hehe, nou dat valt eigenlijk vies tegen...
Onze klas mocht een keer een dagje meekijken op de werf toen de schepen gebouwd werden (sorry, ik had toen nog geen digitaal fototoestel en dus geen fotos...) Dat was wel heel interresant om te zien! alles was nog kaal dus je kon mooi zien hoe het schip in elkaar zat! Ook mochten we via een trappetje naar beneden zodat je in de duikbootachtige romp terecht kwan. Hier zag je goed de tank en dergelijke zitten om het schip wat stabieler te maken. was wel gaaf om zo diep in het schip te kunnen komen en kijken

Een tijdje later ging de maxima haar eerste proefvaart maken en wij waren de proefknijntjes!

Ik geloof dat het 90 studentjes waren en we moesten op verschillende manieren aan boord komen om te kijken hoe het schip reageerde tijdens het 'beladen'. Dus bijv. iedereen aan bakboord staan onder het mom van: "Stel dat er opeens een potvis aan bakboordzijde van het schip opduikt en de hele 'lading' naar bakboord rent, hoe reageert het schip dan!".
Maar tijdens het varen had ik toch een beetje maf gevoel in m'n maag. In plaats van een natuurlijke schommeling van het ship kreeg je een beweging die zich tegen de golven verzette leek het wel...
Misschien dat andere mensen dit beter vonden maar geef mij maar een ouderwets slingerend schip

Ze zeiden ook dat het schip nog kan uitvaren als er geloof ik iets van windkracht 9 staat. We hadden vorig jaar een basic safety training. Deze vond plaats precies tegenover de aanlegplaats van de maxima en het was windkracht 6/7. We stonden toch even met onze ogen te knipperen toen we de maxima zagen vertrekken hoor! Een hekgolf van hier tot hiroshima en hij lag flink te stampen!
Niet dat ik het schip wil afkraken hoor

hij ziet er voor de rest mooi uit alleen vind ik de vaareigenschappen nie echt denderend...
Groetjes Maarten