Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

IMG_2580.jpeg
IMG_2578.jpeg

Bijlagen

• IMG_2579.jpeg
    IMG_2579.jpeg
    291,4 KB · Weergaven: 72
Shabaf en Stef dank je voor de complimenten
En Stef houd moed.:thumbsup:
Afgelopen zaterdag weer in Ede gestaan op de Modelshow Europe met mijn project, en dat was weer een gezellige drukke dag en weer veel mensen gesproken.

IMG-20250315-WA0000.jpg

De dubbele tafel is wat aan de smalle kant om de ballast over de zijkant te heffen en te laten zakken.

IMG-20250315-WA0002.jpg

Hier ben ik een demonstratie aan het geven van heffen van de ballast met veel belangstelling.
Op de achtergrond de kraan van Mitchell

20250315_105659.png

Mijn broer had ook interesse in de kraan van Mitchell, die ook in de schaal van 1:16 bouwt.

20250315_105705.png

Mitchell had gelukkig geen vacature, dus mijn broer kwam weer terug bij mijn project.

Onderzijde mast 1.png

Onderzijde mast 1
Ik had op de tafel ook nog een paar tekeningen liggen van de mast, maar deze waren van slechte kwaliteit dus hier de betere versie.
De mastbuis wordt in twee delen gemaakt, een bovenzijde en een onderzijde, en deze grijpen met een vertanding in elkaar, zodat daar de meest krachten van de mast in worden opgevangen.

Bovenzijde mast 1.png

Bovenzijde mast 1

Wordt vervolgd

Groet Leo.

Heb de kraan in aanbouw en Leo op de beurs in Ede gezien.
Leo heeft de werking van de ballast tray gedemonstreerd, schitterend om te zien.
Nu in de kleur is het een prachtige machine aan het worden ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::worship::worship::worship:

groetjes, Charlotte.:bye:

Hoi Leo leuk dat je weer in Ede was heb de kraan in kleur nu gezien en de werking van de ballast lift en zo als Charlotte al schreef het word een prachtige machine

Helaas kon ik dit jaar niet in Ede zijn maar het ziet er weer super uit leo.

Is er een reden voor de vertande mast? Het zetten van de mastdelen gaat al geen eenvoudige taak worden met de vertanding erbij wordt het alleen maar complexer.

Ik neem aan dat de delen gelast gaan worden? Of had je een andere montage methode in gedachten?

Allen bedankt voor de complimenten, ook alle Leuk aanklikkers dank voor de belangstelling voor het project.

Alwin, de reden van de vertanding is zo als ik al vermelde, om de axiale krachten ( in de lengte richting van de mast) op te vangen, omdat ik deze delen niet wil assen aan de constructie. Het bovendeel en de onderzijde wil ik verlijmen met een strip aan de binnenzijde van de vertanding in de mast en deze strip wordt met verzonken tap boutjes vast gezet..De reden om het zo uit te voeren, is om geen spanningen en vervormingen in het materiaal te krijgen, die het in en uit schuiven van de mast kunnen verstoren.

Wordt vervolgd
Groet Leo

Hallo leo.

Ik begrijp je redenatie maar de vervorming die je verwacht in die richting zullen verwaarloosbaar zijn.

In mijn kraan project heb ik destijds ook gekozen voor 2 helften en dan met een strip te lijmen. Het probleem daarmee is dat de meeste lijmen slecht kunnen tegen spanningen of ze moeten worden gelijmd onder hogere temperatuur zoals uhu eindfeest.

Daarnaast is het lijmen van een strip in een koker uitermate lastig want het zal altijd willen gaan golven midden in de koker waar je heel lastig bij kan.

Ik denk dat het ontwerp met de tanden juist hier alleen maar in je nadeel gaat zijn. Ook weet ik niet of je al een materiaal gekozen hebt maar de meeste masten zijn van staal of rvs gemaakt. Zelf heb ik de fout gemaakt om 1mm dik rvs te kiezen hierdoor werd de mast op de ltm1090 al snel richting de 8kg. In jouw ltm11200 zal gewicht nog een grotere rol gaan spelen.

De hoofdmast van een kraan is het moeilijkste onderdeel in het project. Als je kijkt bij de echte kraan zal je ook zien dat de mast niet rond is maar xx keer is gezet. Nu is dat op.schaal realiseren vrijwel niet te doen.

Mijn advies zou zijn om de onderste u en bovenste u deels te laten overlappen in het vlakke gedeelte van de zijkant dan hou je maar een kleine overlap en geen losse strip nodig. Voor de hoofdgast zou 1mm rvs of staal genoeg moeten zijn voor de volgende delen zou ik 0.8 of zelfs 0.6 overwegen.

Je kunt de delen met boutjes vastzetten het nadeel is wel dat dan aan de binnenkant scherpe punten krijgt maar ik weet niet hoe je al gedacht hebt over het uitschuif systeem. De boutjes zelf met de kragen etc zijn meer dan genoeg om het schuiven van de delen tegen te gaan daar heb je die tanden niet voor nodig. De kracht zit veel meer in de andere richting van de mast waar je met de tanden juist de constructie zwakker maakt. Plamuur op een mast is zo goed als af te raden de kans op scheuren is aanzienlijk.

Je kunt de 2 overlappende delen ook overwegen te puntlassen dit is vrij eenvoudig en veel beter beheersbaar dan volledig lassen. Eventueel kan ik het uit tekenen indien gewenst wat ik bedoel.

Hoop dat je wat kan met het advies maar het zal sowieso experimenteren worden en ik ben ervan overtuigd dat je dit deel ook voor elkaar gaat krijgen.

Bijlagen

• liebherr-ltm-11200-9-1-hotspot-stage.jpg
    liebherr-ltm-11200-9-1-hotspot-stage.jpg
    219,6 KB · Weergaven: 123
Alwin dank je voor je reactie.
Je verhaal zet me wel weer aan het denken Alwin, jij hebt al ervaring met de bouw van jouw telescoopkraan. Inderdaad is een overlap veel eenvoudiger te maken en geeft ook veel sterkt aan de langs constructie. Met de keuze van het materiaal, daar ben ik ook nog niet helemaal uit, ik heb de voorkeur voor RVS omdat dat heel taai is in het buigen en heel glad om op kunststof blokken te late schuiven.
Op de plaatsen waar de boutjes komen om de boven en onder zijde te koppelen, daar heb ik tussen de secties wel ruimte voor al zouden ze er iets doorheen steken. De secties worden gelagerd met kunststof blokken net als de 1:1 kraan en dat is dus alleen aan de onderzijde en de rondingen aan de bovenzijde.
Al met al nog genoeg opties om er over na te denken hoe we het gaan uitvoeren.

IMGP7020.png

Glijdlagerblok mastdeel Leibherr

IMGP7024.png

Vervangen van de glijdlagerblokken van de telescoopmast.

wordt vervolgd

groet Leo

Gewoon vraagje uit interesse Leo hoe wil je de mast uitschuifbaar maken is dit met een vertanding systeem of olie druk systeem?

Hallo Marceline, het uit- en inschuiven van de mast wordt een mechanische aandrijving, en wel met draadstangen.
Ik gebruik daar draadstangen voor met trapezium schroefdraad en met drie gangen, zodat het toerental niet te hoog is en de draadstang niet gaat slingeren

Ik heb op pagina 53 al eens een toelichting op de aandrijving van de mast secties gegeven.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...raan-ltm-11200-9-1-schaal-1-16.277198/page-53

Groet Leo

Hallo Marceline, het uit- en inschuiven van de mast wordt een mechanische aandrijving, en wel met draadstangen.
Ik gebruik daar draadstangen voor met trapezium schroefdraad en met drie gangen, zodat het toerental niet te hoog is en de draadstang niet gaat slingeren

Ik heb op pagina 53 al eens een toelichting op de aandrijving van de mast secties gegeven.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...raan-ltm-11200-9-1-schaal-1-16.277198/page-53

Groet Leo

Hallo Leo,
Bedankt voor de uitleg.
20240419_190903.jpg

Back