Bouw LUPIN en EVO

Loet,

bij het lossen speelt naast een geschikt losmiddel ook de reactiviteit van het oppervlak een rol. Neem nou b.v. eens een uiterste: PTFE (Teflon), zo inert als de nete. Vandaar dat zelfs in de pan een ei er niet op wil hechten. En daar heb je dus geen losmiddel nodig (alhoewel een beetje boter als losmiddel wel lekker is ;-)).
Aan de andere kant van het spectrum slecht uitgeharde, slecht gemengde (of beide) epoxy. Daar heb je dus een zeer goed losmiddel nodig die een absolute barriere vormt.
Mylar ligt meer richting Teflon in dit spectrum. Uitpoetsen dus geen probleem, maar wel met mate.
Ik heb de Mylars met twee lagen Frekote 700 behandeld (en licht gepoetst): better safe than sorry...
 
Loet,

bij het lossen speelt naast een geschikt losmiddel ook de reactiviteit van het oppervlak een rol. Neem nou b.v. eens een uiterste: PTFE (Teflon), zo inert als de nete. Vandaar dat zelfs in de pan een ei er niet op wil hechten. En daar heb je dus geen losmiddel nodig (alhoewel een beetje boter als losmiddel wel lekker is ;-)).
Aan de andere kant van het spectrum slecht uitgeharde, slecht gemengde (of beide) epoxy. Daar heb je dus een zeer goed losmiddel nodig die een absolute barriere vormt.
Mylar ligt meer richting Teflon in dit spectrum. Uitpoetsen dus geen probleem, maar wel met mate.
Ik heb de Mylars met twee lagen Frekote 700 behandeld (en licht gepoetst): better safe than sorry...

Bedankt voor de info maar het was voor een ander bedoeld denk ik.

Loet
 
Ik wordt hier gek van.....

Maak je niet druk. Waarschijnlijk ben jij hier de enige normale persoon. De rest, inclusief ik, weet geen raad met zijn altijd maar weer broedende inwendige onrust, en gaan, als therapie, lekker vliegtuigies bouwen.
 
mooi gezegd Berrie,
gezegend zijn diegene die de drang tot bouwen kunnen weerstaan....

aan de andere kant is het wel een leuke verslaving natuurlijk :)


op het werk gebruiken we Loswas M88. dat moet je echt wel goed uitwrijven. Goede negatieve mallen die ik vaker gebruik zoals het hoogte en richtingsroer zitten in iets van 5 laagjes van die was. na enkele keren lamineren in die mallen doe ik het dan nog een keertje.
Voor de mal die ik boven liet zien hadden we dat ook gedaan, maar voor de zekerheid ook maar PVA (Lossing B-film) erop gezet. 1e keer ging mis, vette "katte-ogen". hop, beetje water en alles eraf gesopt. Kreeg toen de tip om de m88 loswas echt extreem goed uitte wrijven met een katoenen lap. Echt hard drukken tot het enorm glimt! Daarna weer in de PVA en idd, gewoon met een brede kwast snel opbrengen en het werd prachtig mooi glad zonder katte-oogjes.

Bij 1 mal ook als extra veiligheid PVA erop gedaan. Wel lache, 2 lagen, na het lossen bleek dat zo dik dat je het echt als 1 lap folie eraf kon trekken! zo leer je nog eens wat op het werk :)
 
Waar oudejaars nacht al niet goed voor is..

De gepolijste pluggen

7295477ab306c1867.jpg


Opvullen van de spleet tussen de plug en het 'separatie bord' met modelleer klei

7295477ab306dddc8.jpg


De modelleer klei wordt 'afgestoken' met een beitel om een scherpe naad te krijgen

7295477ab30705152.jpg


..dit is vrij lastig en helaas heb ik toch de plug beschadigd. Allard heeft hier een betere 'truc' voor, hij vult de spleet met epoxy putty haalt de plug eruit en schuurt de putty 'flush' met het oppervlak, gaan we dus de volgende keer maar eens proberen..

7295477ab321ab560.jpg


Klaar om de vormhars aan te brengen met een kwast. Alle vlakken die nat worden zijn voorbehandeld met 3 lagen Grundierwasch en PVA (erop gespoten)

7295477ab321c6b2b.jpg


Vormhars erop (150 gram voor beide mallen), 2 uur laten gelleren

7295477ab321e2cad.jpg


Na 2 uur glassnippers er op strooien (mag wel wat minder dan hier)

7295477ab3385b3d4.jpg


...overmaat weghalen met stofzuiger

7295477ab33877d01.jpg


Helaas een enigzins onscherpe foto, maar hier zit de koppellaag erop (epoxy met glassnippers en katoen vlokken), daarna 163 g/m2 glas en de bovenste laag die je ziet is 310 g/m2 glas.

7295477ab338955bd.jpg


Daarna glasbolletjes in het bakje 'storten' (ongeveer 1 deel epoxy op 5 delen glasbolletjes)
Bolletjes met een vlak plaatje hout aanstampen

7295477ab34ea601a.jpg


Daarna weer een koppellaag (dit keer heb ik allen epoxy met katoen gedaan), 310 g/m2 glas en 163 g/m2 glas (het glas is op 45 graden geknipt / gesneden, dan drapeert het makkelijker)

7295477ab34ecb4a0.jpg


en als laatste weer vormhars aanbrengen (100 gram in mijn geval voor bij mallen)

7295477ab34ee79ba.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er strak uit Bart.
Wat precies is epoxyputty ?

Is die laatste laag mallenhars boven op de mal echt nodig? Ik dacht dat het vooral belangrijk was om je glaslagen symetrisch op te bouwen. Ik heb nog nooit een mal gezien die ook de mallenhars aan de buitenkant had.

Ook ik heb mijn naad afgedicht met modelleerklei. Het randje heb ik afgestoken met een stukje mylar om de plug niet te beschadigen.Vervolgens ook de romp er uit gehaald en de klei vlak geschuurd op de plank. De resterende klei op de plug laat zich daarna zo wegdrukken met je duim en na een doekje erover te hebben gevreven is hij weer spiegelglad. Meestal doe ik dit 2 keer omdat de klei krimt bij het drogen.

Heb je geen vleugelzadel op deze romp ?
 
Even wat antwoorden...

Alex,

Epoxy putty is een soort kneed epoxy. (hardt wel gewoon uit) Om mylar ipv van een beitel te gebruiken lijkt mij idd een slimme truc, in ieder geval is de kans op beschadiging dan veel kleiner.

Voor wat betreft het zadel: wat je ziet is een soort tussen fase, in feite ben ik bezig om een negatief mal te maken voor voor een 2e plug. Met behulp van wax paper wordt de verjonging voor de nose cone gemaakt. Deze 2e plug wordt bewerkt om er een zadel voor de vleugel in te maken en om vanuit het nose cone gedeelte balast te kunnen toevoegen. Het is nog veelwerk om zover te komen en ik moet ook nog even geod nadenken over het delen van de mallen. Ik denk namelijk dat ik net zoals jij dat hebt gedaan op drie delen (misschien zelfs wel vier delen) uitkom om de negatief mal los te halen van het produkt.

Voor wat betreft de 2e laag vormhars, ik denk zelf dat het ook niet nodig is, maar in het R&G handboek doen ze het wel. Ik denk dat het met name bedoeld is om een mooi optisch resultaat te krijgen. Het symmetrisch opbouwen van de glaslagen is wel belangrijk.

Ik denk dat ik de 2e plug met Biresin ga afgieten (moet ik nog wat bij gaan bestellen). Dat werkt toch een stuk cleaner en je krijgt een mijn inziens wat degelijker negatief mal. De proefjes zijn gelukt, het was een kwestie van goed koelen want zelfs de Grundierwasch met trennspray was nu goed lossend.

Cheers,

Bart

Wordt vervolgd, vanaond het belangrijke moment, krijg ik de bekisting er netjes af...
 
Polyester plamuur

@Berrie,

Zou ik niet doen. Allard geeft aan in zijn artikel dat hij daar slechte ervaringen mee heeft.

@ Alex,

Yes, de plug blijft hopelijk zitten

Cheers

Bart
 
Polyester plamuur

De styreen in de polyester plamuur tast de 2K lak aan. Geen aanrader dus. Vandaar de epoxyplamuur truc. Dat spul is bij de betere verfhandel (Nieuwenhuize in Delft Zuid) verkrijgbaar. Je kan het ook zelf maken door epoxy met veel tixotroperrpoeder te mengen (coloidal silica).

De blauwe klei werkt prima, mits de hars niet warm wordt. Deze klei 'smelt' al bij 50 graden of zelfs minder.

Uitpoetsen van was is idd geen enkel probleem mits er PVA wordt aangebracht.
 
Alex schreef : Is die laatste laag mallenhars boven op de mal echt nodig? Ik dacht dat het vooral belangrijk was om je glaslagen symetrisch op te bouwen. Ik heb nog nooit een mal gezien die ook de mallenhars aan de buitenkant had.


Ik heb zelf ook die ervaring. De laatste laag van dure mallenhars maken is in mijn ogen ook zonde. Symmetrisch opbouwen is belangrijker.
Ik gebruik zelf niet een de koppellaag. Ik smeer de mallenhars erop en wacht totdat deze niet meer afgeeft, deze pikt dan nog behoorlijk. Op dat moment begin ik met een laag verdikte hars erop te smeren en kan vervolgens de 1e laag glas erin verwerken en doorgaan tot alle lagen erin liggen......
 
Artikel Allard

Berrie,

Misschien dat Allard een electronsiche versie heeft. Het artikel heeft in een van de NFFS symposium reports gestaan en naar ik meen in het clubblad van de NLC...het is een heel goed en heel duidelijk artikel.....maar je moet het wel letterlijk volgen anders gaat het mis (lol) Cheers

Bart
 
Bekisting eraf

De bekisting ging er makkelijk af. De modellerklei heb ik weer met een (iets stompere) beitel
afgestoken en dat ging goed. De mallen voelen stevig aan en er zijn bijna geen luchtbelletjes op het deelvlak te zien (1 a 2). De naad is strak.

Hierna 3 lagen Grundierwachs erop, en later weer PVA erop spuiten. Van het weekend wat draadeindjes maken zodat de contra 'moeren' goed gepostioneerd zijn en dan de andere helften maken.

Wordt vervolgd

Cheers

Bart

7295477bf2b70af68.jpg


7295477bf2b729b8b.jpg


Je ziet hier nog was pluisje van de flanellen doekjes waar ik de mallen met schoon heb gemaakt, voor het in de was zetten blaas ik ze eraf.

7295477bf2b745cdc.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog niet te vroeg juichen...

Loet,

Dank je. De plug is er echter nog niet uit (moet ook nog niet). Ik ben zeer tevreden met het
resultaat dusver, maar als ik de andere helft heb gemaakt en ik krijg de pluggen er zonder schade uit ben ik pas echt blij...Deze keer is de temperatuur aanzienlijk lager gebleven en heb ik PVA als laatste lossingslaag gebruikt. Als het afhalen van de bekisting een indicatie is komt het van het week-end hopelijk wel goed, maar het blijft altijd weer spannend...
Cheers

Bart
 
Loet,

Dank je. De plug is er echter nog niet uit (moet ook nog niet). Ik ben zeer tevreden met het
resultaat dusver, maar als ik de andere helft heb gemaakt en ik krijg de pluggen er zonder schade uit ben ik pas echt blij...Deze keer is de temperatuur aanzienlijk lager gebleven en heb ik PVA als laatste lossingslaag gebruikt. Als het afhalen van de bekisting een indicatie is komt het van het week-end hopelijk wel goed, maar het blijft altijd weer spannend...
Cheers

Bart

OK, ga ik verder met duimen en hopen dat alles lukt.:thumbsup:
 
Hoi Bart,

Ziet er goed uit.
Als ik het goed begrijp kwamen de bekistingen makkelijk los.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Frans
 
Back
Top