bouw learke 65 update 5 hij heeft gevaren!!!

oke zal nog eens kijken of de kiel echt fout staat.
en dan kijken of ik hem kan verplaatsen.
wat dat doe je niet zo makkelijk. want ik heb die er behoorlijk stevig in gezet.
maar de mast zal ik voor de kiel zetten.

Mike, het lijkt of je de maten die van de steven uit gegeven zijn vanaf de achterkant gemeten hebt.

Laatst bewerkt:
dat zal goed kunnen meschien dat ik het daarom fout heb.
maar ik dacht ook dat de boot in 10 gelijke delen is verdeelt op de tekening. zo zeker weet ik het ook weer niet.

nieuwe update

hier zijn weer wat foto's het duurde een beetje lang naar omstandig heden.

dit is dan het dekseltje die ik nog ga gebruiken voor de opbouw.
en die heb ik bijna helemaal van berken triplex gemaakt.

mikefotostelefoon044.jpg

mikefotostelefoon043.jpg

mikefotostelefoon163.jpg

mikefotostelefoon169.jpg

mikefotostelefoon168.jpg

mikefotostelefoon167.jpg

zo als op de foto's tezien vond ik de kajuit wel wat hoog.
dus ben ik weer een het schaven en sturen gegaan.
en nu is die zo maar ik zit tekijken om in het midde nog iets meer weg tehalen.

mikefotostelefoon171.jpg

en ik ben ook begonnen aan het dek van vineer.
want toen ik ben gaan spuiten ben ik vergeten het dek afteplaken.
dus kwam er neven op. en ik kon het ook niet meer weg schuren omdat het dek al zo dun was van het schuren, dus vandaar.

mikefotostelefoon164.jpg

mikefotostelefoon162.jpg

mikefotostelefoon167.jpg

en toch nog maals deze foto want daar kun je het beste opzien hoe ver ik ben met het dek. ik heb geen betere foto's van het dek die maak ik woensdag wel weer waneer ik op de club ben om verder met de boot tegaan.

hoi mike ik heb er wel niet zo heel veel verstand van maar ik weet niet dat je je kiel al vermaakt hebt.
mischien is dit wel een oplossing en kan je het oude gat nog gebruiken.

2a8lpvb.jpg

ik weet dat ik het bij mijn sampan ook zo gedaan heb.
of dit goed is laat ik aan de meer ervaren zeilers over maar het lijkt mij tog een goede oplossing en je moet niet opnieuw een gat gaan hakken in je romp :wink:

nqspyv.jpg

Laatst bewerkt:
nou wat je voor stelde (amazone) zat ik ook al tedenken.
want ik ga er niet een nieuw gat in maken. ik wil eerst zien hoe die vaart en als het goed is hou ik het zo. en zo niet dan moet ik er mee aan de gang gaan. maar ISOLA2 komt wel goed met het gewicht zoheel veel zwaarder word die niet ik heb het gewoon van balsa gedaan en vervolgens in vorm geschaaft en geschuurt van daar dat je op een van de foto's allemaal schaaf krullen ziet liggen.

Vraagje, eigenlijk 2.
Met wat voor lijm heb je de balsa stroken onderling verlijmd van de romp.
Waarom zet je de romp in de olie.

Gr. Jan

nou ik heb gewoone bison hout lijm gebruikt d2 want die is water afstotend. maar als je de d3 neemt is water vast en sterker meer die vond ik wat teduur.

waarom de olie?
het was eerst het plan om hem teolieen voor de kleur en daarna af telakken. maar ik wist niet dat als je het geolie hebt hem niet mee afkan lakken, dus vandaar. maar om dat de heleboot van balsa is zijn tijdens het bouwen toch nog wat deuken gekomen dus vond ik het niet mooi om tegaan aflakken. dus heb ik hem geschildert want dan kun je nog een beetje plammuren dus vandaar.

als je meer vragen hebt hoor ik het nog wel.

hmm d2 lijm is wel geen goede lijm om een rc boot te maken dunkt mij.

deze lijm lost namelijk op als je hem in het water gebruikt.

tussen vochtbestendig en watervast is nog een groot verschil hoor.

je moet d3 of de broeslijm gebruiken

Vraag me af of alleen balsa gelakt sterk genoeg is tegen bv. stoten.
Wat is een goede maat (dikte/breedte) latjes voor het maken van een RG65 ivm vervormbaarheid en stijfheid.

Ik vraag gewoon maar hoor dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

ik zou je als nog een keer vertellen
als je het verslag goed door gelezen hebt staat er als het goed is wel dat de latten 5mm bij 1,7 1,8 ergs daar tussen in.
en mijn boot bestaat uit 2 lagen latten. en ja als ik het alleen zou lakken zou dat stoot vast genoeg zijn.

maar dan denk je waar om de latten zo dan dan hoef je ze niet af teschuinen als je de latten tegen elkaar legt.
vond ik persoonlijk fijn want dan kun je lekker door werken.
je kunt ze natuurlijk ook dikker nemen de laten en dan hoef je niet 2 lagen te doen. maar dan moet je ze wel afschuinen en neem de laten dat 3 a 4mm dik. het is eerste is makkelijker en omdat dit ook mijn eerste keer was met lat bekleding wou ik het maar wat simpeler houden voor mezelf dan is het slaagings percentage dat het mooi word en lukt net wat hoger.

maar de mijn is geschildert (gespoten) ook met lak verf en dat is hard zat.
en om hem extra stijf tekrijgen zit er in de boot nog glasvezel en dat is stijf genoeg want er zitten voor de rest ook geen spanten in.

maar als je dat latten van balsa neemt neem dat wel lekkere harde planken en geen zacht. hoe weet wat de harste planken zijn?
als je het koopt bij een winkel haal dan alle planken uit de stelling en weeg ze( ik zelf doe het altijd zonder weegschaal maar opgevoel) en neem dat je 4 hardste planken als je 2 laggen gaat doen. en als je maar een laag doet heb je aan 2 genoeg. (wel planken van 5mm dik)

en voor de tijdelijk spanten waar je de laten op vast zet tijdens het bouwen moet je juist lekkere zacht planten nemen anders krijg je de spelden er zo moeilijk in, en zijn de spelden krom en doen je vingers pijn.:rolleyes:

en amazone

hmm d2 lijm is wel geen goede lijm om een rc boot te maken dunkt mij.

deze lijm lost namelijk op als je hem in het water gebruikt.

tussen vochtbestendig en watervast is nog een groot verschil hoor.

je moet d3 of de broeslijm gebruiken

je hebt natuurlijk wel gelijkt maar op alles in mijn boot zit wel een laag verf of epoxy of lak op om de besturings tafel na, dat moet ik nog doen.
dus dat die uit elkaar valt ben ik niet zo bang voor

ik hoop zo jullie vragen weer een beetje beandwoord tehebben.

ga ik wel mee akoort dat je er poxy of iets anders overdoet.

persoonlijk zou ik het nooit doen al was het maar voor de condens die een rc schip mee brengt, je hout gaat altijt wel iets water opzuigen en je lijm gaat na een pejode ook lossen.

ik vind 2x 5mm latten ook behoorlijk dik hoor voor een romp. ik heb 1 laag van 2 mm grene plankjes.

maar ieder bout zijn schip op een andere manier en ieder schip is dan ook weer anders ;)

proficiat een mooi projectje
mijn handen beginnen al te jeuken :)
vergeet niet dat je staggen gaat plaatsen (om de mast recht te houden) en hierbij waarschijnlijk ook nog water kan binnenkomen ( alhoewel dit maar heel weinig kan zijn)

suc6 met je verder projectje
grtz vince

he bedankt voor de positieve reactie's.:D
maar amazone je moetwel ook rekeninghouden met het schuren;)
en de latten zijn 5 breed en 1,7 a 1,8 dik;)

Laatst bewerkt:
proficiat een mooi projectje
mijn handen beginnen al te jeuken :)
vergeet niet dat je staggen gaat plaatsen (om de mast recht te houden) en hierbij waarschijnlijk ook nog water kan binnenkomen ( alhoewel dit maar heel weinig kan zijn)

suc6 met je verder projectje
grtz vince

maar hoezo kan er water binnen komen als je de stagen gaat plaatsen.
je bedoelt toch de steun lijnen voor de mast.

Als je de verstaging bevestigt aan de huid van de romp van het schip is er kans op een druppie water dat in het balsa doordringt. Je kan ook kiezen voor bevestiging van verstaging op het dek en dan heb je minder kans op nattigheid.

Wordt een erg mooi bootje! Of je hebt erg goede hulp gehad of je bent een natuurtalent of beide :-).

Laatst bewerkt:
Back