroer hangt vast met 4 halve scharnieren en het richtingsroer met 3... Ook servo's en stuurstangen zijn ondertussen gemonteerd. Zoals te zien gaat de bouw niet echt zo vlot als bij sommige anderen hier maar ik heb tijd! Krijg mijn zender toch pas met Kerstmis :lol:

Heb deze week ook even een vlug een kleurenontwerp gemaakt en dit is gebaseerd op de 'Red Baron'
J3%20Piper%20Graphics%20design.JPG

De 'IJzeren' kruisen zijn ondertussen al aangebracht en de rode verf wordt er tijdens de kerstvakantie op gespoten (was namelijk geen meer in de lhs...

Zo staat hij er nu dus bij
DSC00027.JPG

Had nog even kort een vraagje: Zoals te lezen heb ik dus alleen nog maar een richtings- en hoogteroer aangebracht maar is dit nu makkellijk te vliegen en welke kunstjes kunnen dan uitgevoerd worden???
Of is het beter om ineens ook rolroeren te maken en hiermee te leren vliegen???

grtz

sjekke

Indien je jezelf wilt leren vliegen (dit is niet aan te raden maar ja....) dan zou ik de rolroeren voor later bewaren.
Met begeleiding en een door een ander goed uitgetrimde kist kan je ook meteen met rolroeren aan de slag.
Dit is echter mijn persoonlijke mening...

Zo op de foto te zien heeft de vleugel weinig V-stelling, hoeveel graden?
Bij weinig V-stelling is het erg moeilijk L/R sturen met alleen richtingsroer.

Momenteel heeft de vleugel 5 graden V-stelling ,dus vleugel staat onder een hoek van 170°...
Maar zoals op de foto's te zien mindert dit wel naar het einde toe (hangen namelijk een beetje af :( )

Is 5° dan genoeg of moet ik meer V-stelling geven om alleen met richtingsroeren te kunnen sturen?
DSC00002.JPG

DSC00011.JPG

grtz

sjekke

Wat zijn struts eigenlijk? Zijn dit mss verstevigingen van romp naar vleugel??? In de vleugel zelf zitten ook wel al verstevigingen maar deze lopen maar tot in de helft... En het is vanop dit punt dat vleugel gaat doorhangen!

En verstevigingen van de romp naar de vleugel gaan niet echt want vleugel moet demonteerbaar zijn. En zulke verstevigingen gaan ook toch maar tot in de helft van een vluegel?

struts zijn latjes van onderaan de romp naar de tip van de vleugel. Dus dan zou je iets moeten bedenken waardoor de vleugel nog wel demonteerbaar is.

Struts zijn bij de 1:1 Piper's bedoeld om de vleugel op zijn plaats te houden (zodat hij niet gaat "flapperen") ... de J3 heeft dan ook nog halverwege deze struts een "hulp"-steuntje tussen vleugel en de "hoofd"-struts de z.g.n. Jury-struts ....

Op een model hebben deze (meestal) geen functie ... zijn makkelijk afneembaar (en "afrukbaar") te maken door ze met siliconenslang vast te zetten....

Ja, maar ik bedoel het bij dit model wel om functioneel te zijn...

Back