bouw robbe möwe

ja eigenlijk wel maar dat vind ik niet zo'n probleem ik bedoel 20 min ik heb 16 batterijen dan kan ik 4x20 min varen dat is toch al 1uur 20min en ik vaar toch niet continue dus het zal wel meevallen maar we zien wel

Het probleem is niet dat je maar 20 minuten met een accu kan doen. Het probleem is eerder dat je straks stromen van rond de 4 ampere door je ontvanger gaat jagen, en ik weet niet of de dunne draadjes en sporen op de printplaat dat leuk gaan vinden. Het is ook maar de vraag of het kleine regelprintje van de servo, dat je nu als regelaar gaat gebruiken, voor dergelijke stromen is ontworpen...

Het probleem met de ontvanger zou je kunnen ondervangen door de plus- en mindraad van de "verbouwde" servo niet op de ontvanger aan te sluiten, maar direct op de accu. Natuurlijk moet de accu ook wel op de ontvanger aangesloten blijven, anders doet de roerservo en de ontvanger straks niets.

hallo

ik denk dat het mee gaat vallen met dat verbruik
je hebt het verbruik gemeten in een bak en je hebt de boot vast gehouden
daardoor heeft die meer stroom verbruikt dan normaal als hij aan het varen is
inplaats van 4 amp zal het rond de 2 amp schommelen
je ziet wel wat er gebeurt met je servo printje
gaan varen en dan elke 10 minuten aan de eind torren gaan voelen
krijg je brand blaren dan verbruikt je motor voor dat kleine printje inderdaad te veel

gr raf

Het zou kunnen dat het verbruik wat lager is tijdens het varen, maar al zou het maar 2 ampere zijn, is het dan slim dat door de ontvanger te laten lopen?

Ik ben benieuwd naar hoe de proefvaart morgen op de WSD zal gaan, begrijp dat je daar aanwezig zult zijn. Wel fototoestel mee en foto's en filmpjes (laten) maken natuurlijk.

Laatst bewerkt:
werkschepen dag was geweldig maar ik heb toch spijt dat ik ben gegaan
ik ben nu nog zieker:( mensen bellen aan om te vragen of ze die zeehond bij pieterburen moeten brengen;-)

oke ff terug op de möwe ik denk dat ik er nu definitief uit ben wat ik ga doen qua techniek
gewoon een cellen houder met 4 cellen met een X aantal mah
ik voer vandaag met 750 mha en ik heb 4 uur gevaren
nou ging het niet echt hard maar het ging wel realistisch
ik voel me nu te ziek om foto's uit te zoek dus die houden jullie tegoed
welterusten m.v.g jesse

Dat de snelheid wat tegenvalt, was ik al een beetje bang voor. Een servo-motor is toch wel aan de kleine kant. Het verbruik valt me wel weer mee, wel een enorm verschil tussen het varen in de testopstelling, met de 1500 mAh cellen. Of die waren niet goed vol, dat kan ook.

Op zich hoeft het geen snelle boot te worden, al is het origineel best vlot. En een beetje extra vermogen is wel handig als er een beetje wind staat, anders wordt de Moewe gewoon weggeblazen.

Ik zou toch, als je weer beter bent, overwegen een Speed 280 of een 240 (is iets kleiner) erin te zetten, misschien kun je dan nog steeds de servo electronica als regelaar gebruiken.

hallo

ik vond het bootje toch vlot varen op dat kleine motortje
de servo electro kan wel wat hebben
een servo trekt ook veel pieken hoor en de ontvanger kan dit ook aan
de printbanen zijn in de ontvanger dikker uitgevoerd dan de normale printbaantjes
je kan natuurlijk een splitter kabeltje maken maar zoveel ruimte is er in die boot nu niet
hier een filmpje van de möwe
nog eventjes wachten tot het online staat
gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
De boot komt prima van zijn plek anders hoor, het is alleen geen speedboot. En dat hoort het ook helemaal niet te zijn.

Ze hebben ook niet het kleinste servo'tje gepakt hiervoor, dat scheelt ook al.

[edit] wat Raf al zei, dus.

Ah, kijk, bewegend beeld. Dat gaat inderdaad best vlot, valt me niet tegen. Wat voor type servo was dit?

Ik zou er dan alleen een celletje bij zetten, als je al 4 uur vaart op 750 mAh, dan zal dat op 6V nog steeds vrij lang zijn, maar wel met iets meer reserve in power, en waarschijnlijk een iets mooier vaarbeeld. Het origineel is namelijk best een vlotte boot, ik zal zo wel een foto plaatsen die ik een tijdje geleden heb gevonden...

Al gevonden:

VS_NNey-Col-650x543.jpg

hallo

had ik ook reeds gezegd vandaag eens proberen op 5 celletjes te varen
als ze te zwaar zijn eventueel over stappen op AAA celletjes die zijn ook in een amperage van 500 te verkrijgen dacht ik
misschien iets minder lang varen maar wel een wat mooiere snelheid
en je spaart desondanks het celletje meer toch weer op gewicht

gr raf

hallo

had ik ook reeds gezegd vandaag eens proberen op 5 celletjes te varen
als ze te zwaar zijn eventueel over stappen op AAA celletjes die zijn ook in een amperage van 500 te verkrijgen dacht ik
misschien iets minder lang varen maar wel een wat mooiere snelheid
en je spaart desondanks het celletje meer toch weer op gewicht

gr raf

werkschepen dag was geweldig maar ik heb toch spijt dat ik ben gegaan
ik ben nu nog zieker:( mensen bellen aan om te vragen of ze die zeehond bij pieterburen moeten brengen;-)

oke ff terug op de möwe ik denk dat ik er nu definitief uit ben wat ik ga doen qua techniek
gewoon een cellen houder met 4 cellen met een X aantal mah
ik voer vandaag met 750 mha en ik heb 4 uur gevaren

Ik dacht, gezien die 750 mAh dat het al AAA cellen waren? Of zou jes met zijn grieperige hoofd een "1" ervoor vergeten zijn? Dan nog, Eneloops AAA zijn ca 900 mAh, dus dan zou je nog steeds anderhalf uur of zo kunnen varen als je naar 6V gaat. Extra pakketje erbij, en je kan een hele dag vooruit, maar wel met een meer aansprekende snelheid, die meer het origineel benadert.

Ehm nee niet helemaal, Indoorvlieger. Als je je voltage omhoog doet bij verder gelijkblijvende motor, regelaar en prop, gaat je verbruik (in Ampéres) ook omhoog. Dus als je mAh-rating gelijk blijft ga je minder lang kunnen varen (maar wel harder, inderdaad...)

Ehm nee niet helemaal, Indoorvlieger. Als je je voltage omhoog doet bij verder gelijkblijvende motor, regelaar en prop, gaat je verbruik (in Ampéres) ook omhoog. Dus als je mAh-rating gelijk blijft ga je minder lang kunnen varen (maar wel harder, inderdaad...)

Bedankt voor de aanvullen, maar daar had ik al rekening mee gehouden. Het is nu 4 uur varen op, ik vermoed dat er 1750 mAh bedoeld is. Eneloops AAA zijn 900 mAh, wat ongeveer de helft is, dus dan zou je, bij ongewijzigde spanning, nog 2 uur daarvan overhouden. Celletje erbij betekent wat meer stroomverbruik, vandaar dat ik die 2 uur iets heb verminderd naar 1 1/2 uur varen, op 6V 900 mAh. In de praktijk zal die tijd misschien nog wel wat langer zijn, in de huidige situatie ben je wellicht meer geneigd meer volgas te varen, terwijl de hogere spanning betekent dat je harder kan varen, maar niet dat je dat ook constant zal doen.

nee het was wel 750 mah en het zijn zelfs nicd dus vandaag gaan we in het grote water mimh (geloof ik) 2700 mha ik denk dat dat ook sneller gaat
maar dat zal ik tegen 15:00 posten

afhankelijk hoe bovengenoemde gaat kan ik dinsdag op de club even kijken of ik er nog een cel tussen stouw

en aaa gaan we sowieso niet doen want dan moet er lood bij en dat wil ik niet

en indoorvlieger bedankt voor de foto's daar was ik naar opzoek

Het aantal mAh zegt in principe niets over de snelheid, alleen over hoe lang je ermee kan doen. 2700 mAh betekent dat je gedurende 1 uur lang een stroom van 2700 mA kan laten lopen, of 2 uur lang een stroom van 1350 mA, etc.

Lood erbij is zonde, dan inderdaad liever wat meer capaciteit in mAh, en/of een celletje erbij.

Blij dat je wat met die foto's kan, Robbe heeft, zoals wel vaker gebeurd met bouwdozen, hier en daar wat vrijheid genomen om dingen te versimpelen. Ik heb ergens ook nog 2 foto's van iemand die hem echt super gedetailleerd heeft gemaakt, wel met wat eigen fantasie hier en daar, maar erg fraai. Als ik die foto's vind, zal ik ze wel hier plaatsen.

er zijn zo an een aantal dingen die niet kloppen:
de screw protector is bij robbe vierkant en bij de wsa gebogen.
de naam bij robbe is möwe de echte is wsa.
de entre tot de kajuit is bij robbe op het dak en is bij de wsa achter op.
bij robbe is dat soort hekje tegen het huis gezet bij de wsa staat het op het achterdek.
deze geld niet echt maar toch die van robbe heeft een schroef en roerde wsa heeft een z probultion,maar ik denk dat dat zo klein nauwelijks te fabriceren is

hallo

het waren gewoon penlichts die in een ontvanger houder zaten
daarom ook mijn voorstel om er een cel bij te steken maar dan zou het bootje te zwaar worden en te diep komen te liggen wat weer in een meer verbruik zou eindigen
daarom het formaat kleiner dan die penlichts en dacht dat het dan AAA celletjes zouden worden

wat betreft de amperes die op de cellen staan
als je nu een 5 amp cel gebruikt of een 1000 amp dat maakt geen verschil wat snelheid betreft wel wordt de vaartijd langer
het gaat er om hoe snel zo een cel haar vermogen kwijt kan spelen naar de motor toe
daarom staat er bij de meeste cellen een C waarde (lipo's en dergelijke)10C wil zeggen dat ze het vermogen wat er op staat 10 voudig kan afgeven in snelheid
dus een 20 c accu kan je 10 keer sneller leeg trekken dan een 10 C paket
en lood bij leggen is zonde maar met 5 cellen ga je inderdaad sneller varen
of je kan gaan voor een andere motor en toch dezelfde regelaar blijven gebuiken maar dan vaar je wel steeds op het volle vermogen van de regelaar
en dat kan door de loop der jaren niet blijven goed gaan
want hij is er gewoonweg niet voor ontworpen

gr raf

Back