Bouw RPG Gyrocopter

• Topicstarter Topicstarter helerik
  • Startdatum Startdatum
Ik ging net ook mijn foto's online plaatsen :p

Zoals je ziet heb ik de rotorbladen in witte oracover gecoverd.
De rotorplaat heb ik uit 1,5mm glasvezel/epoxy plaat gemaakt, zoals ze ook aanraden in de handleiding.

Ik denk niet dat aluminium zal werken omdat de rotorbladen wat omhoog en omlaag moeten kunnen bewegen, het probleem van asymmetrische lift. Maar het blijft uw keuze.

Nu moet ik nog het landingsgestel afwerken, het pull-pull systeem en de gyrocopter afstellen en dan hopelijk zaterdag de maiden.

Mvg,
Jasper

Mijn gyrocopter is zo goed als af:

2wp0yo2.jpg

Het enigste wat ik nu nog moet doen is het landingsgestel wat afwerken en het zwaartepunt goed leggen. En dan nog wat afstellen.

Taxiën gaat goed, maar niet met overdreven veel controle.
(wat wel te verwachten was met een vast voorwiel)

Het pull-pull systeem:

255mk4y.jpg

Ik gebruik dus een 13x6 prop, 2x10kg torque servos voor de rotor, 4,5 kg torque op de rudder en een 4-3cell 2200mAh batterij.

Aan de voorkant van de rotorbladen is nu een stevigere houtsoort geplakt zodat die wat sterker zijn.

Mvg,
Jasper

Momenteel weegt mijn RPG 1740 gram. Maar ik heb waarschijnlijk nog wat lood nodig in de neus.

En iemand op een ander forum adviseerde om er een stuurbaar staartwiel aan toe te voegen.

Mvg,
Jasper

En hij vliegt! (welja, toch voor 1 vlucht :p)

5jYWRF3lNjI[/media] a - YouTube

Het opstijgen ging niet echt goed, waarschijnlijk omdat ik wat te veel uitslag had, te weinig expo en wat te agressief bewoog met de sticks.

Eenmaal in de lucht vliegt de RPG echt fantastisch, ik had geen trim nodig (had wel wat trim naar links geplaatst voor de compensatie van de rotorbeweging)
Wanneer ik de motor aflegde, vloog de gyrocopter zelfs wat achteruit.

Het landen ging echt gemakkelijk, je kan er echt langzaam mee vliegen.

Ik heb 15° uitslag naar links en rechts, 18° naar achteren en 1° naar voor.

De tweede vlucht ging wat minder, een herhaling van het opstijgen tijdens vlucht 1, maar dan met slechte gevolgen.
Maar ondertussen in de gyrocopter al hersteld, gelukkig is er geen schade aan de rotorbladen, maar wel aan de prop.

Nu is het jouw beurt Erik!

Mvg,
Jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Eenmaal in de lucht vliegt hij eigenlijk echt gemakkelijk.
Dus niet zo nerveus als bij het opstijgen.

Ik ben nu te weten gekomen dat er eigenlijk teveel wind was voor een eerste vlucht.
En misschien dat de M3 assen voor de controle van het rotorhoofd wat te zwak waren en wat bogen.

Mvg,
Jasper

Hoi Jasser,

Gefeliciteerd met jouw RPG maiden. En dat bij die harde wind van afgelopen zondag. Knap hoor. Ik was aan de kust en waaide zowat van het strand. Ik zou nog niet eens aan een vluchtje gedacht hebben. Mooi dat hij toch goed vliegt vanaf de tekening. En zo te zien ook stevig genoeg.

Ik ben de mijne aan het afwerken en hoop binnenkort ook te gaan proberen hoe dat zo'n gyrocopter vliegt.

Ik zag dat jij een achterwieltje gemonteerd hebt. Zo te zien is dat wel nodig.
Heb je nog lood moeten toevoegen in de neus?
Heb jij jouw bladen erg vast gedraaid op de kop of zo los dat ze vanzelf naar buiten gaan staan net als bij een klapprop?

Groetjes, Erik.

Ik zag dat jij een achterwieltje gemonteerd hebt. Zo te zien is dat wel nodig.
Heb je nog lood moeten toevoegen in de neus?
Heb jij jouw bladen erg vast gedraaid op de kop of zo los dat ze vanzelf naar buiten gaan staan net als bij een klapprop?

Een staartwieltje is idd wel nodig, en je mag heel wat lood steken in de neus, zodat de gyrocopter toch iets van 14° naar voor hangt (zoals op de foto van het verslag in Quiet & Electric Flight International)

De rotorbladen hangen ook vast zoals een klapprop, maar dan iets vaster. Op die manier kunnen ze nog verdraaien bij een crash.

Mvg,
Jasper

Hoi,

Nog een paar vragen.
Stuur je bochten met de rotorkop, het roer of met beiden gemixed?
En gebruik je de rotorkop ook bij het landen of doe je dat alleen met gas terugnemen?

Groetjes, Erik.

Het is een samenspel van gas en het besturen van het rotorhoofd, eigenlijk vliegt hij als een vliegtuig.
In het bochten kan je wat rudder gebruiken.

Hoi,

Dat is wel een heel snel antwoord. Ik krijg er steeds meer zin in maar ga hem toch wel bij iets minder wind testen als dat jij gedaan hebt.

Groetjes, Erik

De gyrocopter heeft al een 6-tal vluchten gemaakt.

Bij de laatste vlucht steeg ik niet helemaal op recht in de wind, bijgevolg kwamen de rotorbladen niet op toerental en kreeg hij geen lift.

De staart van de RPG werd gebroken, maar die is ondertussen al hersteld.
En hij vliegt terug.

uogoz.jpg

Ondertussen heb ik de rotorbladen vervangen door minder flexibelere met een gewicht van +/- 50 gram/stuk. Maar het opstijgen blijft riskant.

Helerik, hoe gaat het met die van u?

Mvg,
Jasper

Hoi,

Met die van mij gaat het goed. Door tijdgebrek heb ik er niet veel aan kunnen doen de laatste tijd. Ik heb wat aan de afwerking gedaan maar dat is dan ook alles.
De eerlijkheid gebied mij ook om te zeggen dat ik zeer kortgeleden een paraglider van Hacker heb aangeschaft en die eist op dit moment mijn aandacht op. Ik heb deze afgelopen week proberen af te stellen met te veel wind en dat is nagenoeg onmogelijk dus het wachten is op echt mooi weer en als dat er al is ben ik aan het werk. Dus ..... het komt maar heb geduld.
Ik ben ook nauwelijks meer op ons veld geweest dus ik weet ook niet of die van mijn clublid al goed vliegt.

Groetjes, Erik

Nog enkele vluchten met de RPG

gyrocopter oostrozebeke f3open on Vimeo
(met dank aan eclipse86 voor het filmen!)

Het opstijgen tijdens de tweede vlucht was niet recht in de wind, dit zorgde ervoor dat de rotors niet genoeg draaiden, bijgevolg crashte ik.

Maar enkel de staart brak, ik herstelde die en vloog nog een keer.

Een gyrocopter vliegt echt geweldig stabiel en langzaam: een aanrader!

Maar ik blijf toch wat moeite hebben tijdens het opstijgen.

Jasper

Vandaag heb ik in een echte gyrocopter gevlogen!

RPG - Magni M16
alt9c7.jpg

Opstijgen
2nm26n5.jpg

xding9.jpg

n315jp.jpg

Er was vandaag wel wat turbulentie, maar een gyrocopter heeft daar totaal geen last van, vliegtuigen wel.

Jasper

Back