Bouw RH150

hej allemaal ,

Het is een tijdje stil geweest mede omdat ik mijn volvo70 verloren heb en ben gaan studeren. Maar ik heb toch niet al die tijd stil gezeten en ben met een nieuw project bezig.
De doelstellingen bij dit ontwerp zijn: -duurzaamheid
-gebruiksgemak
-snelheid, vooral aandewind!
-kunnen zeilen met bijna alle weersomstandigheden.

Deze keer heb ik de boot ook helemaal zelf ontworpen en ben niet uitgegaan van een bestaand ontwerp. Ik heb dus echt geprobeerd een boot te ontwerpen naar eigen inzicht en niet naar een bestaande boot/klasse. Ik ga de boot wel weer met een kantelkiel uitrusten waarschijnlijk omdat ik niet zal rusten voordat het gelukt is :d.

lengte 150cm
breedte 32cm
diepgang: nader te bepalen
masthoogte: +- 213cm

Hier zijn enkele foto's van de bouw tot nu toe. als er vragen/opmerkingen zijn hoor ik het graag.
Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_003.jpg

Herschaalde_kopie_van_DSCN1384.jpg

Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_00_.jpg

mvg Robert

Hoi Robert,

Ziet er goed uit (Y)!! Het heeft wel wat van een america's cupper he. Lang en smal.

Heb je deze romp rechtstreeks op je plug gemaakt? En hoeveel carbon heb je gebruikt?

Ik kijk graag over je schouder mee :-) suc6 met dit project!

Groeten,

Remco

he robert

leuk dat je weer bezig bent, ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien
als hij klaar is,

zoals Rjj al zegt wel een amdere breedte lengte verhouding dan de Vor boten, heb je ook een tekening van de romp, of maak je ze gewoon uit de losse pols??

groeten en succes

johan

Ik heb eerst de boot op papier getekend, heb dus geen digitale versie.
De carbon romp heb ik rechtstreeks op de plug gemaakt omdat een negatieve mal maken redelijk tijdrovend is. Voor de romp heb ik 1 laag glasweefsel 160gr/m² en 1 laag carbon 240gr/m² gebruikt. Verder heb ik op de plek waar straks de kiel/mast komt en bij de boeg een extra laag carbon gelamineerd.
Het dekje is opgebouwd uit drie laagjes glasweefsel 160gr/m²

Zoals je een beetje kan zien op de eerste foto is de giek opgebouwd uit een soort frame in plaats van een buis o.i.d. Hierdoor heb je een gewichtsbesparing van ongeveer 30% en het ziet er nog cool uit ook:d

hier zijn nog wat foto's
Herschaalde_kopie_van_DSCN1391.jpg

Herschaalde_kopie_van_DSCN1397.jpg

Herschaalde_kopie_van_DSCN1404.jpg

Herschaalde_kopie_van_DSCN1401.jpg

Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_007.jpg

mvg Robert

Hoi Robert,

Je gaat er weer als een speer vandoor zie ik! Mooi werk.

Ben eens benieuwd wat jou boot doet tov mijn VO70 als we samen gaan testvaren! Ik begin al jaloers te worden, nu is jou boot weer groter dan de mijne :mad:

Heb je al een idee wat je gaat gebruiken als mast? Ik ga koolstofbuis gebruiken - alleen vind ik in het Antwerpse niet echt een goede winkel hiervoor. Op dat vlak is Nederland met al z'n vliegershops beter...

@dennis:
Ik denk dat ik ga voor een koolstofdruppelmast. Het kost een paar cente maar dan heb je ook wat. Als dit te prijzig is is er in Kapellen waar mijn ouders wonen wel een vliegerwinkel die koolstofbuizen verkopen.

@all:
Verder ben ik bezig met het maken van de kielvleugel en het centerboard, alleen vraag ik me af waarom hoe ik kan berekenen hoe groot deze opp. moeten zijn en hoe diep de kiel moet zitten. Zijn hier misschien bepaalde vuistregels voor?

mvg Robert

Laatst bewerkt:
bdankt voor de links Dennis, ik zal ze eens doorspitten.

hier heb je de contact gegevens van de winkel, ik zou wel even bellen om te checken wat ze nog op voorraad hebben.

JoJo Hoevensebaan 4
2950 Kapellen
Tel. 03/664 29 91

De winkel is geopend van dinsdag tot zaterdag van 9u30 tot 18u00 met een lunchpauze van 12u30 tot 13u30.

mvg Robert

hey,

Mooie boot weer! Hoe gaat het nu? hebben al een tijdje niets meer van je gehoord?

@Dazzler: In Kontich is er een kiteshop die carbonstaven verkoopt. Aangezien je in Mortsel woont is dat niet zo ver.

Pj

Die winkel in Kontich, da's de "Level-Up" zeker? die ben ik wel eens tegengekomen - maar ik wist niet dat ze carbon stokken verkochten. Ik zal er straks eens binnenspringen

Ik denk dat Robert de laatste maand examens heeft gehad, en nu zit te wachten op onderdelen die ik voor hem ging maken ;)

Robert, dit weekend werk ik alles af ;)

Jep het is level-up en ze verkopen carbonstaven(ik heb er mijn 10 of 12mm gekocht), weet je het adres? want de winkel is van de winkelstraat in kontich verhuisd naar een van de zijstraatjes achter het parkje. Als je het telefoon nummer nodig zou hebben, is het 0486065272.

Pj

Hoi Robert,

Het ziet er mooi uit.
Zelf ben ik een trimaran van 150 cm lang aan het maken.
Studeer je soms maritieme techniek in Delft?

Veel succes
Eduard

hoi allemaal ,

Ik zit niet stil alleen schiet het niet echt op omdat ik eerst op vakantie ben geweest en nu ook een beetje moet gaan studeren, eind van de maand tentame.

Wat ik nog heb gedaan is twee carbonspantjes gemaakt en in de boot gelijmd, ben bezig aan het carbonroer/zwaard. Heb verder ook nog een begin gemaakt aan de mallen voor de kielvleugel.

En ik ben begonnen met een nieuw dek, het lukt mij niet om een strak dek te maken op een positieve mal. Ik vindt het onbegonnen werk. Door alle plamuur wordt het dek echt LOODzwaar en nog niet helemaal strak. Dus nu heb ik een carbonplaat gelamineerd 1laag 160gr/m² glas en 2 lagen 240gr/m² carbon.
Ik ga dus proberen om het kuipje uit carbon delen op te bouwen en die aan elkaar te verlijmen.

@dazzler: Ik ben al heel blij dat je de moeite voor mij wil doen!

@Eduard: Een tri van 1.50m lijkt me ook wel enorm gaaf! Ik studeer geen maritieme techniek in delft, ik studeer Industrieel Ontwerpen.

groet Robert

hoi allemaal,

Ik heb weer een paar foto's. Het project gaat niet echt snel maar dat hoeft gelukkig ook niet. Ik heb ondertussen de RMG smartwinches binnen gekregen. hiermee heb ik een beetje zitten passen en meten om ze op een zo gunstig mogelijke positie te zetten. Hierbij rekening houdend met het inspectie luik en dat het gewicht zoveel mogelijk gecentreerd in de boot moet komen.

De eerste twee foto's zijn de dekmal waar ik nu niet mee doorga denk ik. Ik ga eerst proberen om een dekje van carbonplaat te maken.
Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_007~0.jpg

normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_009.jpg

Op de volgende foto heb ik twee spantjes geplaatst het hoofdschot waarvoor direct de mast komt en er direct achter komt de kantelkiel. Het schotvoorin is bedoelt om de krachten op te vangen die de voorstag op het dek gaat uitoefenen.
normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_012.jpg

normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_013.jpg

normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_014.jpg

Hier zijn de twee mallen voor de kielvleugel.
normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_010.jpg

De mal voor het dekhuisje begint ook al vorm te krijgen.
normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_016.jpg

normal_Herschaalde_kopie_van_Afbeelding_017.jpg

mvg Robert

Ik ben nu bezig met de mallen voor de kielvleugel en wil de kielvleugel graag klein houden aangezien ik een steekzwaard heb tegen het verlijeren. Maar de kielvleugel moet wel stijf genoeg zijn om niet door te buigen. Ook mag de kiel niet beginnen zwabberen dus de kielvleugel moet ook torsiestijf zijn.

Dus iemand een idee welke breedte ik de kiel kan geven boven en onder.

mvg Robert

Robert,

De kielen van onze VO70's zijn boven en onder 6cm breed en in totaal +/- 8mm dik. Deze buigen absoluut niet door met 2,4 kg lood eronder

Ik denk dat als jij je kiel 7cm breedmaakt over de hele lengte en tussen de 8 en 10 mm dik dat het meer dan sterk genoog is.
Voor de torsie stijheid zou ik de buitenste 2 of 3 lagen carbon onder 45 graden verwerken.
De rest van de vezels gewoon in de lengte richting van de kiel.

Robert,

mijn kiel is 8cm breed, bij een dikte van 10mm.
Met de huidige bulb (momenteel 5kg) zit hier geen beweging in over een lengte van 55cm

Ik heb binnenin 1 draadstang M8 zitten, die bovenaan doorloopt tot in het kantelmechanisme, en onderaan tot in de loodbulb.
Voor en achter deze draadstang zit een kern (vulling) van balsahout. De buitenzijden zijn 2x carbon 450 gr/m².

bakstagen

dank voor de info, kan ik mijn kielspecs hier een beetje op aanpassen!

Ik wil graag een mooi uitgebouwd grootzeil hebben een beetje zoals de VOR70 en AC.
Nu om dit te realiseren met een gewone achterstag moet kunnen.
MAAR ik wil graag(eventueel) een beetje experimenteren met bakstagen.
Een systeem met een winch en twee bakstagen moet wel te doen zijn alleen hoe kan je het beste er voor zorgen dat automatisch de juiste bakstag wordt aangetrokken. Ik dacht aan iets van een gyro en deze zo afstellen dat hij alleen een aangetrokken en ontspanne modus heeft. Zodat de ene bakstag of aangetrokken of gevierd is.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

mvg Robert

als je aan de wind vaart hoef je niet bang te zijn dat je mast overboord gaat. Dit inverband met de spanning op je achterlijk van je grootzeil. Een gyro gaat niet werken omdat voor de wind je bakstag aan lij helemaal los moet kunnen. Je boot zal voordewind zogoed als recht liggen. Denk dat handmatige beddiening aantevebelen is. Btw aande wind staan meestal bijde bakstagen strak dus een systheem met 2 winchen zou beter zijn. KAn je ook twee standen maken vol aan en vol los.

groet

Back