Bouw Longshot 2 van Horesji

Ik ben voorzichtig begonnen met het bijeen rapen van de spullen voor de LS2.
Nu heb ik als ontvanger de Jeti REX 5 MPD. Gister werd ik daar alleen niet meer zo blij van toen ik de MX12 handleiding er bij pakte.

De LS2 heeft net als de LS1 2 servo's nodig voor de ailerons. Deze werken als ailerons, flaps en remklappen (flapperons)
In de handleiding van de MX12 staat dat je hiervoor de servos moet aansluiten op kanaal 2 en 6. Ja dat gaat natuurlijk niet bij 5 kanalen.

Ik dacht 4 servo's en een aansluiting voor de accu, dus 5 kanalen is genoeg. Moet ik nu een 7 kanaals ontvanger gaan gebruiken?
Of kan ik dit met mixer instellingen op de MX12 oplossen, met behoud van alle flap en brake functies dan wel.
Ik hoop van wel van de Jeti 7 MPD is een behoorlijk stuk groter (en nog duurder ook)

Ruud

Ruud,

Neem even kontakt op met Arnold (Arnold2 op dit forum) Hij vliegt ook met de MX12-JetiRex5 combi op zijn DLG's
Het is dus mogelijk met behoud van alle funkties.

Dit moet gewoon gaan werken hoor.
In dit geval moet de linker aileron servo dus aangestuurd gaan worden door kanaal 5 ipv 6. Zorg eerst dat de gear functie op kanaal 5 uitgeschakeld is door de gear switch op 'inhibit' te zetten in het systeemmenu. Vervolgens moet je 2 mixers maken. Eén mixt 'ail' naar 'gear'. Hiervoor kun je het beste de mixer gebruiken die ook de trims meeneemt, ik meen dat dat mixer 4 is (even nakijken in de manual). Een van de andere mixers gebruik je voor 'flap' naar 'gear'. Nu zou kanaal 5 moeten reageren op inputs van de aileron-stick en de flaps.
Aansluiting van alle kanalen nu:
1 accu
2 rechter aileron
3 hoogteroer
4 richtingroer
5 linker aileron

sietse zei:

Dat draadje had ik al gezien, maar toch blijf ik wel met vragen zitten hoor :oops:

Volgens mij moet ik namelijk van alles gaan combineren.
De servo's moeten tegengesteld werken als standaard.
Ze moeten als flaps een thermiek stand hebben via een schakelaar
Ze moeten een remstand hebben via een schakelaar
en mogelijk moet ik ook nog een speciale lanceerstand hebben via een schakelaar
Dan ook nog eens specifieke uitslagen, dus begrenzingen aanbrengen
Moet ik nu wel of niet flapperons instellen

Kortom ik ben gewoon het spoor bijster. Mogelijk kan Arnold me meer vertellen

Ruud

Misschien wil je wel erg veel van de MX-12. Het blijft toch een instapzender. Ik denk niet dat het programmeren van 4 vliegtoestanden gaat werken (normaal, start, thermiek en rem), dan zul je toch een geavanceerdere zender nodig gaan hebben.
Ik ben benieuwd wat Arnold je kan vertellen, ik laat me graag verassen met wat creatief programmeerwerk.

Fotor zei:
Misschien wil je wel erg veel van de MX-12. Het blijft toch een instapzender.

Dat is precies de reden van mijn terughoudendheid. :?

Nu heb ik ook nog een multiplex zebra ontvanger liggen. De zender van die productlijn is super eenvoudig, maar de ontvanger heb ik erg goede ervaringen mee. Het leuke is dat deze ook vijf kanalen heeft, maar het vijfde kanaal is als zesde ingeregeld. Vijf is er niet. Ik heb het even geprobeerd en het werkt met de MX direct. Maar de Jeti is denk ik wel een klasse beter. Ik heb in ieder geval 2 mogelijkheden.

Nu is het nog even wachten op de gereedschappen. Ik heb een dremel gekocht en een dremel workstation en een zaag machine en nog wat meer spullen. Als die spullen binnen zijn start ik met de bouw.

Naast de ontvanger heb ik in ieder geval al vier servo's en als voeding gebruik ik een 2 cels lipo van 470mAh in combinatie met een 5A BEC. Horesji adviseert een 250mAh niMh van 30 gram. De lipo combi komt op 28 gram voor de lipo en 1.8 gram voor de regelaar. Komt dus mooi uit en dan kan ik gewoon een hele dag vliegen.

Ruud

Arnold vliegt inmiddels ook met twee lipo's en een simpele schakeling die de spanning op 5V zet. Arnold heeft voor mij ook 3 van deze schakelingen gemaakt en ik zoek alleen nog mooie smalle lipo's. Max 2,5cm breed.
Schakeling is te vinden op de site van Chris Gibbs.
F3Ker.com

Dit schakelingetje heb ik ook gezien.
Lekker simpel.
De onderdelen kan je bestellen bij Conrad.

Een leuke toevoeging.
Een rood ledje dat gaat branden als de spanning op de accu onder de minimale spanning valt.
Ik dacht dat die spanning iets van 3V per cel is.
Nu heeft de spanningsregelaar ook een minimale over spanning nodig van 1 volt.
Als dat ledje nu gaat branden bij 6.5 volt gaat alles goed.
Blijft de lipo ook langer leven.

Even zoeken naar een klein schakelingetje voor het ledje, iemand een idee.

Frans

inbouw aileron besturing

De bouw is gestart.
Na veel lezen en zoeken heb ik de stap gemaakt en heb als eerste de aileron besturing geplaatst.
Ik wilde een goed af te stellen constructie die toch stevig genoeg is om flutter tegen te gaan.
Dit is het geworden:

IMG_1836.jpg

Van 0.8mm verenstaal en een stukje tubing heb ik een stuurstang gemaakt. Deze heb ik met epoxy in een quicklink gelijmd. Die quicklink wordt overigens meegeleverd bij de longshot2. Het ook meegeleverde roerhoorntje heb ik door en door in het aileron gelijmd met PU lijm. Mijn ervaring is dat dit zeker voor dit soort verbindingen de beste oplossing is. De lijm is dik vloeibaar en loopt mooi in het schuim en bij het uitzetten komt het spul muurvast te ziten. Hierdoor worden de krachten ook mooi verdeeld denk ik.

De servo is een 8.4gr Waypoint met een torque van 1.5kg-cm. Horesji adviseert een servo van 6 to 9 gram. Deze servo is iets groter dan het voorgevormde gat.
Met mijn nieuwe Dremel speeltje wat ruimte gemaakt. Aan een kant heb ik de servo hevel weg gefreesd en aan de andere kant de uitsparing in de vleugel gemaakt. Een dun laagje PU aan de zijkanten en een stukje tape doen de rest.
Op de hevel zit een pushrod lock. Het 1.5mm pennetje past spelingsvrij in de hevel. Via een schroefje kan ik nu mechanisch de nul stand instellen.

De stuurstang is nog niet gemonteerd en moet nog worden ingekort.

Ruud

Theo zei:
Arnold vliegt inmiddels ook met twee lipo's en een simpele schakeling die de spanning op 5V zet. Arnold heeft voor mij ook 3 van deze schakelingen gemaakt en ik zoek alleen nog mooie smalle lipo's. Max 2,5cm breed.
Schakeling is te vinden op de site van Chris Gibbs.
F3Ker.com

hoi

pas op met deze schakeling ,het probleem is dat de lipo word leeg getrokken door de regelaar
kwam er vandaag dus achter dat mijn lipo,s waren leeg getrokken (na een week stilstaan )
dus als je dit gaat doen, zorg er voor dat je de regelaar dus kunt ontkoppelen van de lipo
ik heb trouwens de 7805 gebruikt die doet 2 ampere en is zeker 3x zo goedkoop als die beschreven word in het schema van gibbs
en de andere regelaar kan maar een stroom hebben van 1 ampere

groeten arnold

Bij conrad kost de L4940V5 €1.73, maar ja die verzendkosten en kleine order kosten.
Conrad heeft ook een goedkoop liposavertje voor €3.95 per stuk.

De oplossing met de borstelregelaar is een slimme.
Voor 12.50 heb je een heel licht dingetje dat goed werkt.

Sluit je een LED aan op de uitgang kan je ook zien of de onderspanningsbeveiliging is ingeschakeld.
Met een vrij kanaal en een schakelaar op de zender kan je de regelaar aktiveren en volgas zetten.
De LED gaat branden. Bij te lage accuspanning gaat de LED uit.
Moet wel de motor geheel worden uitgeschakeld door de beveiliging.
Regelt de beveiliging de motor in toerental terug zal dit niet (vlekkeloos) werken.

Frans

Frans Bal zei:
Bij conrad kost de L4940V5 €1.73, maar ja die verzendkosten en kleine order kosten.
Conrad heeft ook een goedkoop liposavertje voor €3.95 per stuk.

De oplossing met de borstelregelaar is een slimme.
Voor 12.50 heb je een heel licht dingetje dat goed werkt.

Sluit je een LED aan op de uitgang kan je ook zien of de onderspanningsbeveiliging is ingeschakeld.
Met een vrij kanaal en een schakelaar op de zender kan je de regelaar aktiveren en volgas zetten.
De LED gaat branden. Bij te lage accuspanning gaat de LED uit.
Moet wel de motor geheel worden uitgeschakeld door de beveiliging.
Regelt de beveiliging de motor in toerental terug zal dit niet (vlekkeloos) werken.

Frans

Volgens mij, ik heb het nog niet geprobeerd, kan het eenvoudiger. Uit de regelaar komen 3 draden die naar de ontvanger toe gaan. De plus en min leveren de 5 volt voor de ontvanger en de signaaldraad stuurt het gas. Normaal is dat een input voor de BEC en krijgt deze zijn signaal van de ontvanger. Als je nu deze draad niet op de ontvanger aansluit maar direct op de 5V (de plus dus) heeft de regelaar het idee dat steeds vol gas wordt gevraagd. Op de uitgang naar de motor staat 7.4V waar je een LED en weerstand op kan aansluiten. Komt de spanning van de lipo onder de drempel dan wordt de motor uitgeschakeld. Je hoeft niets op je zender te regelen. Als alles goed is brand de led, komt de liposafe in werking dan gaat de LED uit. Werkt dus andersom, maar dat is niet echt een probleem en de stroom door de LED is maar heel beperkt.

Nu moet ik alleen nog even een LED en een weerstand op snorren om het te proberen.

[edit 19:27 uur:]

• Vergeet dat laatste maar. Ik heb wel eens een rare gedachtekronkel :( Het stuursignaal is helemaal niet analoog maar werkt via puls modulatie.
    Je zou dus continue pulsen moeten sturen en dat vraagt om een schakeling op zich. Kortom dit gaat niet werken.
    Maar een led en dan koppelen aan kanaal 1 op de receiver werkt natuurlijk gewoon.
[/edit]
Ruud

Ik heb even een kleine proefopstelling gemaakt. De oplossing met de borstel regelaar van Blue Arrow werkt erg goed. Er zit zelfs een LED in de regelaar. Helaas reageert die alleen op de stand van het gas. Ik had gehoopt dat hij uit zou gaan of van kleur zou veranderen als de saver inschakelt. Mooi niet dus :cry: Maar een ledje op de motoruitgang (met weerstandje) werkt prima. Ik had groen licht tot de safe inschakelde toen ging het ledje uit. De besturing werkt dan nog wel natuurlijk.

In de LS2 wil ik het zo gaan doen:

eschema.gif

Dit in navolging van Chris Gibbs (Theo bedankt voor de link). Ik gebruik alleen een 3.5mm jack. Ik heb zelfs een stekker met remove before flight label :) Ik bouw alles 'semi' permanent in en kan de lipo laden via 3.5mm jack. Balanceren kan via de balanceer stekker op de lipo die via het luikje in LS2 bereikbaar blijft.

Binnenkort wordt een en ander met foto's nog wat duidelijker.

O ja...door de schakeling met de 3.5mm jack kan ik de lipo volledig van de rest afschakelen (vandaar de remove before flight). Heb ik ook het probleem niet dat de lipo wordt leeg getrokken.

Ruud

Back