Bouw Loodstender(s) loodswezen NL

Welkom

Hoi Jan,

Welkom bij het selecte gezelschap van model-loodstender bezitters in dit draadje! Fraai model van Explorer. Heb ooit zelf nagedacht om deze klasse te bouwen. Wie weet!

Voor de records, welke schaal is Explorer?

Groet, Rolf

tender

Hey John;

Vraagje, hoe heb je de fendering aangepakt, is dit rubber of massief kunstof..?
Ik heb bij mijn asd sleper een fendering, probeer wat info links en rechts te verzamelen om zelf eens wat te frutten..

Grt, Berend

Woei, natte billetjes! Hij ziet er echt super stoer uit, zo in het water (even de randen van het badje wegdenkend...)

Ik ben benieuwd naar de eerste vaarfoto's en filmpjes! Het is in ieder geval een zeer overtuigend model geworden, chapeau!

Hoi Berend,

De fendering is van een afdichtrubber gemaakt. Super voor ons doel en doet gelukkig wat het moet doen, schadevrij langszij komen en/of afmeren.

Groet, Rolf

Gezien mijn beperkte bouwmogelijkheden in ons nieuwe appartement, ga ik toch voor het "Survey fertigmodell", die volgens Indoorvlieger bepaalt niet "fertig" was.
Maar daar maak ik wel wat van na mijn ervaring met de P59.
Vandaag besteld..................... en nu maar wachten!

Hoi Bertus,

Super! Vandaag met zoonlief Max een bezoek gebracht aan de werf. Erg leuk om het origineel (Hercules) te zien. Nog wel erg veel werk aan de winkel, zijn ongeveer halverwege.

Groet, Rolf

Gezien mijn beperkte bouwmogelijkheden in ons nieuwe appartement, ga ik toch voor het "Survey fertigmodell", die volgens Indoorvlieger bepaalt niet "fertig" was.
Maar daar maak ik wel wat van na mijn ervaring met de P59.
Vandaag besteld..................... en nu maar wachten!

Leuk, Bertus. Gaat je vast lukken. Ik ben nu al benieuwd naar je (om)bouwverslag.

Omdat ik vandaag al inspiratie had, zal ik alvast een voorzet daartoe geven.

Laatst bij Marktkramer een ME-bus gekocht voor 8 euro.
Daaruit het geluids- en blauwlichtmoduletje gehaald. Dit frutseltje is compleet met knoopcelvoeding, blauw ledje en speakertje!
full

Verder 1 van de 3 servootjes van Robert verbouwd naar radaraandrijving.
full

En een oude servo voorzien van het Graupner snoertje.
full

Tenslotte een 4,5V batterij voedingsbakje(voor geluids- en lichtmoduletje) voorzien van een 1,5V aansluiting t.b.v. de radar aandrijving.
full

Nu alleen nog even wachten op het model!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het op zich handiger vinden om er een apart draadje aan te wijden, dan is het later makkelijker terug te vinden. En dan een link naar dat draadje in dit topic, als kruisverwijzing.

Let wel op met het toevoegen van functies in de opbouw, dat het niet te zwaar wordt. De Survey is een rank schip met relatief weinig diepgang. De mijne is in de opbouw redelijk uitgebouwd met interieur en o.a. binnenverlichting. Daardoor is de stabiliteit redelijk tot een bepaalde snelheid, daarboven gaat de boot langzaam schommelen door de reactie op het krachtmoment van de schroef.

Gereed voor de eerste proefvaart

Het einde van het project Hercules is aanstaande. Binnenkort de eerste proefvaart bij SMG IJmond. De techniek werkt, de accu is opgeladen en er heerst een hoge mate van euforie over het eindresultaat. P57 zal als achtervang ingezet worden bij calamiteiten. Wij hebben er zin an!

full

Ik zou het op zich handiger vinden om er een apart draadje aan te wijden, dan is het later makkelijker terug te vinden. En dan een link naar dat draadje in dit topic, als kruisverwijzing.

Let wel op met het toevoegen van functies in de opbouw, dat het niet te zwaar wordt. De Survey is een rank schip met relatief weinig diepgang. De mijne is in de opbouw redelijk uitgebouwd met interieur en o.a. binnenverlichting. Daardoor is de stabiliteit redelijk tot een bepaalde snelheid, daarboven gaat de boot langzaam schommelen door de reactie op het krachtmoment van de schroef.

Met mijn ervaring bij de bouw van politieboten vond ik diverse bouwprojecten in 1 draadje een aanwinst. Uiteraard is er ook wat voor te zeggen om een eigen draadje op te tuigen. Ik ben liberaal in hart en nieren dus laat het graag aan één ieder over wat hij/zij kiest!

Succes met de eerste proefvaart op open water.

En misschien is het inderdaad wel handig om alle Survey bouw-activiteiten in 1 topic te houden. Laat ik de titel wel aanpassen.

Eerste proefvaart Hercules SMG IJmond

full

full

full

full

Uiteraard moeten er een paar verbeteringen uitgevoerd worden. Het belangrijkste probleem lijkt de motorisering. De speed Torque motoren zijn niet geschikt voor een snelvarende tender. Dat worden dus Speeds 700BB turbo 12V oid. Wij passen de schroeven ook aan, via de werf bleek dat de drieblad schroeven 5 bladen hebben gekregen. En, bijna vaste prik, de radar moet andersom draaien. Dat is nog de minst lastige.

Op naar de volgende proefvaart. Uitermate tevreden naar huis!

Ook ondergemotoriseerd vind ik het er al enorm overtuigend uit zien op de foto's. Gefeliciteerd met deze proefvaart en ik hoop dat we ook nog op een filmpje getrakteerd worden als eenmaal de juiste motor/schroef combi gevonden is!

Back