Bouw model snijkopzuiger

Afgelopen weken hebben voor mijn zoon in het teken gestaan van het afstuderen van de HTS. Zijn afstudeeropdracht was het ontwerp maken van een nieuw te bouwen snijkopzuiger voor een bedrijf uit Noord Holland.

Voor de eindpresentatie hebben we een model van zijn ontwerp gemaakt om te kijken hoe het eruit komt te zien. Scheepsmodellen zeggen nog altijd meer dan de tekening.

Voor een paar details zoals de snijkop en de elektromotoren is een 3d printer gebruikt. Verder is het hele vaartuig gebouwd uit plaatmateriaal van zink en messing profielen voor de afwerking. De details zijn afkomstig van de Cornwall Modelshop uit Engeland. De stickers komen bij John uit Vaasen vandaan.
We hebben nog nooit zo snel en model gebouwd. Vanaf de vlakke plaat tot aan vorige week is er nog geen anderhalve maand overheen gegaan.

Dit model zal bij het bedrijf achterblijven en gebruikt worden op beurzen. Afgelopen week stond ze al te "shinen" op Sea Works in Southampton.
Het plan is om in het najaar er één voor ons zelf te bouwen. De uitdaging zit erin om haar natuurlijk ook echt te laten baggeren.
Ze zal dan ondersteund worden door de Zwerver 1 van Arjan van Stee uit Harlingen die we elf jaar geleden hebben gebouwd.
 

Bijlagen

  • BCD300.png
    BCD300.png
    2,4 MB · Weergaven: 610
Laatst bewerkt:
Nog een paar foto`s van het bouw proces en het eind resultaat
 

Bijlagen

  • 2019-04-07 09.59.11.jpg
    2019-04-07 09.59.11.jpg
    174,8 KB · Weergaven: 718
  • 2019-04-14 21.35.22.jpg
    2019-04-14 21.35.22.jpg
    228,3 KB · Weergaven: 713
  • 2019-05-12 21.50.33.jpg
    2019-05-12 21.50.33.jpg
    285,2 KB · Weergaven: 703
  • 2019-05-19 20.42.57.jpg
    2019-05-19 20.42.57.jpg
    245,9 KB · Weergaven: 719
  • 2019-05-28 13.23.07.jpg
    2019-05-28 13.23.07.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 702
  • 2019-05-31 14.58.07.jpg
    2019-05-31 14.58.07.jpg
    372,3 KB · Weergaven: 700
  • 2019-05-31 16.47.38.jpg
    2019-05-31 16.47.38.jpg
    213,8 KB · Weergaven: 728
  • 2019-06-02 20.22.30.jpg
    2019-06-02 20.22.30.jpg
    155,3 KB · Weergaven: 757
  • 2019-06-09 16.08.20.jpg
    2019-06-09 16.08.20.jpg
    484,1 KB · Weergaven: 719
  • 2019-06-16 20.41.04.jpg
    2019-06-16 20.41.04.jpg
    188,5 KB · Weergaven: 694
Ziet er leuk uit.
Maar even praktisch, hoe zou dit model zich onderscheiden van een Beaver (IHC)?

Groet,
Mathieu
 
De eerste onderdelen zijn binnen gekomen van Aliexpress en de komende dagen blijft het pakketjes regenen.
De baggerpomp die in het model komt te staan is inmiddels geprint en wordt nu voorzien van een lagerpatroon en motor. Voor de regeling is gekozen voor een mosfet.

Sauerbier heeft weer een grote levering van profielen verzorgd en de laatste accessoires, zoals boordverlichting, zijn vorige week uit Frankrijk bezorgd.

De eerste onderdelen voor de voortstuwing zijn binnengekomen en de schroeven zijn besteld bij de propshop in Engeland.
Voor het knippen van de platen zijn de uitslagen geprint en kunnen worden overgetekend. Binnenkort kunnen we echt weer helemaal losgaan!!

(Ik post niet heel vaak iets op het forum, dus wil ik graag weten of ik een nieuwe post moet openen of gewoon in deze verder kan gaan)
 
Ik post niet heel vaak iets op het forum, dus wil ik graag weten of ik een nieuwe post moet openen of gewoon in deze verder kan gaan

Als antwoord.
Je kan zien, dat de foto's in je bijdrage in de onderstaande link, meer dan 200 keer(twee honderd), zijn bekeken!:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-model-snijkopzuiger.266017/#post-3963132
Daarnaast nog mijn opmerking bij je bericht #3
Hoeveel meer modelbouwers wil je hebben, die je bijdrage hebben gelezen/bekeken.?
Daarom herhaal ik mijn eerdere vraag:
Kunnen wij dan ook uitzien naar het bouwverslag?
Mijn verzoek, ga in de huidige post(bouwverslag schepen) door, daar anders je verslag "versnipperd" wordt.
 
Theo, ik sluit me helemaal bij het bovenstaande van Stoompomp aan en dus graag doorgaan, maak er een mooi bouwverslag van en probeer de foto's wat groter te plaatsen.
Grote foto's kijkt voor de volgers over het algemeen een stuk prettiger dan wanneer je ze apart moet openen.
Je hebt in elk geval een mooi en weinig voorkomend project om te bouwen en je zal eens zien hoeveel volgers je binnen de kortste tijd hebt.

Groet, Bert
 
De uitdaging zit erin om haar natuurlijk ook echt te laten baggeren.

Dat is er maar een. De andere uitdaging om haar zelfstandig het baggerpatroon af te laten leggen...... ;)
 
Hierbij de eerste foto`s van het plaatwerk.
2019-08-23 14.51.53.jpg


De zwemtrap achterop de spiegel van de middenponton
2019-08-29 18.16.04.jpg

Het vaartuig is opgebouwd uit drie pontons (twee zij en één midden ponton). In de middenponton staat de baggerpomp en een waterjet pomp. Achterop staan twee spudpulen en vooraan wordt de cutterladder bevestigt.
De zijpontons worden uitgerust met de batterijen en voortstuwing.

De waterjet
2019-08-29 17.23.51.jpg


En de baggerpomp

2019-08-29 17.24.11.jpg


De spudpalen zijn gemaakt en we werken nu van achter naar voren toe. Eerst volgende zijn de winches voor de spudpalen.
Zo als het er nu naar uitziet wordt het wel heel krap achterin de romp met de twee winches en de baggerpomp motor.

Hopelijk hebben we de lieren en de pomp eind van de week allemaal geplaatst.
Jullie zien vanzelf weer een update verschijnen!

Tot de volgende keer!
 
Er zit weer een stevige bouwweek op.
De waterpomp en de baggerpomp zijn geplaatst op twee sleden zodat ze eruit kunnen.Maar als de waterpomp eruit moet, moet eerst de baggerpomp eruit. Het is allemaal wat krap maar het past!
En het kan er allemaal uit via de luiken in het dek.

2019-09-07 13.46.41.jpg


Eerder hebben we de Zwerver 1 gebouwd en deze is ook voorzien van twee spudpalen maar vanwege de diepgang hebben we die niet werkend uitgevoerd.
Maar eens moet de eerste keer zijn en dat is dus nu! Twee motoren van Aliexpress, trommels gedraaid uit een aluminium as rond 16 mm. En vervolgens gaan ze op en neer.

2019-09-07 13.46.50.jpg


De draad zit op het achterdek vast, gaat over een schijf onderin de spudpaal weer omhoog en vervolgens over een schijf op het achterdek weer onderdeks op de trommel.

2019-09-07 13.45.10-1.jpg


Voordat het dek erop gesoldeerd kan worden moeten er nog een paar kleine dingen gebeuren.
Dit is de zuigleiding van de pomp deelbaar maken en de bevestiging voor de cabine.

Vandaag dus gestart met de bouw van de cabine.
2019-09-07 19.07.14.jpg


De cabine gaat nog voorzien worden van een aantal details zoals ruitenwissers, airco, ventilatie en een reddingsbandhouder.
Onderdeks zitten vier moertjes M2 gesoldeerd en in de dubbele vloer zitten de cilinderkoppen van de boutjes verwerkt.
Het 3D geprinte stoeltje is onderweg en kan er binnenkort ook in.

Dit was de update voor deze week. Iedereen succes met bouwen en tot de volgende update!
Groet, Theo
 
Ik zie hier iets heel moois ontstaan. Ook met ander materiaal dan ik gewend ben. Mooi en strak zover ik kan zien. Je hebt er een volger bij.
 
Ik zie hier iets heel moois ontstaan. Ook met ander materiaal dan ik gewend ben. Mooi en strak zover ik kan zien. Je hebt er een volger bij.

Wij bouwen modellen uit het plaatmateriaal zink. Hiervoor gebruiken we diverse diktes van 0,4, 0,6 en 1 mm dik.
Je kan het knippen, buigen en zetten met kleine plaatwerk machines en vervolgens met een 40 Watt soldeerbout van de gamma solderen. Maar je kunt het ook kloppen met een bolhamertje en zelfs met je duim in vorm drukken.
Het grootste voordeel is dat het goedkoper en lichter is dan roodkoper, nadeel is dat het heel beperkt leverbaar is. Wij halen het al jaren bij een bedrijf is Amsterdam en voor zover zij weten zijn ze de enige die het ook op voorraad hebben in diverse diktes.


Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
 
De middenponton wacht nog op de nieuwe impellor voor de pomp en als die binnen is kan het dek erop.

De cabine is inmiddels helemaal af (er moesten nog twee VHF antennes op de mast [emoji4])

Dus tijd om te starten met de zijpontons. Dit type wordt uitgevoerd met twee cycloïdaalschroeven van Kalkman.
Het voordeel van deze schroeven is dat ze niet onder het vlak uitsteken en toch 360 graden inzetbaar zijn.
Ze worden veelal gebruikt in de zelfvarende kop bakken van koppelverbanden.

We hebben als eens eerder een boegschroef gebouwd in de Panda maar daar hadden de schroeven een diameter van 23 mm. Deze schroeven hebben een diameter van 17 mm. De uitdaging is dus nog kleiner.

Het eerste idee was om de schroef op een as door de aanstroombuis te maken. Maar dat is niet echt, dus we gaan het proberen om hem te bouwen zoals hij in het echt ook is.
Dus met een kokertje waarop twee lagers zitten en dan met een riempje de as aan te drijven en de motor bovenop het aanstroomkanaal.
IMG_8853.JPG


Het kokertje is van messing 6,35x6,35 mm. Onderaan zit een messing torpedo waar de lagers in zitten.

IMG_8848.JPG

IMG_8849.JPG

IMG_8851.JPG


Aan de bovenzijde van de koker komt de elektromotor met een poelie waarop de snaar naar de schroefas loopt.

Aan de voorzijde van de voortstuwing zit een verticale cilinder waarin een zogenoemd stuurrooster zit. Dit rooster wordt aangedreven door een elektromotor en bij ons door een servo.

Als de twee voortstuwingen klaar zijn kunnen ze in de zijpontons afgetekend worden. Daarna de platen zetten en dan de voortstuwing erin.

Eerst de voortstuwingen werkend krijgen!





Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
 
Theo., mooie uitdaging dit project.
En leuk om te zien hoe jullie dit aanpakken met voor modelbouwers toch wat minder gangbare materiaal als zink. Maar bovenal leuk omdat het eens wat anders dan een “gewoon” schip. Ik blijf volgen.
Ik twijfel niet aan jullie bouwskills, maar ik heb wel bedenkingen bij de keuze voor de twee kogellagers. En zeker wanneer het types zijn met metalen afdichting.
Mijn ervaring met kogellagers bij de schroef zijn niet erg positief. Ik heb ze bij mijn scheepje na een half jaar al moeten vervangen ook al had ik er een dubbele afdichtingen voorgezet en alles volgepropt met vet.
Ik heb nu lagertjes gedraaid van Delrin. Vanwege de passing in het huis gemaakt met dezelfde afmetingen als het kogellagertje, maar nu wel met de zekerheid dat dit in ieder geval waterbestendig is. Bovendien kan Delrin ook axiale krachten beter aan.
Ook de keuze voor de riemaandrijving vind ik wel gewaagd. Ben je niet bang dat dit gaat slippen? Je zult tenslotte het huis wel willen vullen met vet...
Misschien dat er meer forumleden zijn met zulke ervaringen.
Maar zie dit niet als kritiek want ik vind het prachtig om zulke nieuwe constructiemethodes te zien.
Veel succes en plezier met de verdere bouw en ik kijk uit naar de vorderingen.
Gr. Jan
 
Hoi Jan,
Bedankt voor je complimenten en je bedenkingen. Wij hebben ook een tijd staan dubben over hoe we dit aan gingen pakken.

In de Panda hebben we ook kogellagers op de schroefas met zz afdichting (titanium as rond 5 mm en 176 mm lang). En dit is de afgelopen zes jaar goed gegaan.

We hebben gezien de afmetingen ook geëxperimenteerd met kunststof lagers. Helaas kwam de passing zo nauwkeurig dat als we het lager in de torpedo perste, de torpedo langs op scheurde. De torpedo is 3 tiende mm dik van wand.

We weten inderdaad nog niet of de v snaar optimaal gaat werken gezien de minimale omspannen boog. Als we er een rekensommetje op loslaten zou het voldoende moeten zijn als we genoeg spanning in de riem kunnen realiseren.
Voor kroonwielen is niet genoeg ruimte (tenminste de wielen die Sauerbier levert zijn 11 mm en dus te groot). Als jullie tips of andere methodes hebben, hoor ik die graag.

Wat we wel weten is dat de as van de motor 12 mm boven de waterlijn zit, waardoor we de kans op lekkage klein schatten. Het is tenslotte een redelijk “platte” bak en dus geen
snelheidsmonster[emoji568][emoji100].

De volgende update zal het bouwen van het stuurrooster en de aanstroombuis zijn. En daarna zal er een update komen met een test.

We houden jullie nog even in spanning [emoji41][emoji39].


Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
 
Back
Top