bouw robbe möwe

hallo
na het falen van mijn reddingsboot dacht ik ik ga weer eens een bouwpakket kopen.
ik heb toen de robbe möwe besteld omdat hij een leuk formaat heeft.
standaard is de möwe naar mijn idee een beetje kaal.
dus ik wil hem wel meer gedetailleerd bouwen
denk dan aan peil materiaal en verlichting

elektronica inbouwen:
motor:robbe speed 400/45
accu:lood 6v 2ap
regelaar:robbe roekie
servo graupner 9 gr
en led's

morgen zal ik foto's uploaden

m.v.g jesse

Leuk, een Moewe erbij. Ik zou alleen geen loodaccu erin doen, je hebt echt niet veel speling qua ruimte en gewicht. NiMH zal een stuk lichter zijn bij dezelfde capaciteit.

Had je die motor nog liggen dat je voor een 400/45 kiest? Lijkt me namelijk een "klein" beetje overgemotoriseerd. Het is maar een klein bootje, een Speed 280 zal hem al over het water laten vliegen.

Ik zou AA-cellen nemen, Eneloop 2000 mAh. Als je absoluut aan die motor wil vasthouden zou ik op 4.8V gaan varen. Maar een kleinere motor, zoals die Speed 280, lijkt mij beter.

Graag gedaan. Risico met overmotoriseren van zo'n klein bootje is dat hij helemaal scheef gaat hangen bij volgas of iets daaronder, omdat de schroef teveel koppel heeft. Dat heeft die van mij al een beetje, terwijl er geen super vlotte motor in zit, een Miliperm met vertragingskastje. Wel weer op 2S lipo, dus iets te hoge spanning voor het 6V motortje. Dat vaart dan zo:

Je had trouwens nog foto's beloofd? ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een navy s 4.8 besteld en dan krijg ik gelijk wat ruimte terug voor dat lood accuutje want die wil ik er nog wel in

foto's volgen na het weekeind

HI,

Ben benieuwd. Ben zelf materiaal aan het verzamelen om ook een Mowe te gaan bouwen. Vooral de kleine marges met gewicht en ruimte lijken me een uitdaging, hoewel alle electronica tegenwoordig een stuk kleiner is dan wat ik nog gewend ben. Maak er iets moois van. Ik ga je volgen!

gr Teun

accuutje weegt +- 250 g

Dan heb je 50 gram over voor ontvanger, servo, regelaar, motor en de boot zelf. En de motor zit al rond de 40 gram...

Hoe nauwkeurig heb je gewogen trouwens? Ik vind 250 gram aan de lichte kant voor een 2000 mAh loodaccu. NiMH cellen van 2000 mAh (maatje Sub-C, die maat net boven penlites) wegen al ca 50 gram per stuk, dus dat zou betekenen dat jouw loodaccu dezelfde power/gewichtsverhouding heeft als NiMh, wat zeker niet het geval kan zijn.

Mijn advies, gebruik die loodaccu voor een kleine sleper of zo, waar extra gewicht eerder een voordeel is dan een nadeel, en voorzie dit kleine bootje van een 4 of 5 cellen NiMH pakketje, maatje penlite. Heb je ook 2000 mAh maar bij een gewicht van 145 gram bij 6V of 116 gram bij 4.8 volt. Anders riskeer je dat je zo weinig vrijboord over gaat houden dat je boeggolf al over het dek gaat spoelen, en je bootje snel op een onderzeeër gaat lijken...

oke maar dan zou ik 2700 milliampère penlites oplaadbaar,en dan in zo'n soort ontvanger accu penlite houder kunnen doen maar dan moet ik zo'n grotere houder hebben

maar dan moet ik ook weer een nieuwe lader kopen maar ik zal dit zeker in overweging nemen nu een lader zoeken

oke het accu probleem is opgelost daar later meer over

gister uit het werk kon ik hem bij de modelbouw zaak ophalen
het is een leuke kit met veel snij werk (en dat vind ik leuk)

eerst heb ik de romp losgesneden
full

toen de opbouw
full

toen ben ik gaatjes gaan boren
robbe geeft door middel van een soort puntje weer waar de as geboord moest worden.maar bij mij klopte dat niet helemaal
de groenen is de goede
full

s'avonds heb ik de möwe mee naar de modelbouwvereniging genomen
daar hebben we het ook over de accu's ed gehad
we hebben een oplossing:
we hebben een oud servo gedemonteerd en de motor en pp van de servo in de boot gelijmd nu heb ik dus een regelaar en motor in minder dan 20 gr
de servo stekker hebben ze laten zitten die gaat dan in het gas op mijn ontvanger een klein ontvanger accutje 2700mha komt dan aan de ontvanger
en zo word dat geregeld

ik ga morgen miss verder ik ben nu ziek dus heb geen puf om wat te doen
groet jesse

Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt als een aardige oplossing. Enige wat misschien een probleem zou kunnen vormen, is dat die servo-motor wat meer stroom gaat trekken als hij direct een schroef aandrijft, dan wanneer hij, via een flinke vertraging, een servo 45 graden naar links of rechts laat bewegen. Tenzij ze je kunnen garanderen dat dit goed gaat met de schroef die onder de Moewe komt, zou ik eerst de motor direct op de accu zetten, met de boot in het water, en dan meten hoeveel mA er gaat lopen. Het zou jammer zijn als je je ontvanger op zou blazen omdat de motor teveel stroom trekt.

En beterschap, trouwens.

oke ik denk dat dat wel meevalt ik heb het met 20 min laten lopen op een realistische eerder te harde snelheid in een bak je water
met 4x1500mha en hij hielt het 20 min vol dus dat is naar mijn idee wel netjes

bedankt het is maar een griepje

oke ik denk dat dat wel meevalt ik heb het met 20 min laten lopen op een realistische eerder te harde snelheid in een bak je water
met 4x1500mha en hij hielt het 20 min vol dus dat is naar mijn idee wel netjes

bedankt het is maar een griepje

Dus na 20 minuten was de accu leeg? 20 minuten varen op een 1500 mAh accu betekent een verbruik van 4,5 Ampère. Dat vind ik niet echt meevallen...

Back