Bouw koppelverband bak Stelsa II

Wat de hoogte aangaat ben ik blij dat ik een ponton heb, ik ga dus nagenoeg ongelimiteerd de hoogte in.
(wel telescopisch, maar met slechts twee secties, denk ik)

Hoe trek je je mast overend? Of duw je 'm overeind?

Mijn mast

Op deze manier heb ik het zitten ;)

Mast.jpg

Ik duw hem omhoog dus.

Wat betreft die paal, daar kom ik wel uit, een cm is hoog genoeg om iets van een geleider tussen te bouwen.

Heb je ook een foto van de situatie met de paal?
Dan kunnen we zien hoe je in de knel komt.
(ik heb wel een idee, maar dan moet je wel een beetje ruimte onder de mast vrij hebben.)
Ik heb wel een heel ouderwetse (blank gelakte, zelfgekweekte berkenhouten) mast vergeleken met deze...

Ik ga zo een foto maken,

Maar de paal zit nu een cm onder het roefdek, en 5 cm uit het midden.
De mast kan klappen zonder de paal te raken. Het probleem was echter dat de servo in de weg zat. Dit ben ik nu aan het oplossen, het wachten is op de lijm. Moet eerst een plateau maken waar de servo op komt.

Om het touw te geleiden is het een plan om een buisje te pakken waar deze doorheen gaat en zo een bocht kan maken. Nu de uitvoering nog..

Hoi Stephan,

misschien een gek idee maar kun je niet de buitenste paal inkorten en van boven afdichten, door de afdichting een smal buisje voor het touw wat dan boven de waterlijn uit komt?(in een bocht zodat de servo op zijn plek kan blijven)

misschien heb je er wat aan!
mvg
Bas

Dat kan niet want alle delen komen tot boven aan.

Die servo ligt al los, daar ben ik al een andere plek voor aan het inrichten.

Maar alsnog bedankt

Foto:
Die wilde niet helemaal, ik zal eerst licht in de woning moeten hebben om het op camera vast te leggen. Had een foto gemaakt en daar zal je alsnog niks op.

Om even te laten zien hoe het nu zit dan eindelijk een foto kunnen maken waar het wel enigszins duidelijk is.

Met een zaklamp schijnend aan de ene kant, en de fotocamera aan de andere kant was dit het beste wat ik kreeg.

De kabels die in het beeld zitten moeten nog aangesloten en netjes gelegd worden maar waar het om gaat is nu wel duidelijk te zien. De ruimte tussen het plafond en de paal. de Servo zit er inmiddels weer in (ook te zien) op de enige plek die nog over bleef.

09022012591.jpg

Ik zie dat ik niet mag klagen over de ruimte in mijn machinekamers.
Je gaat wel heel creatief om met de ruimte, overal waar iets kán zitten, zit (hangt, of ligt) bij jou daadwerkelijk ook iets.

Maar nu werkt je mast hef constructie wel weer?

Allereerst excuses aan Vincent. Ik heb je vraag totaal over het hoofd gezien..oeps

De spudpaal is nog niet van een afstand bedienbaar maar hij werkt zeker weten.

Kijk hier maar naar

IMAG0859.jpg

IMAG1183.jpg

Inmiddels heb ik een klein liertje in mijn bezit, nu ben ik nog aan het kijken hoe ik deze het beste kan aansluiten zonder dat ik alles kapot trek. Tot die tijd dus nog even handmatig werken

Omdopen en Koppellieren

Hallo iedereen,

Afgelopen tijd heb ik niet stil gezeten wat betreft het bouwen aan dit model. Omdat het schip ook al aardig een schip begint te worden ben ik hier ea aan het afstemmen.

Te beginnen met de kleurstelling. Ik wil voor het koppelverband een nieuwe naam gebruiken en dus ook andere kleuren. De bak gaat dus geen Stelsa II meer heten maar Jo-Sie II (passend bij het schip) Ik wilde hiervoor ook een zwarte boeing met rode accenten. Enfin op de foto's is het te zien wat ik bedoel.

Eerst de kopschroefgaten rood gemaakt.
IMAG1690.jpg

vervolgens heb ik de zijen en de boeiing geschuurd.
IMAG1721.jpg

Enige tijd later en vele verflagen verder krijg je dit als resultaat

IMAG1769.jpg

Ik heb het hier al eens over koppellieren gemaakt en uiteindelijk heb ik ze besteld en in elkaar gezet. Het was een werkje maar wel erg leuk om te doen en te zien als het eenmaal op je schip staat. En het werkt ook nog, wie had dat gedacht.

IMAG1760.jpg

IMAG1768.jpg

Dit is de huidige stand van zaken. Wie hem in het echt wil zien moet maar even hallo komen zeggen in Goes aankomend weekend ;)

Erg fraai Stephan. Helaas kan ik ze niet komen bewonderen in Goes maar we zullen elkaar zeker ergens treffen dit jaar.

Haha, ik wist zelf ook niet meer dat ik de vraag gesteld had.. maakt niet uit. Maar het ziet er leuk uit! Mag ik vragen hoe diep de paal gaat? Als we niet hoeven te varen van het weekend kom ik misschien wel langs als ik tijd heb ;)

mvg, Vincent

Back