Hallo Frans,
Ik heb een robbe futaba fx14 (35 Mhz, dat moet nog een keer veranderen, wist ik niet voordat ik bij een club zat)
Daarop zitten 8 kanalen. de rechter knuppel, is gas en me roeren. Zet ik de mixer om dan is iedere knuppel Boven/beneden een motor achterop.
Dan heb ik een schuifregelaar recht aan de onderkant van de zender, dat is het gas voor de boegschroef. Voor me schip een schakelaar welke richting op, in me bak werkt dit d.m.v. de linker knuppel (rechts/links)
De mastjes beweeg ik met 2 schuifjes in het midden. Linker voorop en de rechter achterop.
Ik bestuur het geheel door 2 ontvangers. 1 in mijn schip en de ander in de bak.
De kanalen heb ik zo ingesteld dat iedere handeling hetzelfde is. Qua bak en schip.
Het kan nu nog niet, maar ik als ik een servo heb kan ik deze zo aansluiten dat ik de mast op de bak tegelijk kan bedienen met mijn schip. Op mijn schip zelf heb ik een schakelaar gebouwd zodat ik deze af kan sluiten, en dus alleen die van de bak bedien, indien ik gekoppeld vaar.
Wat betreft de Mhz, daar komt in de toekomst dan maar een andere voor maar "even"een nieuwe zender halen zit er ook niet zo in.
Het was zelf ook wel puzzelen maar werkt prima op deze manier. Vaart goed zo, de proefvaart heb ik vorig jaar einde zomer gehad.