Bouw karel doorman r81 vliegkampschip

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jaaps, 5 aug 2015.

  1. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    He Marc,
    bedankt! Het is een megaproject die nog wel even gaat duren schat ik zo in. ;)
     
  2. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Inmiddels ook de bakboordkant in de verf gezet. Ik ben nu bezig om de bridle catcher te maken. Dit is het kenmerkende hoorntje aan de voorkant van een vliegdekschip. De Karel Doorman heeft er 1 de grote Amerikaanse hebben/hadden er 2.
    De bridle catcher was gemaakt om de bridle te vangen. Dit is een staalkabel die aan de vliegtuigen werd gemonteerd en daarna aan het katapultsysteem in het vliegdek. Als een vliegtuig werd gelanceerd dan ving de bridle catcher de staalkabel op, zodat deze hergebruikt kon worden. Inmiddels hebben de nieuwste vliegdekschepen andere methodes en wordt deze schepen dus ook niet meer gebouwd met de kenmerkende hoorntjes.
     
  3. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    k-k vindt dit leuk.
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Jan Walpot, k-k, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    We zijn inmiddels een maand verder sinds mijn laatste bericht. Afgelopen weken druk bezig geweest met vooral het dek in orde maken. Dit was een hele klus om die goed te verfen en daarna te spuiten. Heb het uiteindelijk drie keer moeten spuiten om goed te krijgen, maar het resultaat is er
     
    Ronk en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2021
    Jan Walpot, AvdH, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat ziet er echt wel goed uit :thumbsup:
     
  8. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Dank je Marc,
    Inmiddels baal ik als een stekker:mad:. De witte belijning heb ik deels gehaald uit Trime Line Tape en deze wilde ik sealen met een blanke transparante lak en hierbij tevens het dek een extra beschermlaagje geven. Nu ben ik er achter gekomen dat je blanke matte lak nooit moet spuiten op een donkere ondergrond, dat zorgt namelijk voor een wit/grijse waas die er niet meer af wil. (Als je de foto uitvergroot van de achterkant van het schip met de naam Karel Doorman op de zijkant, dan zie je het wel zitten op het antraciet deel van het dek.)
    Dit schijnt te komen doordat mat lak gemaakt wordt met behulp van witte pigment en als je het spuit droogt het te snel op waardoor deze waas ontstaat. Op een lichte ondergrond zie je dit niet of nauwelijks.
    Ook werkt het spuiten niet goed om de belijning te sealen. Nu rest mij eigenlijk nog maar 1 ding en dat is het dek met een roller voorzien van de blanke matte lak, maar dat is niet zo mooi als airbrushen.
    Hobby's ………..zucht.;)
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.045
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp
  11. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Heren, bedankt voor de tip. Dat zijn inderdaad handige kleine rolletjes. Ik kende ze niet.
    Die ga ik zeker gebruiken. Voor het dek ga ik denk ik wel een normale kwaliteitsroller van de verfspeciaalzaak gebruiken. Anders ben ik nog wel even bezig met zo'n klein rolletje.;)
    @john. De regels waar jij naar verwijst, waar doel jij dan op?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    En als je letters of decals wilt verzegelen: ik gebruik hiervoor parketlak.
    Satinglans, droogt snel, makkelijk op te brengen met kwast of roller en het wordt keihard.
    En het is niet duur, ook een voordeel...
     
  13. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp
    Wat ik bedoel is de gebruiksaanwijzing volgen die bij de rollertjes zit.

    Grt John
     
  14. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Inmiddels de minirollertjes binnen gekregen en gebruikt. Werkt als een trein. Ik ben er heel blij mee!

    Ik heb met de nieuwe rollertjes het dek voorzien van een blanke laag matte lak. Die ga ik, zodra die goed droog is, nog even opschuren met korrel 5.000 om de glans die er toch een beetje in zit uit te halen.

    Ik verf tegenwoordig met Wijzonol matte lak op terpetine basis. Dit verft zeer goed en spuit ook fantastisch met de airbrush als je het 50/50 verdunt.
    De blanke lak die ik gebruik is een gewone pot Wijzonol Mat zonder pigment er aan toegevoegd. Dit is namelijk vrijwel niet vergelend, wat je wel krijgt na verloop van tijd met parket of bootlak.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.045
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed spul van Wijzonol. Heb er jaren mijn huis mee geschilderd, maar geen vernis bij gebruikt. Toen ik in 1978 mijn zeilboot afbouwde heb ik polyurethaanlak gebruikt. Gebietst op een Noorse zeeboot. Die gebruikten het op de houten panelen van de commandobrug.
    Dat merk was in Nederland niet te koop, maar gelukkig hoorde ik bij toeval dat Frencken dat maakte onder de naam Diaglass. Ideaal en sterk spul. Binnen afgelakt met satijn en buiten met glans. In de 17 jaar dat we de boot hadden nooit wat aan de binnenkant hoeven doen. Gelukkig ook in kleinere potten te koop. Succes verder met de afbouw Jaap. Gr. Klaas.
     
  16. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb wat meer detail aangebracht op het dek door opstaande remkleppen te monteren. Eerst stukken uit het dek gefreest en daarna uit een stuk aluminium de remkleppen en rolbanken. De Doorman had een dubbele rij kleppen. Als een vliegtuig gelanceerd werd reed het met de achterwielen tegen de eerste kleppen aan. Daarmee stonden de wielen direct op de rollerbanken die het vliegtuig naar links of rechts verplaatsen totdat die juist stond. Daarna gingen de kleppen neer en rolde het vliegtuig naar de 2de rij kleppen. Daar werd het vliegtuig op spanning gezet middels de katapult en breeklijn aan de achterkant van het vliegtuig. Als de 2de rij kleppen neer gingen werd het vliegtuig daarna afgeschoten. In het gat verder op in het dek komt het lanceerhuisje van waaruit de katapult werd bedient.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    De romp is nog niet helemaal af is. Er moet nog veel detailwerk gedaan worden, zoals barken en sloepen, brandstofstations etc.
    Maar ik was dat even zat en heb me nu gestort op het eiland. Dat is nog een behoorlijke puzzel ben ik achter gekomen. Het stikt van de radars, antennes, uitstulpingen, werkruimtes en vele andere Details. Alleen al het ontcijferen en correct interpreteren van de tekeningen is een hobby op zich. Ik ben nu bezig om het eiland van onderaf op op te bouwen per verdieping. Binnenkort meer hierover met foto's
     
  18. Ton Moses

    Ton Moses

    Lid geworden:
    7 apr 2021
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bodegraven
    Jaaps, ik moet het toch even zeggen, ik ben een beetje jaloers. Wat een prachtige dikke boot wordt jouw project! Dat jaloerse moet je niet letterlijk nemen hoor maar devreden is dat ik zelf jaren geleden aan dezelfde boot ben begonnen. Door omstandigheden ligt dit al even stil, net als bij jou het geval was. Maar je hebt me weer enthousiast gemaakt.
    Ik kijk een beetje af hoor! .
     
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Ha Ton,
    Wat super leuk dat je de dikke boot ook aan het bouwen bent! Heb je ook een verslag op het forum of heb je foto's? Ik ben heel nieuwsgierig. Dat van dat bouwen en dan weer een tijd niets doen is heel herkenbaar. Het zijn projecten van de lange adem die je niet tegen je zin moet doen;) het is en blijft een hobby. Ik heb afgelopen 5 weken ook niets gedaan ben nu wel weer begonnen met het eiland, maar dat gaat ook niet zo snel. Heb een paar maal de raampartijen over moeten doen om dat goed te krijgen. Zal wel even wat foto's posten. Mocht je vragen hebben of tips, schroom niet...
     
    Ton Moses vindt dit leuk.
  20. Ton Moses

    Ton Moses

    Lid geworden:
    7 apr 2021
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Bodegraven
    Hoi Jaap, ben na jaren sinds een paar dagen weer aangemeld en worstel nu al met het uploaden van foto's. Vragen en foto's genoeg...:rolleyes:, maar ik moet er even voor zitten en de FAQ's lezen voordat ik allerlei domme vragen ga stellen. Komt goed!
     

Deel Deze Pagina