oke vat dit niet verkeerd op!
maar het is duidelijk het is een rap bootje in het echt
maar als ik het nou zo eens goed vind?
de schaal snelheid zou 1,7 km/u en dat vaart hij wel denk ik
De schaalsnelheid bereken je door de snelheid van het origineel te delen door de wortel uit de schaal, niet door de snelheid van het origineel direct te delen door de schaal, wat je nu hebt gedaan. 23 knopen = ca 42 km/h gedeeld door 5 kom je op ruim 8 km/h. Dus schaalsnelheid ligt een stuk hoger dan je zou verwachten.
Maar, als jij de huidige snelheid mooi vind, dan moet je het zeker zo laten, het is en blijft jouw boot, daar hebben we niets over te zeggen. Het siert je dat je niet puur voor snelheid gaat, vaak is het bij de jeugd alleen maar daarom te doen, dat merk je wel uit vragen van jeugdige toeschouwers, de eerste vraag is vaak "Hoe hard kan ie?". Maar ik weet uit ervaring van het varen met mijn Moewe, dat van zo'n licht bootje op het water de boeg snel wegwaait, en je constant aan het bijsturen bent, dus tenzij je alleen met perfect mooi weer wil varen, is een beetje extra vermogen, om de neus in de wind te houden, niet verkeerd. Dat was 1 van de redenen dat ik me zo met de aandrijving heb bemoeid.
Bovendien, heb je een regelaar in je boot, dus al kun je harder varen dan de kruissnelheid die je zelf het mooiste vindt, dat wil niet zeggen dat je verplicht bent constant vol gas te varen. Ik vaar zelf ook een deel van de tijd op een 50 a 60% gas, omdat dit ook een mooi vaarbeeld geeft, en minder stroom vergt. Geen idee welke zender je hebt, maar op sommige zenders kun je aan een schakelaar een bepaald percentage gas toewijzen, en als je die dan op het percentage zet wat je favoriete kruissnelheid oplevert, dan kun je met 1 "flick of the switch" op die snelheid varen, en toch sneller varen als dat een keer nodig is, of "gewoon, omdat het kan" om maar een tegenwoordig populaire uitspraak te citeren.
En een deel was een reactie op de posting hieronder van setsunakaede, die stelde dat het geen speedboot is, maar de specs laten zien dat hij zelfs sneller is dan menige zeegaande reddingsboot. Mijn Paul Denker bijvoorbeeld, gaat "slechts" 18 knopen.
De boot komt prima van zijn plek anders hoor, het is alleen geen speedboot. En dat hoort het ook helemaal niet te zijn.