bouw Rode/Pool/Noordzee schaal 1:50

@ Frederik
hier een foto van de binnenkant

112034979cb937bc33.jpg

als je dus aan de zijkant van de kiel latje zet en je meet beide zijdes kom ik op een verschil van 1 mm

nog een binnenkant foto

112034979cb93d7d3b.jpg

@ armando
jip dit was een fototje voor maurice
maar twee van de drie goed allebij boot en allebij oud alleen de naam

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouw vorderingen

Hallo Loek,

Je bent al aardig opgeschoten met de bouw, na de keer dat je met het spanten geraamte bij mij thuis bent geweest.

De boeg ziet er lekker stevig uit op deze manier. Ik had hem zelf uit verticale latjes opgebouwd, waar ik later spijt van kreeg. Bij een aanvaring zat er een gat ter grote van 4x3 cm in waardoor ik zo van voor naar de motor kon kijken. Ik heb toen het voordek verwijderd en de boeg met polyesterplamuur massief opgevult.

Tip, zet het vurenhout van de boeg heel goed in de polyester aan de binnenzijde. Een klein beetje vocht en je krijgt scheuren.

Ga zo door,

mvg Paul

Tip, zet het vurenhout van de boeg heel goed in de polyester aan de binnenzijde.
Ik zou G4 nemen, is dunner en trekt daardoor verder in het hout.
Je zou er natuurlijk ook een mal van kunnen maken, en er twee polyester rompen uit kunnen trekken.......:cool:

Volgens mij zien vele G4 als een wondermiddel.:D Er zijn tig andere producten die waterdun zijn maar wel op epoxy 2k basis. Neem injectiehars van de IJssel coatings

groeten Paul

Het is geen wondermiddel, maar wel heel eenvoudig in gebruik.
Niks geen last van mengverhoudingen en temperaturen, maar toch een heel goed resultaat.
En relatief gezien niet duur.

G4

@Adam,

Helemaal mee eens. Het is makkelijk in gebruik en voor die hoeveelheid per blik ook niet echt duur. Zelf gebruik ik het ook alleen voor opbouwdelen. Niet voor de romp en zeker niet op plekken waar ik nooit meer bij kan, daar gebruik ik liever de beste middelen voor. Maar dat is een keuze...

groeten Paul

de romp incl. boeg is aan de binnenkant gesopt met toverdrank G4
daarna is de romp bekleed met glasvezelmat.
binnenkant boeg is ingegoten met 3M 2140
een 2k hars dat wij bij de ROV's gebruiken om waterdichte kabelverbindingen te maken.
het beschermd kabels ook onder hoge druk tegen binnendringen van water, dus waarom mijn boeg ook niet.
nog een bijkomend pluspunt, oude en overdatum pakketten zijn gratis.
voor mij is dit ook de eerste keer dat ik G4 gebruik, maar op de lucht na bevalt het prima.
groet Loek

Ozoz!

Ik zie de rnog staan op de club, helemaal kaal alleen de spantjes in elkaar!
Je hebt het snel voor elkaar, Het ziet er verder ook aardig mooi uit!
Ga zo door, ik volg je
Tot snel, op de club dan maar he. ( Ik ben die gozer die meestal met armando is)

Groetjes,,,

Mark

update

voor de forum leden.
tijdje weg geweest, maar das boot bestaat nog steeds.
weer wat tijd gehad voor we weer naar zee gaan, wat vezeldoek en epoxy gehaald, en experimenteren maar.
heb ik geweten, tip een NOOIT denken eerst het oude wilson epoy en daarna aan vullen met Poly epoxy, om de boegschroef in te gieten.
ik dacht echt even dat het model een replica zou worden van de Prins willem.
werd loei-heet.
voortaan in kleine laagjes gieten, met veel tussen tijd.
maar zoals ik schreef er zat wel een raboush boegschroef in.
de schroef tunnel kan dus hier niet tegen en begon te vervormen.
gelukkig heb ik na een half dagje schrapen de schroef weer gangbaar gekregen, en gisteren met de test in het zuiderpark bleek ie prima te voldoen.
112034a7ff6f305a29.jpg

zie de fotos van de sleep
112034a7ff6f3a2dce.jpg

ze lag best mooi op het water, ze heeft aan boord haar bulher motor, 1 blok accu 6v-4,5 Ah, 2 blok accus 12v 7,2 Ah.
112034a7ff6f452874.jpg

en dan het meest belangrijkste ze bleef droog.
al met al, ik denk dat het goed gaat komen. ;)
nu de schroef tunnel iets ruimer maken, is toch te krap en loopt aan, en een lagerbus maken op de schroefas om iets van slingering weg te halen.
daarna aandacht voor de roeren, en stuurstangen.
groetjes Loek

voor Paul

Nou Paul ff het draadje weer opgediept, om de Banckert topic niet te vervuilen.
toevallig afgelopen zaterdag weer aan het schuren en plamuren geweest.
de foto's zijn nog van ervoor, meeste kuilen zijn geëgaliseerd.

112034af1c63092042.jpg

maar er kruipt veel tijd in, en daar heb je bij Smit niet veel van, morgen weer onverwacht naar zee.
wel is het gereedschap uitgebreid met een draaibank(je) en een boor(frees) kolom met kruistafel.
dus de lagerbus voor de schroefas is gemaakt.

112034af1c697553e7.jpg

Het zal nog een hele tijd duren voordat deze dame ten tonele verschijnt, maar iedere keer een stapje verder. ;)
groetjes Loek

Hallo Loek,

Ondanks het drukke leven van een zeeman, toch nog wat tijd gevonden om te modelbouwen!;) Nu staan de wegen open nu je een draai/freesbank hebt... Ik zal haar wel zien op de WSD2010. Heb je nog effe de tijd.

groeten Paul

bouw Poolzee

"Nou Paul ff het draadje weer opgediept om de Banckert topic niet te vervuilen. toevallig afgelopen zaterdag weer aan het schuren en plamuren geweest. de foto's zijn nog van ervoor, meeste kuilen zijn geëgaliseerd."

Zo Zo Loek, je bent al veel verder dan ik verwachte. Ze heeft zelfs al gevaren. Je schreef zo uitgebreid over het plaatsen van een straalbuis in het draadje van de Banckert dat ik benieuwd was naar de vorderingen.

Het begint al op een Smit dame te lijken. Leuk, wie weet vaart ze de volgende demo wel gezusterlijk naast de Rode Zee.

Succes verder met de bouw.

mvg Paul

Laatst bewerkt:
Merk alweer dat de laatste update van 2009 was, maar af en toe is er toch wel nieuws
afgelopen zomer is er een proefvaart geweest

full

full

in de bovenste foto's vaart de dame nog op 12 volt, inmiddels is er overgegaan op 24 volt
trekkracht en snelheid is enorm, maar dat wil ik dan ook.

nu met de winderigste dagen waardoor ik niet naar zee hoef, is er ook het een en ander aan de opbouw gedaan.
al is het niet de bedoeling dat de binnenkant gemeubileerd word, ramen worden zo wie zo met een soort rookglas(folie) uitgevoerd.

full

full

en steeds weer een stukje verder.

full

er moet nog het nodige gedaan worden.
boegschroef ombouwen naar 12 volt.
motor goed vastzetten.
waterdicht maken van het achterschip, was enige lekkage.
de roeren en kan zo nog wel even doorgaan

Maar, zo staan er dan twee dames op de helling

full

Hallo Loek,

Ik wist niet dat jij een Zwarte Zee 4 had. Mooi man en dat in schaal 1:50. Een zware meid zo te zien. Het plankje buigt flink door.

Groeten Paul

Goedemorgen Paul, jazeker, is me gelukt, inderdaad een zware dame liggen 3 accu's 12v 7 Amp en een paar kilo lood achterin.
ook de Witte Zee 3 heeft een 24 volt motor erin.
beide komen in de oude SMIT kleuren.
en dan is er ook nog een SL in 1:50 maar niet verder vertellen ;)
mvg Loek

Back