Bouw Loodstender(s) loodswezen NL

Hoi Indoorvlieger,

Stuur even een PBtje met je mailadres, stuur ik de foto.

Morgen gaan wij de motorisering aanpakken. De torque en de turbo motoren lijken ongeveer dezelfde ophanging te hebben en hoeven wij de motorsteun niet of nauwelijks aan te passen. Ik vrees dat de schroeven besteld moeten worden dus dat duurt nog even. Het ziet er vast nog wat stoerder uit met een 50 mm vijfblads schroef. Naar ik hoop levert het ook wat extra rendement op!

Nog eentje dan

Deze mag ik jullie natuurlijk niet onthouden. Anders was het geen echte proefvaart.....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Er was een stijf briesje. Gelukkig is er bij SMG IJmond altijd een luw hoekje. Uiteraard moest bij deze proefvaart ook gestest worden in het winderige deel. Volgens de kenners gedraagt Hercules zich net als de grote broertjes, realistisch (enigszins onrustig) dus!

De speed 700BB turbo's zijn binnen via Modelbouw Bloemendaal (mijn hofleverancier). De 5 blad schroeven laten nog even op zich wachten. Inmiddels zijn de oude torque motoren retour afzender en functioneren de turbo's naar behoren in Hercules. Wat een verschil in toeren en daarmee wind achter de schroeven. Tevens is de zware 13A 12V accu een centimetertje naar achteren verplaatst en draait de radar weer met de klok mee zoals het hoort. Ben benieuwd hoe dat op het water uit pakt. Met een beetje mazzel gaan wij morgen bij SMG IJmond vaarproef 2 doen met de 3 blads. Uiteraard betekent dit dat er ook een vaarproef 3 aan zit te komen met de 5 blad schroeven. Je kan het er maar druk mee hebben!

Laatst bewerkt:
Proefvaart 2, toch wat bijschaven

De nieuwe motoren doen het perfect en leveren genoeg power. Hercules komt niet lekker het water uit en dat zal bijschaven worden. De schouder is te bol en de profilering moet beter. Geen probleem, er moet wat af. Door de gekozen bouwwijze (schuim en glasmat) lijkt dat goed te doen. Inmiddels beschikken wij over wat feedback van de werf. Wel een heel lekker plaatje:

full

Met het gewicht iets naar achteren en eventueel een sprayrailtje zou het ook al een stuk beter kunnen zijn. De eerste proefvaart met mijn Survey leverde een vergelijkbaar effect op, een flinke uitwaaierende boeggolf, en de boot kwam niet echt lekker "los". Een lichtere accu, waardoor de boeg iets minder diep kwam te liggen, misschien een paar mm, maakte een flink verschil.

Vandaag de vijfblad schroef nog even bij SMG IJmond uitgeprobeerd, die was toevallig net binnengekomen bij Modelbouw Bloemendaal. Dat vaart super! Ik ben er zeker van dat de aanpassingen op de romp en een sprayrail de oplossing zijn. Dat blijkt ook uit de foto's van het origineel en de feedback van de werf. Dat valt dus te overzien!

Het levert spectaculaire plaatjes op, maar een boeggolf tot aan de dekrand vréét ook stroom, houdt de temperatuur van motoren, regelaars en accu's in de gaten!

Heb je de moeite genomen om de nieuwe motoren te laten inlopen?
De koolborstels van deze motoren zijn loeihard (= lange levensduur), maar maken nieuw maar met twee minuscule puntjes contact met de collector.
Een belasting zoals op de foto kan binnen een paar minuten voor twee ingebrande ringen op je collector zorgen...

Laten inlopen op een zo laag mogelijk Voltage (eventueel met de koolborstels onder water) zorgt ervoor, dat de koolborstels met het groots mogelijk oppervlak aanliggen op je collector en hoge stromen zonder problemen kunnen verwerken.

Zoals gezegd, lost een sprayrail de 'aanhankelijke' boeggolf op.

Groeten, Jan.

prachtige foto! ik zou er ook een lichtere accu in zetten omdat hij zo een hoge boegolf maakt licht hij te diep volgens mij! hoe gemmakkelijker hij uit het water komt hoe minder stroom je motor verbuikt

Isn't she lovely!

Tja, zo moet het worden. Dit is Hercules bij de seatrials op het wad. In het voorjaar gaan wij weer aan de gang met kleine Hercules. Gelukkig met behulp van honderden detailfoto's die wij inmiddels mochten maken.

full

Helaas was ik niet zelf bij de seatrials, dit is een foto van de werf/loodswezen die via Twitter de wereld in kwam. Uiteraard volgen wij alles op dat gebied en werd snel opgepikt. Vorige week ben ik in Eemshaven geweest om detailfoto's te maken. Momenteel wordt Hercules opgewerkt en is veel in de haven. Wij werden uiterst vriendelijk ontvangen door de bemanning. Zij kennen ons van eerdere ontmoetingen en een artikel in het personeelsblad over de bouw van kleine Hercules.

Ik kreeg nog wat vragen over (kleine) Hercules. Ze is momenteel te bewonderen in het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Ze staat te wachten op een weersverbetering. Niet om te varen, de klusruimte is onverwarmd.... In maart zullen de aanpassingen uitgevoerd worden naar aanleiding van Hercules 1:1. Vanaf april gaat ze dienst doen in de haven van SMG IJmond.

De weersvoorspellingen gaan de goede kant op. Het gebruik van de "buitenwerkplaats" komt weer in zicht. Tijd om het schip uit de "mottenballen" te halen bij het Zee- en Havenmuseum.

Inspiratie

Deze clip hoort eigenlijk wel op dit draadje thuis, een heerlijke powerclip van het Nederlands Loodswezen:

Back