Bouw Patrol van Multraship op basis van bouwdoos Survey

Hierna volgt de afbouw, de "statiefoto's" en de testvaarten van de door mij gebouwde Patrol.
De eigenlijke bouw kun je volgen in het draadje: afbouwen-survey-artr-loodsboot

Waarom dit extra draadje?
Lopende de ombouw van de aangeschafte Survey, zie foto,

full

kwam ik er achter dat het hierbij een door Damen gebouwd schip betrof en wel type Alucat 1350.
Hiervan heb ik geen gegevens kunnen vinden dat er schepen werkelijk hebben gevaren in de kleuren van het loodswezen.
Wel kwam ik op een Duits forum tegen dat er een variant zou varen bij een bedrijf in Terneuzen.
En inderdaad: De firma Multraship Towage & Salvage heeft zo'n schip: de Patrol.
Zie: http://www.multraship.com/dbdocs/fleet_20_attachment.pdf

full

Toen was het idee snel geboren, deze variant moest ook gebouwd worden.
Daartoe eerst de bouwdoos van de Survey aangeschaft.

full

Na contact te hebben opgenomen met de firma Multraship, heb ik van hen foto's en stickers ontvangen.

full

Toen kon de bouw beginnen! ;)

Ik ben nu toegekomen aan de afbouw en verdere detailering en hoop jullie in dit draadje verder te informeren hoe dat loopt.
Daarna volgen de testvaarten en wat nog meer van belang kan blijken te zijn.

Veel genoegen verder met dit draadje. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een leuk bootje.
Nu je het zegt is dat een bekende.
Heb er alleen niet met "modelbouw-ogen" naar gekeken toen we daar lagen in 2012.
Kwam een aparte berg lawaai uit:

CIMG0497.JPG

Hallo Jongens.

Het is een mooi scheepje De Survey.
Maar de Patrol is anders uit gevoerd.
Er wordt in het draadje niet over gesproken maar er
liggen toch echt twee jets in.
Die tekening kloppen niet hoor.

Gr Martin.

De tekening is zoals die bij de bouwdoos zit en daar zitten afwijkingen in. De opbouw van de bouwdoos klopt niet 100% met de Patrol, om maar iets te noemen. En de draaibare tunnel met enkele schroef is inderdaad niet correct met het origineel, maar is wel een mooi compromis wat redelijk vergelijkbare wendbaarheid geeft. Het is een relatief smal bootje, dus een aanpassing naar 2 assen is niet eenvoudig.

Inderdaad, aan twee jets ben ik maar niet begonnen.

Aan jullie om te zeggen of ik er een leuke "look-a-like" van heb weten te maken.
Had vandaag veel inspiratie. Dus hier volgen de eerste foto's.

Natuurlijk moet ik nog verder met de installatie en daarna de proefvaarten met zonodig weer aanpassingen etc.

full

full

full

full

full

Ik ben happy met het resultaat! Als het nu ook nog leuk vaart?!?:rolleyes:

Ziet er formidabel uit Bertus, zelf een mooie oude schipper erop.
Dhr Muller zal het niet zijn , die vaart op een heel mooi jacht.

Daar mag je trots op zijn, erg fraai uitgepakt. Nu nog een sponning om de zijruiten, en het is helemaal perfect, of niet? Alvast succes met de proefvaart!

Peter,
De stootrand is 6mm. rubberen tochtstrip, gekocht in de doe-het-zelf.
Hoe gaat de bouw bij jou?
Groetjes,

@harm: Grote zijraam in de kajuit, zit een alu rand om, of rubber, dat kan ik van hier niet zien. Maar gezien het verdere detailniveau van het model, dat zeer hoog ligt, lijkt me dat echt wat toe te voegen. Zelfde als met de Gillis van Paul N, toen de stickers met de randjes op de ramen waren geplakt, zag het schip er echt een stuk meer "echt" uit. Ik had "raamrubber" kunnen typen, maar omdat ik niet zeker weet of het rubber is, was dat misschien ook niet correct geweest.

Die van mij gaat ook nog steeds verder! Alles staat in de primer en de details e.d. in de verf.
Binnenkort even de goede kleuren zoeken en dan alles op kleur maken :)

Er zitten toch al verdikkingen rond de ramen bij Bertus?
Alleen nog wit en dat valt niet op (vandaar mijn opmerking, die zitten er al)

Back