Bouw kieptrailer voor de daf xg 1:4

Weer een stukje verder onderkant van de bak gemaakt nu kunnen we aan het kieper gedeelte beginnen

IMG_2357.jpeg
IMG_2358.jpeg

Daar zal wel wat kracht voor nodig zijn om hem straks te kunnen kiepen. Heb je al uitgerekend hem hoeveel eigen gewicht de bak straks heeft en met de lading?

Ja dat zag ik al op de foto. Mijn ervaring met dergelijke constructies is dat er vaak meer kracht nodig is dan je verwacht. Ik hield geen rekening met natuurwetten zoals "kracht is lengte x arm", en de aangrijpingspunten op goed geluk plaatste.
Bij mijn autoladder was ik verbaasd over de kracht die nodig was om de uitgeschoven ladder op te richten. En wat dat betekende voor de draaipunten en spindel montage.
En die ladder was van plastic.

De hele spindel met ophanging omgedraaid en 1 lager verlaagd zodat de spindel schuin naar boven loop .
Met mijn zoon over gehad wat het beste was en dat is zo ver mogelijk naar voren beginnen met de stang want daar is de minste kracht nodig om te heffen .
De 2 heflatten ook gemaakt en nu nog alles in elkaar bouwen en dan kunnen we testen
IMG_2372.jpeg

't Is niet makkelijk om dit goed in te schatten, maar ik maak me sterk dat dit gaat uitknikken, zo'n lengte, en dan relatief dun materiaal? Had je niet beter buis kunnen nemen in deze positie?
Of een andere constuctie gebruiken voor zo'n lange bak?
Cor

De grootste kracht moet geleverd worden in de meest ongunstige positie; en als je dit gaat vervangen, denk dan aan BUIS, geen massieve stang.
succes!
Cor

Back