Bouw Pilot van Vladyka

Hallo Matthieu,

Als het lawaai je de keel uithangt zou je kunnen wisselen naar een getande riem reductie, da's aanzienlijk stiller.
Hiervan zijn er een aantal verkrijgbaar, dit is een 'beetje overkill':
MFACOMODRILLS.COM
De kleinere MFA Como Olympus 1092/4 is niet meer in productie, soms vind je er nog eens eentje op eBay, hier een test van verschillende reducties:
All Geared Up | Matthews Model Marine

Tandriemwielen en getande riemen zijn los verkrijgbaar, dus je kunt altijd nog je eigen versie maken.

Of je stapt over op een motor, die zonder reductie hetzelfde toerental en koppel geeft aan de prop.

Groeten, Jan.

Afgelopen weekend weer eens gevaren met de Vallyn, bij ons in de jachthaven.

Het is een genot om met haar te varen alleen was de haven bij ons redelijk vol waardoor mijn vaargebied wat werd beperkt maar toch ruimte zat en ruim voldoende publiek.

Ik kwam er best wel snel achter dat ik hoge snelheden met een modelboot niet gewend ben, men leert snel. Ik probeerde op volle snelheid te dicht bij de kant een bocht te maken ook nog eens richting de kant. Vol met de punt dus tegen de kade.
Resultaat: reddingsboeien weg (bleken niet te drijven) en de railing van het voordek af.

Ongelukje kan gebeuren zullen we maar zeggen.

Mijn accu capaciteit is ruim voldoende, ik heb 3 kwartier tot een uur gevaren en heb nog niet echt het idee dat ze minder snelheid maakt. Misschien is 3Ah iets meer voor de Dolly wanneer die weer vaarklaar is.

De volgende aanpassing staat op de planning:
- Roer installatie.
- Koeling op de motor, wordt toch wel warm op vol vermogen.

Beetje eigenwijs was ik wel door het origineel te gebruiken. Niets geborgd, alles geklemd op passing. Na ruim een half uur varen en korte snelle bochten lag het roer plotseling dwars onder de boot met de servo in middenstand, was even tobben om de boot weer bij het steiger te krijgen.
Overweging is nu om 2 roeren te gebruiken, moet ik nog over nadenken.

Ik ben helaas niet in de gelegenheid geweest om foto's of een filmpje te maken, misschien dat er omstanders geweest zijn die dat gedaan hebben.

Voor nu alvast een prettige vakantie met veel vaarplezier toegewenst.

Groet,
Mathieu

Jammer van de schade, maar je weet nu wel beter wat de boot wel en niet kan, zullen we maar zeggen. Succes met het aanbrengen van de verbeteringen, en we zien uit naar de volgende update, dan hopelijk wel met foto's en/of bewegend beeld. ;)

Back