Bouw Pilot van Vladyka

Inderdaad, deze gaat een stuk sneller dan de ZZ.
Zij moet dan ook lijdend toezien dat een nieuwkomer eerder vaart dan zij :).

Maar goed, dit is dan ook een projectje tussendoor en eigenlijk heeft dat al langer geduurd dan gepland.

Maar ik ben bang dat de ZZ nog langer zal moeten wachten wanneer deze af is. Een van de volgende projecten heeft wel iets met modelbouw te maken: opruimen van de zolder/werkplaats maar het andere was iets met verf en een kwast binnenshuis :(.

O ja, haar naam wordt Vallyn. Een samenstelling van de 2de namen van onze dochters.

Laatst bewerkt:
De brandslangkast en de airco zijn opgeleverd.
De brandslangkast komt tegen de voorzijde van de opbouw maar de locatie van de van de airco is nog niet zeker.

full

Airco vooraanzicht

full

Airco achteraanzicht

full

Waarschijnlijke plaats voor de airco

To do:
- Vlag met vlaggenstok plaatsen (wanneer de vlag eindelijk binnen is!)
- Nieuwe naamstickers maken en aanbrengen (de transparante met gele tekst zijn behoorlijk tegengevallen, dacht dat geel wel een mooi contrast was bij donkerblauw maar op de een of andere manier worden de letters te donker:()
- Kastje wal aansluiting
- Hijsdraadje aan de Davit naar de Zodiac
- BB-motor aan de Zodiac
- Plaatsen airco.
- Standaard behandelen
- Vitrine/transport kist maken

Als dit allemaal klaar is vindt ik het wel mooi geweest. Volgens mij kunnen we nog wel tig dingen verzinnen maar hier gaan we het maar mee doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik de weergoden moet geloven wordt het morgen een teleurstelling.
Misschien als er een gaatje is even snel tussen de buien door in de singel de proefvaart maar ga er niet vanuit.

In de tussentijd een paar kleine dingetjes gedaan:
Draad in de Davit geschoren, begonnen aan de BB-motor en de walstroom kast gemaakt.

Het is weer mooi geweest.

Groet,
Mathieu

Bootje gereed!

Laatste puntjes hebben even geduurd maar het is nu echt zover.
Het bootje is klaar! En nu maar hopen dat het zeer snel een beetje weer is om te gaan varen (in ieder geval minder wind).

Het enige dat overblijft is het vitrinekastje maar dat vordert ook al gestaag, deze is ook meteen transport kistje.

De foto's:

full

Vooraanzicht met zicht op de brandslagkast

full

Achteraanzicht, zodiac met bb-motor en aan de binnenzijde van de BB-schoorsteen de walstroomkast

full

Close-up van de Zodiac

Wat hebben we aan electronica:
- Regelaar:Robbe Rokraft 120up
- Servo: Graupner C677
- Ontvanger: Graupner 4-kanaals C8 FM40
- Accupack: Conrad Energy 3000 7,2V
- Aandrijving: Graupner Speed 400 met 2:1 overbrenging
- Schroef: 2-blads diam. 32,5mm (uit de set met motor, vertraging en schroefas).

Veranderingen t.o.v. het oorspronkelijke model:
- Naam en kleur stelling
- Voordek soberder gelaten
- Brandslang kast tegen voorroef toegevoegd
- Handreling rondom de opbouw toegevoegd
- Radiorichtingzoeker aangepast, bolvormig i.p.v. cirkelvormig
- Radar scanner van hout gemaakt i.p.v. het bijgeleverde kunststof
- Ra's van hout
- Airco unit op het dak geplaatst
- Andere bakken voor de boordlichten
- Walstroom aansluitkastje toegevoegd
- Andere zodiac met buitenboordmotor geplaatst
- Davit voor de Zodiac
- Hoefijzer boeien i.p.v. de ronde reddingsboeien

Nogmaals: Nu maar wachten op de eerst volgende gelegenheid om te gaan varen! De regelaar is al ingesteld en staat te trappelen!

Het volgende bericht zal hopelijk van de proefvaart zijn.

Groet,
Mathieu

Ziet er netjes uit. Ik ben ook benieuwd hoe dat vaart. Ik las het topic nog een terug en ik vraag me af of de standaard schroef, in combinatie met een vertraging, voldoende snelheid gaat leveren. Maar dat zal binnenkort blijken.

Proefvaart

Naar buiten gekeken en snel even mijn kans gegrepen.

Hierbij een paar foto's en een filmpje. Zoals zoveel mede bouwers er achter zijn gekomen kan je maar beter iemand meenemen om te filmen.

full
full
full

Dit is dus met de setup zoals eerder beschreven, mechanisch doe ik er niets meer aan. Eerst had ik nog het idee om achterin wat meer ballast te doen maar zoals te zien is ben ik maar van dat idee af gestapt. Draaicirkel is in ieder geval mooi klein, op vol vooruit binnen de scheepslengte.
Achteruit varen moet ik wel behoedzaam doen want het kontje wordt zonder problemen onderwater getrokken. Waterdichtheid ook getest, hierdoor maar een paar druppels binnen. Bij controle op water kwam het elastiekje los waar de opbouw mee vastzit, uiteraard aan de bodemzijde en zonder gereedschap werd hierdoor de proefvaart kort gesloten. Ik wilde de gok niet nemen om met een losse bovenbouw te gaan varen en zonder bovenbouw had het waarschijnlijk een waterballet geworden.

Ik liep overigens wel tegen een klein probleempje aan maar ik weet niet helemaal waar ik dat moet zoeken. Wanneer de boot een meer of 20 verwijderd is heeft de regelaar de neiging om een eigen leven te gaan leiden door kort en snel van toeren te wisselen, richting blijft wel hetzelfde.

Kan dit door de ligging van de ontvanger antenne komen? Deze heb ik rondom tegen de huid liggen, wordt zogezegd een soort ringleiding. Hetzelfde probleem heb ik ook met mijn Dolly, gelijke setup wat betreft antenne.

Wie een idee heeft mag het zeggen.

De gebruikte zender en ontvanger zijn overigens nieuw, voor de Dolly maak ik gebruik van de F14 met bij behorende ontvanger. De manier van antenne plaatsing is gelijk.

Dan moet ik maar eens gaan verzinnen waar ik de antenne laat.
Misschien toch in de opbouw, wat verder van de andere componenten. Ik ga eens experimenteren, suggesties zijn welkom.

Groet,
Mathieu

Zo, dat heeft een prima gang. Valt me niet tegen van een Speed 400 met 2:1 vertraging.

Wat betreft de ontvangst, ik denk dat je of met een spriet-antenne moet gaan werken, of met de antenne in de opbouw te leggen, zodat die hoger zit.

Of overstappen op 2.4 GHz, de veel kortere antenne is dan makkelijk weg te werken, en zo lang deze boven de waterlijn zit, en je geen speedboot hebt met een gigantische spray erachter, werkt dat prima. In mijn Survey en bij de Norden heb ik de 2.4 Ghz antenne op dekhoogte, en ontvangst is perfect. Bij de Norden had ik eerst 40 Mhz systeem, en met de antenne dan op dekhoogte waren er dezelfde problemen als jij hebt, haperend gas op wat meer afstand.

Ook inderdaad de antenne zover mogelijk van "hete" bedrading afhouden, dus niet vlak bij motor, draden naar de motor, etc.

Dit is mijn Dolly van binnen, op 30 MHz varend:

dolly2.jpg

dollyinside1.jpg

Gele draad is de antenne (die ietsje te dicht bij het relais van het bluskanon zit, maar tot nu toe geen last van. Regelaar zit links, net als de motorbedrading. Met deze opstelling nooit problemen met het bereik gehad.

Ja, de gang viel mij ook niet tegen. Ondanks dat het een 2-blads kunststof schroef is, de spoed is wel vrij groot. De aandrijfset wordt verkocht bij Graupner onder Multispeed 380.

Ik heb de antenne nu zover mogelijk in de hoofdmast gestoken, we zullen zien wat het brengt. Met een spriet antenne werken heeft absoluut niet mijn voorkeur daar het toch je model ontsiert.
Bedankt in ieder geval voor de tip.

Groet,
Mathieu

Ah, 2 blad speedschroef. Daar had ik even niet aan gedacht, dat die standaard erbij zou zitten. Dan snap ik de snelheid wel, die schroef heeft veel spoed. Kan op zich prima zo blijven zitten, enige nadeel is dat achteruit varen misschien wat lastiger zal zijn, doordat de achterkant meer wegtrekt (wieleffect). Mocht je dat vervelend vinden, dan zou je een 3 blad met gemiddelde spoed erop kunnen zetten, ik dacht dan aan een 35 mm of misschien 40mm Robbe Dynamic. Of Raboesch D-type, maar die zijn wel ietsje duurder. Maar alleen doen als je problemen hebt met achteruit varen, of de motor te warm wordt. Want het vaarbeeld lijkt me zo prima voor een pilot-boot.

Dat probleem met achteruit varen had ik al gemerkt. Ik heb daar zelf niet zoveel moeite mee en achteruit moet toch langzaam gebeuren want anders wordt het een Sub en dan praten we toch over heel andere afdichtingen lijkt me ;).

Voor nu is het een leuk spele dingetje.

Ik had bij toeval de opbouw even op de ZZ gezet en op een vreemde manier zag dat er best goed uit. Maar laten we dat maar niet doen.

Ik heb de Dolly ook open liggen voor revisie. Diverse delen komen los en inwendig is het ook een puinhoop. Blijkt ook nog dat de motor van de pomp inwendig sluiting heeft of vaststaat. Ben al even snel aan het zoeken geweest maar een nieuwe 6V is nog niet eenvoudig, de meesten die aangeboden worden zijn 12V. Ik weet niet of er dan nog wat van de opbrengst overblijft. Maar goed, dat is weer een ander projectje.

De pomp in mijn Dolly is ook een 12V versie. Met 1 bluskanon levert dat op 7.2 volt een prima straal. Als er troep in de schroef zit kan ik de boot puur met het kanon naar de kant varen. En anders de opening van de tuit van het bluskanon iets nauwer maken. Had je al een restauratie-draadje voor je Dolly? Gaan we daar verder.

Hallo Matthieu,

Dat vaart al best mooi, al had een directe aandrijving een stuk minder lawaai gemaakt, wat een pokkeherrie...

Je zou nog een set sprayrails kunnen aanbrengen, zodat de boeg zich niet ingraaft in een bocht.
Het omhoog kruipen van het water tot aan het dek zorgt voor een enorme weerstand en is eigenlijk geen gezicht.

Groeten, Jan.

Ja, het geluid bij volle vaart was mij ook al opgevallen.
De voor de overbrenging zijn kunststof tandwieltjes gebruikt. Ik heb er wel wat vet tussen gedaan maar het hele bootje is toch wel een soort van klankkast.

Ik heb er een tijdje over nagedacht en ga proberen het geluid te dempen met verpakkingsvulling van piepschuim. Heb ik de laatste tijd aardig wat van verzameld door de bestellingen ;).
Andere ideeën zijn uiteraard ook welkom.

Als de ijsberen weer naar hun eigen pool zijn terug getrokken ga ik dat eens proberen.

Het vitrinekastje vordert gestaag, moet nog een mooie achtergrond foto maken en het deksel.

Groet,
Mathieu

Da's het nadeel van die vertragingsunits van Graupner. Ik heb er ook eentje in de Paul Denker, ook duidelijk aanwezig qua geluid. Komt grotendeels door de forse tanden, als er tandwielen met kleinere tanden zouden zijn gebruikt, heb je al een stuk minder herrie. Als je kijkt naar electro-auto's, daar zitten aandrijvingen bij die bijna fluisterstil zijn. Voor de motor kun je dan prima auto-tandwielen gebruiken, maar ik ben er alleen nog niet in geslaagd om een bijpassend groot tandwiel te vinden, dat dan op de 4 mm schroefas geklemd kan worden. Bij auto's maakt het grote tandwiel wat direct tegen het pinion draait vaak deel uit van een slipper clutch, dus een slipkoppeling, die vaak op een spie door een as zit. Dus dat gaat niet zo plug en play op een schroefas passen.

Back