Bouw polyvalent balsa-rompje

ziet er allemaal heel netjes uit hoor! maar zit je roerkoning wel goed vast zo? voor de testvaart zonder dek, kijk uit he! er slaat zo een golf over de boeg! Jan (Pompebled) heeft zo laatst nog bijna z'n boot laten zinken ;).

Als je met de roerkoning, het buisje rond het asje van het roer bedoelt, dan denk ik van wel. In de lengterichting kleeft het tegen het spant, en in de breedte zit het voor de onderste 3cm geklemd tussen 2 extra stukjes balsa die op hun beurt in de g4 staan, maar naar verhoudingen op de foto's lijkt het inderdaad misschien wel op het randje, in werkelijkheid voelt het stevig (genoeg) aan.

De testvaart zal lokaal gebeuren (lees: op de vijver in de tuin), en met de huidige windstille 30°C voorzie ik weinig beweging.
Wel mag ik niet vergeten de timer van de fontein af te leggen, die is ingesteld om ieder uur een 10-tal minuutjes te draaien, dus dat zou inderdaad een tamelijk onaangename verrassing zijn ;).

Voorlopig is de reling op het dek vooraan geplooid en geknipt, dus klaar om gesoldeerd te worden, maar ik wacht tot enkele graadjes minder, dus later op de avond.

Nu nog een schroefje in de servo-hevel, je zal niet de eerste zijn waarbij de hevel op het water los komt, en je boot onbestuurbaar wordt.

Ik vraag me wel af of de waterpickup niet wat diep steekt, en persoonlijk had ik de roerkoker binnenin wat hoger steun gegeven. Het zou jammer zijn als je een keer onder water iets raakt, en de koker losbreekt uit de bodem.

Nu nog een schroefje in de servo-hevel, je zal niet de eerste zijn waarbij de hevel op het water los komt, en je boot onbestuurbaar wordt.

Er zit
1) een imbusboutje in de servohevel, die de as van het roer haaks vastklemt (in dezelfde richting als waar het servosnoer uit de servo komt) deze zou ervoor moeten zorgen dat de hevel niet ronddraait op de as. Er zit een plat kantje gevijld, en de imbusbout heeft een vlakke punt.

2) een extra borgmoer bovenop de as van het roer, voor áls de hevel moest loskomen (lees: als het roer zou kunnen draaien tegenover de hevel), zodat het roer met as, nooit onderuit de boot zou kunnen vallen.

Als ik mijn roer ooit kwijtraak tijdens een vaart, dan eet ik mijn... ;)

Voor het buisje van de roeras kijk ik nog eens als ik eventueel een extra steunpunt kan maken, misschien vanaf het stukje alu L profiel waar de servo op staat. Beter voorkomen dan genezen voordat de boel dichtgebouwd wordt.

nee indoorvlieger heeft het over de stuurhel die op de servo zit ;) daar moet idd nog een schroefje in.

Precies. De hevel op het roer zal best goed vast zitten, dat geloof ik wel, maar als het aan de andere kant niet gezekerd is met een schroefje, kan het nog steeds loskomen... ;)

phew, uiteraard komt dat schroefje er nog in (my bad), het alu L profiel was net gelijmd op de foto's dus het wringen aan de servo moest wat wachten.

Nu we toch bezig zijn de volgende update (tijd om te bouwen + zin om te bouwen :grin: ):

Alles op een vlakke plaat gemaakt, gaatjes geboord van ongeveer anderhalve cm diep.
Daarna de rechtstaande stukjes 20° naar voren gebogen en op lengte afgeknipt.

fy98.jpg

De laatste in rij + de bovenkant wou ik in 1 deel en uit wat dikkere draad, dus wat pas- en buigwerk om beide kanten gelijk te krijgen.
8m92.jpg

Er worden nog gaatjes in het dek geboord, het geheel komt dus nog anderhalve cm lager (= de lengte van de verticale eindjes)
05o4.jpg

Nog een foto hoe alles er momenteel bijstaat:
fqu0.jpg

Hallo Tamaniac,

Ik zag dat er nog niet gereageerd was op de plaats van de in- en uitlaat van het koelwater.

De inlaat achter de prop is prima, alleen wat kleiner was ook goed geweest, dat is iets dat je na een proefvaart met je 'fontein' gemakkelijk kunt corrigeren.

Wat ik wil zeggen, is dat je met de inlaat in de propstroom meer dan voldoende water zult hebben (dat het ook behoorlijk veel weerstand heeft en de boot afremt is een ander verhaal...).

De uitlaat mag dan best langs de kortste weg door de zijkant naar buiten, alleen zal het behoorlijk ver weg spuiten door de forse inlaat.
Zorg ervoor dat de slangen goed gezekerd zijn en niet door de waterdruk los kunnen schieten!

Ter vergelijking de in- en uitlaat in de bodem van m'n M.A.S.:

full

full

Twee Ø 4 mm buisjes, eentje tegen en eentje met de vaarrichting mee maken samen een drukloos systeem, dat ook bij lage snelheid voldoende flow in stand houdt.

Nagenoeg geen extra weerstand en beïnvloeding van het vaarbeeld op hoge snelheid.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
De water in-en uitlaat zijn op die manier inderdaad nogal subtieler en optimaler ingewerkt, hou ik zeker rekening mee bij een volgende romp.
Of het moest zijn dat ik de romp toch nog een laatste laagje spuitplamuur zou geven,
dan is 1 gaatje extra dichtmaken een klein werkje.
Moeten beiden dan op dezelfde plaats (achter de prop), of is om het even waar op het contactopppervlak van de romp ok?

Het rompje heeft al (beperkt) water gezien, verrassend wendbaar op de vijver, de waterkoeling heeft alvast doorstroming,
maar het zwaartepunt zou ietsje naar achteren moeten.
(de indeling was nogal krap dus echt schuiven zit er niet meer in; misschien wat grammetjes lood achteraan?)
Of als de waterinlaat verplaatst wordt kan de accu weer anderhalve cm naar achteren (accubakje moet nog gelijmd worden)

Het dek is ondertussen ook af, met de relingen op de correcte hoogte
(steken momenteel enkel door het dek, dus moeten nog definitief verlijmd worden,
alsook het dek zelf, maar dat hou ik nu nog even los voor mogelijke aanpassingen)
yvd6.jpg

ctdx.jpg

Wat mij nu nog te doen staat:
- schilderen (bijna zonde om het houtwerk weg te stoppen, maar g4 schijnt te vergelen na enige tijd)
met de kleuren zal dan ook de uiteindelijke 'functie' van het bootje bepaald worden, ben hier nog steeds niet helemaal uit
- waterkoeling mogelijks aanpassen
- ruitjes in de raampjes plaatsen
- dek en reling definitief lijmen
- misschien nog een extra antenne, anker, schijnwerper... kleine dingen

De definitieve afwerking zal misschien wat opgeschoven worden door de ruwbouw van een nieuw projectje
(zie mijn bootjes liever 'bijna af', dan 'helemaal af' ;))

Back