ik zou je als nog een keer vertellen
als je het verslag goed door gelezen hebt staat er als het goed is wel dat de latten 5mm bij 1,7 1,8 ergs daar tussen in.
en mijn boot bestaat uit 2 lagen latten. en ja als ik het alleen zou lakken zou dat stoot vast genoeg zijn.
maar dan denk je waar om de latten zo dan dan hoef je ze niet af teschuinen als je de latten tegen elkaar legt.
vond ik persoonlijk fijn want dan kun je lekker door werken.
je kunt ze natuurlijk ook dikker nemen de laten en dan hoef je niet 2 lagen te doen. maar dan moet je ze wel afschuinen en neem de laten dat 3 a 4mm dik. het is eerste is makkelijker en omdat dit ook mijn eerste keer was met lat bekleding wou ik het maar wat simpeler houden voor mezelf dan is het slaagings percentage dat het mooi word en lukt net wat hoger.
maar de mijn is geschildert (gespoten) ook met lak verf en dat is hard zat.
en om hem extra stijf tekrijgen zit er in de boot nog glasvezel en dat is stijf genoeg want er zitten voor de rest ook geen spanten in.
maar als je dat latten van balsa neemt neem dat wel lekkere harde planken en geen zacht. hoe weet wat de harste planken zijn?
als je het koopt bij een winkel haal dan alle planken uit de stelling en weeg ze( ik zelf doe het altijd zonder weegschaal maar opgevoel) en neem dat je 4 hardste planken als je 2 laggen gaat doen. en als je maar een laag doet heb je aan 2 genoeg. (wel planken van 5mm dik)
en voor de tijdelijk spanten waar je de laten op vast zet tijdens het bouwen moet je juist lekkere zacht planten nemen anders krijg je de spelden er zo moeilijk in, en zijn de spelden krom en doen je vingers pijn.
en amazone
hmm d2 lijm is wel geen goede lijm om een rc boot te maken dunkt mij.
deze lijm lost namelijk op als je hem in het water gebruikt.
tussen vochtbestendig en watervast is nog een groot verschil hoor.
je moet d3 of de broeslijm gebruiken
je hebt natuurlijk wel gelijkt maar op alles in mijn boot zit wel een laag verf of epoxy of lak op om de besturings tafel na, dat moet ik nog doen.
dus dat die uit elkaar valt ben ik niet zo bang voor
ik hoop zo jullie vragen weer een beetje beandwoord tehebben.