Bouw Pilot van Vladyka

Watergeus

Vriend van modelbouwforum.nl
Even een kleine afleiding van de bouw van de ZZ.

Kort geleden via MP een lief (mijn idee tenminste) bootje op de kop getikt van het merk Vladyka. Even google loslaten leerde mij dat dit een Tsjechische bouwer is.
Het zag er lekker simpel uit zonder al te veel bijzondere uitdagingen. Het idee is om de kinderen van de zomer iets om handen te geven.
Het bootje is 50cm lang.

Bij ontvangst kwam ik er achter dat nagenoeg alle onderdelen vacuüm getrokken delen zijn. Heel veel knip-, snij-, schuur en vijlwerk in het verschiet. Hier was wel al mee begonnen en de schroefas was reeds gemonteerd. Die liep niet lekker en het motortje wat mee kwam werkte niet. De meegeleverde koppeling had ik ook geen vertrouwen in. Schroefas eruit en vervangen door een complete aandrijfset van Graupner.

Ik wil wel proberen zoveel mogelijk de originele delen te gebruiken maar dat zal waarschijnlijk niet echt lukken omdat ik denk dat het eind resultaat toch niet je van het wordt. Het oog wil toch ook wat.

Wat plaatjes dan:
full

Voorkant van de doos

full

Voorkant A4-tje bouwtekening

full

Achterkant A4-tje bouwtekening

full

Nieuwe aandrijfset ingebouwd.

full

Romp, dek en opbouw los op elkaar.

De manier waarop de opbouw op zijn plaats wordt gehouden is wel bijzonder: Een elastiekje aan 2 haakjes houdt de romp op het dek vast. Simpel maar effectief. Voor de ramen wordt 2 opties geboden: Stickers plakken of de ramen uitsnijden en transparant er achter plakken. Ik denk dat ik voor een combi ga. De ramen uitsnijden en de patrijspoorten plakken, in ieder geval die in de romp.
Kleurstelling wordt wel anders maar daar ben ik nog niet helemaal over uit wat dat moet worden.

Alle onderdelen zijn intussen uitgesneden of gezaagd (ben halverwege het snijden overgestapt op de figuurzaag, kreeg blaren bovenop mijn vingers :eek: ).
Overigens zit er naast het A4-tje met de tekeningen ook nog boekje met een redelijk duidelijke stap-voor stap beschrijving in het Duits bij.

Het dek zit er inmiddels op en de mast helften zijn samengevoegd, de ra's worden vervangen door houten varianten, de vacuüm getrokken zijn geen gezicht met die holle kant.

Overigens liep ik tegen een materiaal probleem op. De Pattex Modelbouwlijm die ik hiervoor gebruik heeft een naaldje, net als de UHU plast overigens. Op de een of ander manier blijft er lijm in het naaldje zitten (zelfs met het flesje rechtop) en dat hard dan uit met verstopping tot gevolg. Soms lukt het nog wel eens om met een aansteker de boel te verhitten en zo op te branden maar meestal niet. Heeft iemand hier nog een tip om de verstopping te voorkomen?

Later meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk, weer eens wat anders. Lijkt me een leuk ontwerp, en tegelijk een uitdaging om hier en daar wat te verbeteren.

Wat betreft je lijm-probleem, dunne naald met kopje erop in de tuit steken een idee?

Kleine update voor we weer verder gaan.

Het probleempje lijkt met de lijm lijkt opgelost. Wel vreemd want met de Revell lijm had ik niet zo snel last van verstopping. Met een 0,5mm boortje de verstoppingen verholpen, was wel even prutsen en gaat onnodig veel tijd in zitten.
Inderdaad, zo snel mogelijk de dop erop lijkt te helpen.

Hoe ver staan we nu:
Alle RC-componenten hebben hun plekje gevonden. Zaten netjes bakjes in de bouwdoos die je zo kon monteren. Alleen voor de regelaar niet, zal de variatie te groot zijn om hier wat voor mee te leveren. Voor de roerbediening heb ik gekozen om gebruik te maken van hetgeen was bijgeleverd. Roerhevel geklemd om de roerkoning en zo ook het stangetje naar de servo. Is normaal gesproken niet ideaal maar we gaan het eens proberen. Mocht niets worden kan het altijd nog aangepast worden, ruimte zat en makkelijk bereikbaar.

De mast staat ook in elkaar met aangepaste ra's en radarscanner, van hout ipv het meegeleverd kunststof. Leek alles netjes vast te zitten, heb ik de verkeerde lijm gebruikt en vallen de houten delen eraf als je ze licht aantikt. :(
Opnieuw proberen met andere lijm en de contactvlakken opruwen.

De raamstickers opgeplakt, deze dienen meteen als mal voor het uitsnijden, en in de hoeken geboord voor de radius. Ik dacht gisteravond ze nog even met de dremel uit te snijden maar dat gaf te veel lawaai. Moet toch een beetje aan de slapende kinderen denken.

Foto's:
full

RC inhoud, de regelaar ligt nog los.

full

Mast, voordat alles er weer af kwam

full

Opbouw met de raampjes geplakt.

Dat was het weer even, snel wat stofzuigen en weer door.

Dank je. En nu maar hopen dat er niet teveel geballast hoeft te worden.

Wat vandaag nog meer gedaan:
- Waterlijn gespoten;
- Ramen uit geslepen en afgewerkt
- Diverse zaken aan en op de opbouw.

Ik heb de ruiten er nog niet ingeplakt, dat gebeurt na het schilderen van de opbouw.

Ik heb nog geen foto gemaakt, volgt spoedig.

Bij deze dan de beloofde foto update:

full

Eerst zonder kleurtje

full

Dan met kleurtje

Het is een begin.
En uiteraard een davit voor de rubberboot gemaakt want wat is een rubberboot zonder Davit? Juist, een hernia ;).

Op de achtergrond, rustig wachtend, de Zwarte Zee. Zij komt hierna weer aan de beurt.

En ja, het gaat erg vlot. Geheim van de smit? 2 dagen vrij genomen om ongestoord te kunnen bouwen :D. Dat is nu weer over dus de gang is er wel uit maar in de avonduurtjes kom je schilderend ook een eind.
Helaas voor het dichtvriezen zal er niet gevaren worden, behalve in de badkuip dan.

Einde dag, morgen een kinderfeestje dus van bouwen zal wel niet veel komen.

Groet,
Mathieu

Ondanks het kinderfeestje vanavond toch nog wat gedaan.

Ik had alleen het onderwater deel van de romp donkerblauw gespoten maar was daar niet echt tevreden over. De boel dus een eind terug geschuurd en besloten om de hele romp maar donkerblauw te spuiten. Staat niet vervelend. De boel staat nu te drogen en tot morgen maar wachten om het resultaat te bekijken. Het lijkt er op dat het nog 1 keer gespoten moet worden.
Van de opbouw de liggende delen lichtblauw/grijs geschilderd. De aanzetten zijn te zichtbaar dus dat zal nog een keer moeten.
Het begint er in ieder geval knap uit te zien. Foto's volgen waarschijnlijk morgen.

De beloofde foto update:

full

2de kleur op de opbouw

full

Gespoten romp

full

Even weer samen voor de foto.

Groet,
Mathieu

Even stil geweest maar niet stil gezeten.

De afgelopen tijd bezig geweest met de afwerking. Lijkt niet veel maar gaat stiekem een hoop tijd in zitten.

Nagenoeg alles is geschilderd en is gemonteerd.
De opbouw voorzien van blauwe ruiten en in de opbouw de patrijspoorten geboord. Hiervoor heb ik een stappenboor gebruikt die ik in Goes op de kop heb getikt voor €8,-. Je moet er geen plaatstaal mee willen boren maar voor mijn toepassing ruim voldoende.

Wat moet er nog gebeuren:
- Naam er op schilderen;
- Vlaggenstok met vlag plaatsen;
- De Zodiac plaatsen;
- Boordlichten monteren (verlichting is overigens niet werkend, kan altijd nog);
- Standaard maken.
De standaard heeft me even bezig gehouden, de originele standaard zit er niet meer bij en ik heb ook geen uitsparingen van spanten (zitten er niet in), totdat ik het topic over handige hulpjes door had gelezen. Ik heb nu 2 malletjes gemaakt van soldeerdraad, als ze afgetekend gewoon weer terug rollen en klaar voor gebruik.

Foto's volgen.

Alle laatste loodjes wegen het zwaarst. Hier niet anders.
Ik dacht even eenvoudig de naam er op te zetten m.b.v. een uit papier gesneden tekst. Helaas, de verf vloeide overal onderdoor, het zag er niet uit.
Snel de verf er weer afgeveegd en een andere oplossing verzinnen. Dat wordt dus iets van zelf stickers maken. Staat hier op het forum genoeg over.

De foto's spreken verder voor zich.

full

Stuurhutdak

full

Aanzicht achterdek

full

Voor aanzicht

full

Voor het eerst in haar element

full

Achter aanzicht om slagzij te bepalen, lijkt nagenoeg 0 te zijn

full

Zij aanzicht om de trim te bepalen, ze ligt behoorlijk voorover.

Ik zal aan de hand van de proefvaart bepalen of en hoeveel ze achterover getrimd moet worden. Ik denk dat er toch nog al wat achterin geplaatst zal moeten worden. Zoals de schroefas zit zal ze voorover geduwd worden.

Wat nog te doen:
- Stickers maken en plakken;
- Vlaggenstok voorzien van een vlag en plaatsen;
- De standaard afmaken;
- Proefvaart maken en foto's hiervan maken.

Optie:
- Display/transport kastje maken.

Dat begint er goed uit te zien, aparte kleurstelling, maar voor een werkschip als dit lijkt het wel te werken. Misschien is het een idee nog handreling op de opbouw aan te brengen op het gedeelte tussen de reling op het voordek en achterdek? Dan kunnen de opvarenden zich daaraan vasthouden als ze van voor naar achteren over het dek lopen, en het breekt het gele vlak van de zijkant van de opbouw ook weer wat.

Interieur heb ik aan zitten denken maar met de blauwe ruiten zal je er niet veel van zien of je moet er met je neus bovenop zitten. Misschien iets voor de toekomst als tussendoortje of zo.

Handrailing is een goed idee, breekt inderdaad het gele vlak. Op de schoorstenen komt overigens nog een eigen logo.

Ik heb toch een beetje het gevoel iets te missen maar kan er niet helemaal de vinger op leggen. Over het algemeen vindt ik het een leuk bootje maar de opbouw zou heel goed op een ander model romp passen. Meer zoals deze: http://www.modellbau-sievers.de/Bilder/Bilder Bausaetze/Hafenamtgr.JPG
De RWS uitvoering heb ik 10 jaar geleden gebouwd en aangepast aan de boot waar mijn schoonvader op gewerkt heeft, hij kreeg hem toen hij met de vut ging. Hij heeft hem netjes in de kast staan en de lampjes gaan nog regelmatig aan.

Ik ga nog een beetje stoeien met de handrailing en de stickers.
Wordt vervolgd.

Groet,
Mathieu

ik denk dat ze er op vooruit gaat als je het gele stuk minder groot laat lijken. Op dit moment lijkt het totaal van de opbouw voor mij even plat en ongevoelig gezegd op een kindertekening van een auto. Ik verontschuldig me er meteen voor, ik wil het model zeker niet afkraken, en ik denk ook niet dat ik het beter kan, maar dat is mijn indruk. Komt misschien ook omdat de lijn van het dek verder ook vlak is, daardoor valt het nog meer op. Anders zou je het zijaanzicht moeten veranderen door bijvoorbeeld het achterste raam wat groter te maken, ook daardoor verandert het aanzicht. Maar dat kost natuurlijk meer moeite dan het gele vlak breken met aanbrengen details zoals relingen, misschien reddingsboeien oid, zo'n rond luchtfilter dat je soms op houten kajuitboten ziet om de lucht in de kajuit te verversen, etc. etc.

Klopt het trouwens dat de reling aan de achterkant niet helemaal recht lijkt?

VrGr,

Theo

De gele kleur is een probeersel en een beetje afgeleid van de RWS boten.
Ik heb inmiddels achter de achterste ramen een logo geplakt en 1 zijde heeft de handrailing, ik denk dat ik aan de langszijde van de achterroef bovenop ook nog een railing plaats.

Er komt nog ergens een brandslangkast en een kastje voor walstroom. Ben er nog niet over uit of deze laatste ook de echte functie krijgt voor als ze verlichting krijgt in de toekomst. Als de boot in de kamer staat wordt de verlichting dan extern gevoed.

En Theo: Ja de railing stond scheef. Een klein ongelukje vlak voor de tewaterlating, was me ook pas opgevallen toen ik de foto's zag. Is opgelost.
En kritiek kan ik echt wel hebben, hier zie ik dat echt wel als opbouwend. Op het werk is dat een compleet ander verhaal maar daar hebben we het hier niet over.

Ik hoop in ieder geval dat het dit weekend een beetje weer is voor de eerste proefvaart maar de voorspelling zijn vertellen wat anders. Het is pas woensdag, we zien wel.
Voor degene die nieuwsgierig zijn naar de locatie: De singel aan de Hugo de Grootlaan in Dordt of bij ons in de jachthaven Maartensgat. Als het zover is laat ik het nog weten.

Groet,
Mathieu

Kleine foto update.

full

En inderdaad met de extra handrailing langs de zijde van de opbouw oogt ze al een stuk volwassener.
Zoals te zien is de standaard ook een feit, dat met het stukje soldeertin heeft goed gewerkt.

De blokjes die links onder te zien zijn moeten een brandslang kast en een airco unit worden. De plaats van de airco unit weet ik eigenlijk nog niet, op het stuurhut dak of achterop aan de binnenkant van de BB-schoorsteen. Eerst maar eens maken en dan schuiven.

Wordt vervolgt.

Groet,
Mathieu

Back