Bouw LUPIN en EVO

Zo Bart,

Goede beslissing om maar niet te gaan vliegen.
Tjonge wat een stapel schuim.
Ik ben ook gaan bouwen en de reparatie van Hans zijn Turbo 2004 vleugel afgerond.

Groet

Frans

jaja frans, jij moet ook ff snel gaan doorbouwen natuurlijk! Wil wel een mooi vleugeltje zien ontstaan uit dat prachtige carbon :)

denk dus dat ik voor geel xps van de hornbach ga. was ook wat ik nu gebruikte.

Goede beslissing om maar niet te gaan vliegen.

Niet te gaan vliegen????
Het knalde omhoog gisteren!!! Wel een dikke poest wind. Terugkomen was weer een probleem. Ik heb weer redelijk wat afgewandeld. Arnold heeft de primeur onder de hoogspanningskabels door vliegen.
Ik blijf me verbazen. Het was strak bewolkt met een dikke 4bft en dan zulke bellen. Waar die vandaan komen ????

Zo, nu weer :ontopic:

geen gele XPS meer over, nog wel Rohacell, Hi-load en Q-foam.....
Cheers
Bart

Je noemt expliciet het Hi-load foam. Vandaar dat ik er om vroeg. Voor mijn Supra ben ik op zoek geweest naar een equivalent van het Hi-load 60. (een iets zwaardere en sterkere versie van bijvoorbeeld het gele XPS) Daar kwam ik niet uit. Het zwaardere foam wat ik vond had een dichtheid van meer dan 40kgm^3. Dit vindt ik weer te zwaar. Hiload 60 zou 36kgm^3 moeten wegen. Nu werk ik met het groene Styrodur en het paarse Jackodur. Gaat prima maar hoe harder het schuim hoe beter de vleugel tegen deukjes bestand is. Ook zal de vleugel later bezwijken in geval van overbelasting daar de stijvere schuimkern de vezels tegen "buckling"
Nu je Hi-load noemde stond ik gelijk weer op scherp. Maar waar heb je dat Hi load dan vandaan?

Berrie,

Klopt als een bus dat heb ik geschreven, ik zal thuis eens kijken wat ik heb. Het is in ieder geval blauw en het wordt gemaakt door DOW, of het echt hi-load is weet ik niet zeker. Ik heb het denk ik 20 jaar geleden in Enschede gekocht. Het is wel harder en zwaarder dan het gele schuim maar veel gevoeliger voor temperatuur dwz als de snijdraad ook maar even happert zie je een richel. Het gele schuim is daar veel minder gevoelig voor (athans bij dezelfde spanning/ stroom instelling)

Harrolds in R'dam verkoopt ook blauw schuim maar of het Hi-load is weet ik niet.

Grappig ik ben op zoek geweest naar het Styrodur (40 mm dik) maar Pontmeyer had dat niet. Zou je me kunnen vertellen waar je het Styrodur hebt gekocht ? en waar je het paarse schuim vandaan hebt ?

Cheers

Bart

PS Je zou ook Rohacell 30 kunnen gebruiken (je schijnt het te kunnen snijden) alleen dat spul is schreeuwend duur...

Laatst bewerkt:
Het Styrodur (groen) heb ik gekocht via familie. Die werkte bij Verdouw bouwmaterialen en kon het mij verkopen. Normaal verkopen ze niet aan particulieren.

Verdouw Bouwproducten - Welkom

(Inmiddels heb ik een aannemer vlakbij gevonden waar ik de platen kan kopen.)

Het Jackodur (paars) heb ik gekocht bij Kelders dakbedekking in Rotterdam.

Stolwijkstraat 86
3079 DN Rotterdam
Tel: 010-4972966
Fax: 010-4972969

De door jouw gebruikte platen worden waarschijnlijk Styrofoam genoemd.

Later toegevoegd:

Ik lees dat je problemen hebt gehad met het snijden van het blauwe schuim. Het is een herkenbaar probleem. Naar mijn beleving kan je dan Styrodur, Jackodur en Styrofoam op een hoop gooien en zijn ze, voor onze toepassingen, vrijwel identiek. Van Styrodur en Jackodur kan ik dat uit eigen ervaring zeggen.

Laatst bewerkt:
Berrie,

Heb dank. Het is idd geen Hi-load maar Roofmate 200.
Ik heb het thuis even de soortelijke massa's gemeten:

Roofmate 200 : 34 g/dm3
Hornbach XPS : 35 g/dm3

Jackodur volgens de specificatie > 30 g/dm3. Zou je misschien kunnen
meten wat de s.m. echt is?

Blijft over Styrodur 2500C, volgens mij het lichtst met 28 g/dm3. Je schrijft dat je dat inmiddels bij een aannemer in de buurt koopt. Zou je misschien de naam, adres of telefoon nummer willen geven. Dan ga ik als materiaalverzamelaar weer eens achter Styrodur aan.

Alvast hartelijk dank,

Cheers

Bart

Later toegevoegd: Ik ben ook op zoek geweest naar Spiderfoam maar dat is in Europa niet te krijgen (ik denk trouwens dat Hi-load 60 hier ook niet te krijgen is). CST in de States verkoopt het, maar om nu een schuim plaat uit Amerika te laten overkomen....Voor wat betreft het toepassen van zwaarder schuim om buckling, deukjes te voorkomen, ik zou altijd gaan voor de lichtste variant XPS. De ligger moet in mijn optiek de buigkrachten opvangen (je moet wel zorgen dat daar een webbing tussen zit en niet alleen schuim) en de schalen de torsiekrachten. Van Q-foam weet ik het nog niet, het zou wel eens te licht kunnen zijn, maar ik lig niet wakker van een deukje...

Laatst bewerkt:
PS Je zou ook Rohacell 30 kunnen gebruiken (je schijnt het te kunnen snijden) alleen dat spul is schreeuwend duur...

Op mijn werk heb ik Rohacell in de achterligger gebruikt. Bij het zagen met de cirkelzaag en bij het schuren kwam er trouwens wel zo'n gekke lucht vanaf dat ik toch maar mijn stofmasker verruilde voor een "gasmasker" die ik voor epoxy gebruik...
Heb ook gehoord dat je het ook juist niet moet snijden met een hete draad... Misschien kan het wel, maar pas op voor je gezondheid!

Ik heb hier van verschillende vuilcontainers/aannemers ook geel, groen en paars liggen. Lijkt allemaal hetzelfde :)

Sietse,

Idd safety first, thuis goed ventileren..., ik zelf heb nog geen Rohacell gesneden maar Allard wel...ging volgens mij heel aardig, je heb alleen wel een hoge spanning en een hoge stroom nodig (flink wat hoger dan bij XPS). Cheers

Bart

Hallo Bart,
je schuimkernen zien echt goed uit!
De "pivot-techniek" gebruik ik ook voor mijn staartvlakken, dat werkt best goed en is super-makkelijk.

Naast Erik Dahl Christensen bouwd ook Martik Kopplow zijn vleugels met Q-foam. De schuim is dichter en fijner als gewoone "styropor", maar de oppervlakte wordt ook beter. Volgens hem is een ligger met webbing nodig. Met 63g koolstof-weefsel krijgt hij op deze manier een heel licht en stabiel vleugeltje (~100g).

Groeten,

Julian

Julian,

Heb dank. Je Nederlands is echt goed (veel beter dan mijn Duits). Ik heb het nog niet aangedurft om een grote kist van Q-foam te maken. Ik ben het met je eens dat het oppervlak nog niet eens zo slecht is en dat er zeker een webbing nodig is tussen de ligger igv van Q-foam. Ik zat idd ook te denken aan wat zwaarder weefsel aan de buitenkant.
Cheers

Bart

@ bart: dat pivot-systeem van je feather cut is dat zelfbouw of commercieel?
Jurgen heeft al ooit een mooie snijbeugelgemaakt en mij lijkt zo'n katrollensysteem ook verdraaid handig.
Zijn hier goeie tekeningen van te vinden en is het (makkelijk) zelf te bouwen?
Uit de hand snijden gaat ook, maar nog net iets te vaak niet zo netjes...

Erik.

p.s. de staartdelen van mijn aanstaande mini wegen samen 11 gram is dat ok of te zwaar?
Kielvlak: 21*8.5cm (ovaal) stab.:22*8cm (ovaal)
Beide 3mm licht balsa en 50 grams glas met capstrips (dpp) als ligger.

De merknaam Hi Load wordt in de USA gebruikt en is in Europa niet verkrijgbaar onder die naam. Het bestaat wel, echte onder een andere naam. Verwacht echter geen wonderen. Bij geextrudeerd PS is er geen hocus pocus v.w.b. de relatie dichtheid/drukvastheid. D.w.z. een 34 kg/m^3 E(extruded)PS schuim van welk merk dan ook heeft dezelfde drukvastheid, tenzij de cellen niet spherisch zijn zoals bij Spiderfoam (ovaal).

Rohacell 31 F laat zich prima snijden met Inconel draad van 0.5 mm en 4A stroom. Het gaat een stuk langzamer dan XPS of EPS, maar de kernen hebben ongekende drukvastheid, en dat bij 31 kg/m^3. Alleen is het schrikbarend duur spul. De dampen die vrijkomen zijn niet meer of minder schadelijk als PS. Maar als je de voeding direct uitschakelt als de draad het schuim verlaat valt het allemaal wel mee.

Styrodur 2500 is prachtspul, ware het niet dat ze het productieprocess niet goed onder controle hebben. Ze claimen 28 kg/m^3 maar in de praktijk is het al gauw 33. Weegschaaltje meenemen dus, en in de bouwmarkt wegen zoals bij balsa!

Een kennis van Rudi Holzleitner in Oostenrijk had toevallig een pak op de kop getikt van 27 kg, een zeldzaamheid......

Voor het Feathercut systeem is er genoeg info op het WWW voor zelfbouw. Heb een paar jaar geleden zo'n systeem gebouwd. Zal eens kijken of ik de link nog terugvind.

Laatst bewerkt:
Eric,

Mijn feathercut heb ik gekocht bij CST in the States. Het pivot systeem is een bolscharniertje. Ik zal er een foto van maken en hier plaatsen. Het lijkt mij dat je staartgroep aan de zware kant is...
Cheers

Bart

p.s. de staartdelen van mijn aanstaande mini wegen samen 11 gram is dat ok of te zwaar?
Kielvlak: 21*8.5cm (ovaal) stab.:22*8cm (ovaal)
Beide 3mm licht balsa en 50 grams glas met capstrips (dpp) als ligger.

Erik,
gebruik anders eens 25grams. scheelt echt een boel!
Mijn staartdeeltjes van de mini zijn nu ongeveer 6 a 7 gram bij elkaar.
ik heb dus xps kern met 25 grams glas en idd ook capstrips als liggertjes. (1 boven en 1 onder). 3mm breed, extreem dun.

Dat wordt nieuwe staartvlakken maken.
25 gram mag het dan worden.
Mischien gebruik ik deze gewoon totdat ik nieuwe heb en gebruik ik los lood om alles te balanceren...

Back