Bouw LUPIN en EVO

Eric,

Je begrijpt mij verkeerd of ik ben onduidelijk geweest (ik hou het op het laatste :)). Ik heb de druk niet af kunnen lezen omdat ik om een of andere reden met die pomp de ballon niet opgepompt krijg. Ik gebruik dus een pomp zonder drukmeter en ik probeer die zo hard mogelijk op te pompen. Op een van de foto's zie je dat de ballonnen ondanks mijn verwoede pogingen om ze volledig op te sluiten toch naar buiten komen...ik hoop dat je aan 10 ballonnen genoeg hebt....succes...en wanneer zien we nu eindelijk eens foto's van je nieuwe mini :cool: ?

Cheers

Bart

..foto's komen als ie kan vliegen....
Foto's van mijn eerste mini, wat ik nu vlieg en de constructie van een koolstof romp staan al op een server te popelen om in een bouwverslag te komen...

Ik pomp mijn ballonen ook gewoon met een fietspomp op. Gewoon doorpompen totdat het erg zwaar gaat. Precies als bij een fietsband. De hars komt dan vanzelf naar buiten zetten.

Ziet er strak uit Jan!

Moest eigenlijk eerder denken aan mini Tantalus vleugels, maar dat zal mijn verbeelding wel geweest zijn.
Wat de rompjes betreft zijn er al twee kapjes en twee onderkanten klaar.
Morgen een bovenhelft en een dag later de laatste.
Maar misschien wilde ik deze dus nat in de onderhelft persen.
Krijg ik de ballon contraptie niet meteen goed, dan gewoon op de 'oude' manier.

Erik

@ Volkert,

Moet je zeker doen, sterker nog waarom ga je ook niet DLG vliegen ?
Ik heb vast nog wel een kistje over als ik hier mee klaar ben
Mooie model in je avatar.

Au, geen nitro meer!! Kan dat? :-) . Wel leuk, kan Alex ook zijn Sunny meenemen. Es kijken of hij Han bijhoudt......!

Overigens, believe it or not, heb net mijn 1e electro gekocht, ben nu deze aan het opbouwen:
Shop Fliton Online

OK. Sorry off-topic, ik zal me er verder buiten houden!

Eeven update

Van het week-end weer aardig veel gedaan:
- schuim gesneden
- pluggen gepolijst en weer gespoten,
- pivot punt voor de feathercut gemaakt,
- snijmallen voor de nieuwe separatie platen gemaakt,
- samen met Frans, Loet zijn snijmallen bekeken en geprobeerd (Frans heeft een proefstukje uit Q-foam uit de hand gesneden...ging best goed)

Even een foto van de stand van zaken tot nu toe, er is nog veel te doen, maar ik vorder gestaag
Cheers

Bart

729547a60ed3e47fa.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Q-foam

Frans,

Ik ga het idd proberen denk ik. 17 g/cm3 versus 35 g/cm3 is toch wel een groot verschil :rolleyes:...maar eerst een klein testje, als het niets wordt ga ik het Q-foam voor een oventje o.i.d gebruiken...
Cheers

Bart

Even weer een update

De laatste tijd toch wel weer wat gedaan. Ben voornamelijk met schuimsnijden bezig geweest. Vandaag het snijwerk voor 3 EVO en 2 LUPIN vleugels afgerond...
Cheers

Bart

Uitlijnen van de onderkant

729547c1bfcd87ad1.jpg

Feathercut in actie...zo te zien met 3.59 A en 10.3 V

729547c1bfcdb901e.jpg

729547c1bfcdec858.jpg

Ik gebruik een pivot punt voor het snijden van de tippen

729547c1c09a84b47.jpg

729547c1c09b2ee07.jpg

729547c1c09bc8ecc.jpg

Een flinke stapel schuim, ik doe ongeveer een 1/2 uur over het snijden
en afwerken van een deel, in total heb ik 34 delen gesneden, plus nog wat delen voor de mallen van de romp..

729547c1c0cb8d94b.jpg

Dat Q-foam is toch akelig licht...

729547c1c0cc3eaa8.jpg

Scheelt iets meer dan 10 gram om een mini vleugel

729547c1c0e4d8f49.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
goed bezig Bart,
wat is nou trouwens precies dat Q-foam? en waar heb je dat vandaan? Heb ik ff gemist geloof ik :).

Heb daar vroeger ok wel eens stabilo's van gebouwd. Nadeel is dat het niet glad word en altijd een enigzins bobbelend oppervlak houd.(misschien goed bij de kleine reynoldsgetallen)

is dat dan niet "gewoon" PS schuim? bolletjes schuim dus? Is dat dan sterk genoeg?
mhh, misschien eens wat mee experimenteren (of wachten tot jij een vleugeltje af heb ;) ).
En anders gewoon XPS. de stabilo's zitten toch al onder de 6 gram... en het minivleugeltje op 60 gram.

is dat dan niet "gewoon" PS schuim? bolletjes schuim dus? Is dat dan sterk genoeg?
mhh, misschien eens wat mee experimenteren (of wachten tot jij een vleugeltje af heb ;) ).
En anders gewoon XPS. de stabilo's zitten toch al onder de 6 gram... en het minivleugeltje op 60 gram.

Helle's grote vriend uit de luiertijd Erik Dahl Cristensen maakt zijn vleugels ook uit Q-foam. Ook voor de verkoop. Dus het moet goed genoeg zijn of al die Vikingen zijn watjes geworden.
Bart Bird DLG

Volgens Erik is het ook te duur betaalt piepschuim. Voordeel schijnt te zijn dat er geen vlamvertragers inzitten en de spreiding van de diameter van de bolletjes minder is.

Meer weet ik ook niet.

Loet

Back