Bouw Scheibe Motorspatz L3

de ruwbouw is bijna klaar

na een lange "radiostilte" even een update van de bouw.
In de afgelopen weken hard aan het werk geweest om de spatz af te maken voor het vintage glider treffen in Boxmeer. Helaas is dit niet gelukt, maar de afronding van de ruwbouw nadert zijn voltooing.

De radiobesturing is ingebouwd, de hoogteroeren worden apart van elkaar met een eigen servo aangestuurd. Het richtingroer is closed loop geworden. Het was voor mij de eerste keer om het richtingroer op die manier aan te sturen. Van gfk heb ik de servohevel gemaakt en deze met epoxy ingeharst.

De vleugel, stabilo en richtingroer zijn met oratex bekleed. Dit past beter bij dit vliegtuig dan glad oracover. Nu moet ik nog de rolroerservo inbouwen en de aansturing van de rolroer doen. Ik hou hiervoor de originele bouwwijze aan. Daarover later meer.

De cockpitkap is op het frame gelijmd en wordt met een schroef en twee pennen vastgezet op de romp.

hier nog enkele foto's:

7314a104647035ba.jpg

7314a104646c33e1.jpg

7314a10464742c8e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
maidenflight

gisteren bij goed weer heeft de motorspatz zijn maiden gehad. Het toestel was nog niet afgewerkt, maar wel vliegklaar. Het toestel vliegt goed, er zijn nog enkele correcties uit te voeren voordat hij in de lak gaat.

7314a753ab48f84d.jpg

7314a7539837460f.jpg

Ik zie dat je Oratex gebruikt. Ik wil dit ook graag gebruiken voor mijn Elephant omdat het een mooie schaal-afwerking is van een oude kist. Maar ik heb nog geen enkele ervaring met dit materiaal. Ik heb begrepen dat het wat minder krimpt dan gewone Oracover. Is het wel mooi om de vleugeltippen te krijgen?

Hi Raymond,

oratex is prima om afgeronde vormen te trekken, ik heb dit bij de spatz voor het eerst gebruikt en dit is prima gelukt. Zorg ervoor dat je het al strak op de vleugel krijgt op een lage temperatuur en dan kun je met je foliestrijkijzer en een föhn het prima om de vleugel randen heen glad afwerken. Ik heb geprobeerd een foto van het stabilo te maken om je het resultaat te laten zien:

7314b0ef1d8398f4.jpg

gr

Gait

Hoi Gerhard,
Toevallig heb ik er ook een in mijn bezit gekregen. Ongebouwd, bijna helemaal compleet, met de styro-abachi vleugels. Het enige wat mist is het wiel - kun je eens opmeten hoe groot dat is?
En wat voor motor/accu/prop heb je er nu op zitten?

Hi Arjan,

wiel diameter is 70 mm.
de motor is een mega 600/20/8 op 4S1P 4000 mAh lipo's
gewicht van het vliegtuig ca. 3000gr.

Ik zal de gegevens voor de database nog wel even bijelkaar scharrelen.

gr

gait

Na het treurige verlies van mijn ASW20 ga ik dan toch maar eens aan de slag met een nieuwe elektrozwever.

Mijn Spatz :-)

110512_Spatz001.jpg

Ik heb dus de schuimvleugels er bij. Nou is dat niet direct handig; ze zijn nog uit de tijd dat er geen micro-servo's waren dus er lopen geen tunnels voor kabels door. Wel rietjes waar een staaldraad doorheen kan - maar dat wil ik dus niet.

Ben nu nog ernstig aan het twijfelen of ik deze vleugels wel ga gebruiken, of dat ik ribbenvleugels bouw.

110512_Spatz002.jpg

Hee Arjan,
Heb deze al tijden op je site zien staan, heel gaaf dat je er nu aan gaat beginnen.
In mijn Graupner LS-6 zitten ook alleen gootjes in de schuimvleugel voor de doorvoer van stuurkabels voor rolroeren en remkleppen. Nu wil ik eigenlijk ook van gedoe af zijn, ik heb begrepen dat het veel speling geeft.
Het is toch al met al best te doen om een servoluik in de indekking te snijden? Schuim eruit vrezen en aan en triplex luikje de servo bevestigen. Getwiste servo kabels trek je met een dunne ijzeren draad terug door gootjes in de vleugel heen. Die goot maakt volgens mij pas in het laatste deel een flauwe bocht van 90 graden naar het roervlak toe. Door de plaats van je servoluik slim te kiezen kan het servosnoer makkelijk door de goot gevoerd worden.

Ben erg benieuwd.

Groet Rick

Hoi Rick,
Ja klopt, dat was ik ook precies zo van plan.
Ben er nog niet helemaal over uit wat voor vleugelverbinder ik ga gebruiken - hierin zit net zoiets als in mijn ASW haha (maar wel met klinknagels rondom!)

Ik heb net bij Steinhardt een witte kap besteld en vanavond rij ik even naar Hangar voor wat klein materiaal.

Mooi, inspiratie voor mijn LS6!

Ik kan me herinneren dat er op het afgelopen vintage winter treffen een motorspatz binnenkwam met ineens wel heel veel v-stelling, haha. Dat was toch een van dezelfde fabrikant? Dan mag je inderdaad nog wel eens kritisch naar die vleugelverbinder kijken.

Rick

Ik heb inmiddels na de vtg in NOP een nieuwe vleugelverbinder gemaakt.
Door de romp een messing profiel waarin de tongen komen en daaromheen een aluminium stuk waarin het profiel is opgesloten. Dit geeft de stevigheid die ik voor de tijd niet had. Helaas net niet op tijd klaar voor de VTG. Foto's volgen.

Ik heb wel vertrouwen in de verbinder die bij deze kit zit. Ik ga er voor :-)

Inmiddels het richtingsroer en stabilo afgewerkt. De roeren zijn aangehangen en geborgd met state-prikkertjes.

110513_Spatz1.jpg

Er zat een rare sleuf in de romp, net onder het stabilo, waarschijnlijk een ongelukje met een dremeltje of zo :-). Klein matje aan de binnenkant gelegd en afgeplamuurd.
Ik moet eens na gaan denken over een kleurenschema....
Ik vind deze wel fris:

D-KECU.jpg

110513_Spatz2.jpg

De rietjes van de stuurkabels zijn over de volle lengte van de vleugel verlijmd, die kunnen er dus niet uit.
Ik heb het schuim net achter de voorlijst geruimd - dan leg ik daar de kabeltjes door. Servotray uitgefreesd, daar komen op rol Dymond D60-SHT's in.
De remkleppen maak ik net als bij mijn ASW centraal aangestuurd. Bij het opbouwen is het twee minuten werk om de stuurstangen aan de servo te klikken. Het scheelt me voor nu twee dure kleine servo's en een hoop werk.

110513_Spatz3.jpg

Voor mijn doen gaat het erg langzaam met de Spatz....er komt steeds wat tussen.
Heb inmiddels wel een keuze voor de motorisering gemaakt.

Ik ga voor licht in deze. Gerhard vliegt de zijne op 4 cellen, ik ga het op 3 proberen.
De motor wordt een Robbe ROXXY BL Outrunner 3545/08; 150 gram, met een kV van 1300. Mag kortstondig 53A trekken (ga ik niet doen :-) )
Dat hoge kV maakt dat ik een kleine prop kan/moet monteren, wat wel zo mooi is. Ik wil er geen klapprop op hebben . Een 10x5 ga ik als eerste proberen.

Het nieuwe kapje heb ik ook binnen.

he arjan,

ik heb afgelopen weekend gevlogen met mijn motorspatz met de nieuwe vleugelversterking. Daarnaast de motorrem geactiveerd en met een 12x6 prop vliegt dit geheel prima.Helaas is het mij nog niet gelukt om een goede foto te maken van de vleugelmiddenstuk wat om het messing zit. Maar hierbij toch enkele foto's:

full

full

full

Gerhard,
Waar heb jij de servo's en accu zitten? En hoe kom je dan uit met je zwaartepunt?
En hoe heb jij de dubbele hoogteroer aansturing opgelost?

he arjan,

ik heb afgelopen weekend gevlogen met mijn motorspatz met de nieuwe vleugelversterking. Daarnaast de motorrem geactiveerd en met een 12x6 prop vliegt dit geheel prima.Helaas is het mij nog niet gelukt om een goede foto te maken van de vleugelmiddenstuk wat om het messing zit. Maar hierbij toch enkele foto's:

full

full

full
tip voor de foto's ,flits uitzetten en camera op statief , daarna afdrukken met timer , worden de foto's scherp zonder trillen .en geen reflectie meer .

Back