Bouw polyvalent balsa-rompje

Hoe kan ik het beste de reling/railing vastmaken aan het dek?
Het dek moet nog gemaakt en bevestigd worden (twijfel om wel of niet elektro in te bouwen),
dus indien nodig kan ik de reling door/vanonder aan het dek vastmaken,
om dan het dek met reling als 1 geheel vast te lijmen aan de romp.

1: Is het stevig genoeg om (in bv 3mm balsa) gaatjes/putjes te maken van 1a2mm diep, en hier de reling in de lijmen?
r24lq.jpg

2: Idem als (1), alleen zou ik bij de eerste en de laatste, de pootjes langer maken zodat ik deze onderaan kan overplooien,
en de reling dus niet meer kan loskomen.
r25w.jpg

3: Oogjes buigen en vastschroeven?
(eventueel in combinatie met (1), en dus enkel oogjes/schroefjes bij de eerste en laatste pootjes)
r26n.jpg

Verder lijkt het mij naar stevigheid het beste om de reling in een V vorm te plooien/maken als 1 geheel,
in plaats van afzonderlijke rechte stukken reling die misschien sneller de neiging zouden hebben om los te komen?

met de schroefjes is het natuurlijk steviger maar vastlijmen met secondenlijm voldoet ook hoor! je moet hem er natuurlijk ook niet met de reling ophangen ;)

Stand van zaken:
Ook de opbouw is voor een laatste keer geschuurd; binnenkort komt er een eerste laagje wit overheen.

Plannen (dan toch...;)):
Niettegenstaande er misschien maar 2 a 3x mee gevaren zou worden per jaar,
zou ik nu toch overwegen om het bootje volledig varend te maken, dus inclusief aandrijving en elektro, alleen...

De romp is 50 cm lang, als ik ervan uitga dat achter de schroef nog een roer moet komen,
en rekening houdend met de positie van de motor,
kom ik op +-20cm van waar de schroefas op de motor zou gekoppeld worden, tot waar ongeveer de propellor komt.
Verder zou ik de aadrijving willen voeden met één 7,2V accupack (heb ik voldoende liggen)

Aandrijving (mogelijkheden):

Nu ben ik wat aan het rondkijken naar andrijvingen en heb toch wat twijfels:

Of ik kan een losse schroefas (as+huls) en een losse schroef kopen,
zelf een motorspant/houder maken en alles zo goed mogelijk proberen uitlijnen:
http

Of ik kan een aandrijfset kopen (as, schroef en koppelling), en opnieuw zelf een motorspant/houder maken:
227285_BB_00_FB.EPS_250.jpg

Naar uitlijning toe zou ik het echter van de eerste keer goed willen (zonder trillingen, en rammelende koppelingen).

En dan kom ik ook volgende combinatie tegen: een schroefas i.c.m. een motoradapter/houder:
a1bbdba825687add84b88915c31f79c8.image.350x256.jpg
carter-d-accouplement-500-600-pour-tube-de-7mm-ref-graupner-23287.jpg

Of tot slot dan toch een complete aandrijfset inclusief motor (plug & play):
Art1972.jpg

Wat zijn de meningen hierrond? Het wordt geen speedboot, maar ook geen sleper.
Budgettair (en voor de keren dat het maar gebruikt zou worden) is zo'n modelcraft asje vanop conrad nogal verleidelijk.
Maar in vergelijking met bijvoorbeeld de onderste (graupner multispeed 400)
heb je voor een 25 tal euro meteen een uitgelijnde set, inclusief motor, afgestemd op propellor...
(of is dit echt een setje voor een speedboot?, evt aan te passen met 'tragere' schroef?)

Qua motorisatie vergelijk ik graag met de Robbe Katja (vergelijkbaar qua formaat en snelheid, mag gerust nog trager),
en die wordt ook geleverd met een 400 motortje.

Over die tweede kan ik vrij kort zijn: Doe het niet. De as is te kort, de koppeling niet heel geweldig.
Ik gebruik zelf altijd jouw optie 1, werkt aardig maar je moet inderdaad wel om je uitlijning denken. Optie drie (askoker met motorflens er aan) zie je vrij geregeld terug bij de speedboot jongens, die zullen het wel niet voor niets gebruiken, dat zit wel okee dacht ik.

voor kwaliteit de eerste, voor prijs ,de tweede, voor brol de derde. bij de laatste moet je je schroefas en je motor super recht zien weg te werken, voor zo'n kleine boot zou ik dat niet doen omdat je as dan in een heel grote hoek gaat staan en zo een "slecht" vaarbeeld krijgt. voor die paar keer zou ik de tweede optie gebruiken.

suc6!

Loodsboot kleurschema

Mocht je eventueel voor de loodswezenversie kiezen raad ik je dit draadje aan: bouw-loodstender-s-loodswezen-nl Daar staat een vergelijkbaar scheepje in het geel- witte kleurenschema. Het loodswezen kent deze scheepjes niet in haar vloot, het ziet er wel erg dapper uit!

Ik kies meestal voor optie 1 voor de aandrijving. Er is van Graupner ook een versie inclusief as die ik gebruikt heb in een LCU:
full

Zeer naar tevredenheid zelfs. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
voor kwaliteit de eerste, voor prijs ,de tweede, voor brol de derde. (...)
Brecht, optie twee is juist brol. Te kort, en van dubieuze kwaliteit. Waardoor je dus juist de ellende krijgt die jij beschrijft.
Optie drie is op zich prima, je verankert je motor aan de askoker en daarmee is je uitlijning "automagisch" goed. Moet je natuurlijk wel nog steeds zowel koker als motor goed ondersteunen en waarschijnlijk ook koelen, maar dat is ook bij de andere opties nodig. Daarbij zijn deze assen-met-flens of assen en losse klokken, in verschillende lengtes te koop zodat je daar de best passende uit kan kiezen.

Ik zou voor optie 1 (losse as+koker) of 3 (askoker met koppelingsklok) gaan denk ik. Beide kan je op een passende lengte bestellen.

je kan ze ook langer kopen, en ja, ik weet dat het niet de ferarie's onder de assen zijn maar voor zo'n bootje is het prima!! en bij zo'n klein bootje moet je je motor wel een beetje rechter zetten dan je as. maar natuurlijk even goede vrienden als je die gebruikt.
als je echt kwaliteit wilt neem je een "onderhoudsvrije" as, ze zijn potdicht (en ja ik weet het is niet echt een onderhoudsvrije maar zo heten ze eenmaal!)

Bedankt voor de nuttige reacties iedereen.
Blijkbaar waren de vermoedens correct en vallen dus meteen enkele mogelijkheden af.

Verder zie ik dat de complete aandrijfunits (bv Graupner multispeed)
bestaan uit losse delen die je ook apart kan kopen. (losse as, + prop, + smeernippel, +flens, + motor)
Vandaar zal het dus waarschijnlijk een complete aandrijfset worden,
om te voorkomen dat bij een eigen combinatie de zaken dan toch niet passen op elkaar.

Als ik de specificaties van de type speed motoren bekijk, en wat vergelijk met bootjes van gelijke grootte zal een speed 400 voldoende zijn.
Maakt dat ik nog de keuze heb tussen:

1139__75397_zoom.jpg
Art1972.jpg

Dus mét of zonder overbrenging.
De motor enerzijds of vertraging anderzijds komen ongeveer evenveel uit onder de aandrijfas,
dus qua hoek van de as zal er weinig verschil zijn op het eerste zicht, enkel qua zwaartepunt is er duidelijk verschil.
En dan blijft er nog de snelheid, en het op toeren komen enzo...

Ook heb ik hier nog een oude 'Graupner Eco Speed' liggen,
die op zolder beland is wachtend om ooit vaarklaar te maken.
Hierin zit een as mét overbrenging, alleen lijkt het dat hierin een 540 motor past.

p1010581x.jpg
p1010583t.jpg

Binnenkort maar weer eens bovenhalen. De as eruit slopen zal ik waarschijnlijk niet doen,
(al zou het natuurlijk wel een snelle oplossing zijn)
maar het kan misschien nuttig zijn om de lengte enzo te kunnen bepalen.

Na een korte testvaart met de eco speed, dan toch maar beslist om de aandrijving en het roer te gaan recupereren.
De eco speed ligt mij te laag op het water, en ik heb liever iets rustiger/veiliger om te varen.
Dit bootje wordt dus varend!

Eenmaal ingebouwd zal de eerste proefvaart met een mabuchi 540 gebeuren, i.c.m. een 7,2V accupack (spullen van de auto's dus)
r27kn.jpg

Oorspronkelijk ben ik beginnen bouwen zonder na te denken over de aandrijving,
er moest dus wat plaats gemaakt worden om ook het kapje van de overbrenging langs voren te kunnen afschuiven
om de pinion vast te zetten. Op de bodem komt nog een alu plaatje
waar op zijn beurt dan weer de aandrijving op komt te staan (zo laag mogelijk uiteraard):
r28a.jpg

Daarna beslist om nog een laagje G4+keukenpapier aan te brengen. Het is welliswaar geen glasweefsel en epoxy,
maar met de goeie ervaringen bij een vorige romp zal dit alleen maar de stevigheid en waterdichtheid ten goede komen.

Eenmaal gedroogd een eerste schuurbeurt om het profiel uit het keukenpapier te halen,
en daarna een dun laagje spuitplamuur om af te werken, been there, done that:
r29b.jpg

Nu de aandrijving al zijn plaats gekregen heeft, ziet de planning er als volgt uit:
- plaats van de accu bepalen, waarschijnlijk centraal in de lengte
- servo, regelaar, en ontvanger een plaatsje geven
- het vaste gedeelte van het dek verder afwerken en vastmaken op de romp, samen met de nog te maken relingen
- een manier zoeken om de opbouw vast te maken op de romp
- een kleurtje

en ergens daarintussen een bescheiden testvaartje, waarschijnlijk eenmaal alle elektro zijn plaats gekregen heeft.

G4 + tissue heeft bij mijn EeZeBilt bootjes ook al een lekker harde romp opgeleverd, komt wel goed zo.

Wat ga je doen met de overgebleven romp van die EcoSpeed? (hint...)

Een eerste schuurbeurt na een dun laagje grondverf (om het verschil er wat in te blijven zien)
De volgende keer neem ik wel keukenrol met een egaler motiefje ;)
r30dz.jpg

Daarna een 3-tal keren 'spuitplamuur + schuren' herhaald:
r31f.jpg

Tot slot nog een kleine versteviging gemaakt waar een spant plaats moest maken voor de motor/transmissie:
(de motor komt achter de aandrijfunit te liggen), maar het zwarte kapje gaat er langs voren af...
r32g.jpg

Volgend hoofdstuk is het inrichten van de romp.
Ook hier zal waarschijnlijk 1 of 2 van de middelste spanten onderbroken moeten worden
om een 7,2V stickpack makkelijk in de boot te kunnen leggen (in de lengte).
Daarna komen ook de servo, ontvanger en esc, liefst allemaal vlot bereikbaar via de opening
die nog overblijft nadat het dek erop komt (opening de grootte van de opbouw).

Dan nog een laagje g4 over het aangepaste skelet, en eenmaal de aandrijving erin gelijmd is,
leg ik hem waarschijnlijk al eens op het water.

Naast de elektrische componenten heb ik ook nog de nodige koelspiraal + slangetjes liggen,
dus die komen er waarschijnlijk ook in, al dan niet noodzakelijk.

Even wat componenten genomen en los in de boot gelegd:
(let niet op de hypermoderne accu, die is al jaren defect, maar o zo handig als pasvorm)

De indeling wordt tamelijk eenvoudig: accu in de lengte in het midden
regelaar langs de ene kant, ontvanger langs de andere kant,
en afhankelijk hoe groot de opening in het dek wordt,
komt de servo ofwel rechts van de accu naast de ontvanger, ofwel achteraan bij het roer.
(komt hij achteraan dan komt daar waarschijnlijk een extra luikje in het dek...)

r33mq.jpg

Waarschijnlijk dat ik 1 spant zal onderbreken om de accu er makkelijk te kunnen inleggen,
2 spanten is eigenlijk overbodig.

voor de waterkoeling zit ik nog met een vraagje:
De toevoer komt van een alu buisje net achter de schroef, maar moet de afvoer
helemaal weer tot achteren lopen om 'mee met de snelheid van de boot' er achteraan uit te lopen,
of mag ik van de koelspiraal, schuin naar de zijkant van de boot lopen,
dan ben ik buiten de boot in een 5-tal cm, in plaats van 30cm...

ziet er heel leuk uit! ff doorgelezen en ik ben vooral benieuwd hoe je kleurenschema er uit gaat zien!

ps. komt er aan de binnenkant ook nog een poriënvuller? is wel handig als er bijvoorbeeld eens wat water in je romp komt ;)

Zowel binnen- als buitenkant zijn behandeld met G4-hars, dus ik durf de romp wel volledig onderdompelen, daar zie ik geen problemen mee.
De latere verbouwingen en aanpassingen langs binnen zullen wel nog een laagje g4 moeten krijgen (zoals accubakje enzo),
zeker een tip voor de volgende keer om eerst de houtbouw af-af te hebben voordat ik met de G4 aan de slag ga.

Hetzelfde bij de verf, hoewel ik de romp al graag een kleurtje zou geven, zal ik echt moeten wachten tot het einde,
zodat ik hout op hout kan lijmen, en niets op verf hoef te kleven.
Qua kleur kan het alsnog alle kanten uit, waarschijnlijk wordt het eerst allemaal wit, om daarna de keuze te maken; geel, rood, blauw, afhankelijk van de functie en uitvoering.

Tijd voor een update met een eerste proefvaart in het vooruitzicht.

Allereerst staat de boot nu op een standaard, met de schroef en het roer eronder is dit wel zo handig.
De aandrijving zit erin, alsook de waterpickup, en het roer; alles kort bijeen, maar toch voldoende ruimte om bv de prop te kunnen demonteren.

3vc6.jpg

De accu komt in het midden in een bakje te liggen, en de servo m.b.v. een stukje alu L-profiel helemaal achterin.
1 spant is dit onderbroken om de accu makkelijk te kunnen in- en uitnemen.

miv3.jpg

10i7.jpg

De stuurhevel is gemaakt uit een nylon blokje, een imbus/stelschroef om de hevel vast te zetten op een platgevijld kantje van de roer-as,
en onder het motto 'better safe than sorry' nog een borgmoer erbovenop (mocht de stelschroef ooit lossen,
dan heb ik die veiligheid nog vooraleer het roer er gewoon zou kunnen onderuitzakken).

Als morgen ook de lijm van de servobevestiging droog is kan de romp in principe het water op.
Daarna is het dek aan de beurt, en kunnen ook de openingen bepaald worden nu ik weet waar alles precies ligt, en bereikbaar moet blijven.

De opbouw ligt te wachten op een eerste grondlaag, om vervolgens een systeempje te zoeken om de opbouw makkelijk afneembaar te krijgen.

Back