Bouw Scuderi 4-takt motor

Smering inwendige klauwplaat

Olie in een klauwplaat vliegt alle kanten uit.
Na een half uurtje draaien is hij weer droog.
Ik smeer met vet.
Als het goed vol zit is het ook een buffer tegen inkomend vuil.
upload_2022-2-2_11-10-41.png

Foto w.p. 2-2022

Ieder zoals hij of zij wil en kan.
Veel modelbouwplezier,
Willum

De smeernippel is niet voor vet, maar voor machine olie, waarschijnlijk ISO VG 220.
Onderstaand aan linkerkant een stootpers voor olie en aan de rechterkant voor vet.
SAM_3930verkleind2.jpg

De stootpers voor olie heeft een mondstuk met een punt, hierdoor wordt de kogel weggedrukt en is de nippel open.
Aan de rechterkant de vetspuit met een hol mondstuk, deze past op de hydrauliek nippel die in de gele klem zit.
De normale smeer mondstukken klemmen over de kogel van de hydrauliek nippel.
Daar ik met de olie stootpers niet bij alle smeerpunten van de draaibank kan, gebruik ik ook een oliespuit met perspomp.
Groet, Henk.

Laatst bewerkt:
Daarstraks toch even een beiteltje gemaakt en geprobeerd , De kleine groef is 0.5 mm de grotere 1mm diep , de breedte onderaan zal minder dan 1 mm zijn omdat ik daar geen aandacht aan geschonken heb bij het slijpen .
Geen van beide groeven zijn nabewerkt.
Bewerking is dus zoals met een vingerfrees. Een slagfrees zal wel beter werken .
Persoonlijk vind ik het resultaat bevredigend en bruikbaar.
Het beiteltje is "los uit de hand" geslepen met een vrijloop aan de achterkant..
Dirk

20220202_174651.jpg
.

Laatst bewerkt:
Het beiteltje is "los uit de hand" geslepen
met een vrijloop aan de achterkant..

Heb je een foto van het beiteltje Dirk?
Ziet er netjes uit.

Willum

Ziet er mooi uit Dir!. Heb je die groeven in een keer gefreesd? Wat voor toeren?

Ben benieuwd hoe jouw frees eruit ziet. Ik had ook nog een testje gedaan met een gewone vingerfrees om de werking van de verdeeltafel te testen. Die groeven zagen er niet zo netjes uit als deze. Ik vraag me af of het type aluminium ook nog van invloed is?

Jeroen

Laatst bewerkt:
Even een nieuw gemaakt , zo kan je de bewerking zien. Een reststukje van 3 mm HSS in de handboor en steunend tegen het klemmetje op de slijptafel de hoek van 60° geslepen.
20220203_134450.jpg

Dan de helft van de punt wegslijpen , en aan de achterkant van het overblijvende conus gedeelte met een dremel wat weg slijpen . Hierbij opletten dat er een héél smal strookje van het conus gedeelte blijft staan .
20220203_135154.jpg

Dan de punt afslijpen tot er een plat kantje overblijft van 1 mm breed. Hierbij de beitel een paar graden schuin houden om ook hier een vrijloop te verkrijgen.
Vervolgens slijp ik aan de zijde die niet snijdt een stuk weg , dat mag tot halfweg de platte kant die zonet geslepen is . Die zijde is overbodig en zorgt enkel voor wrijving.
20220203_135750.jpg

Het ziet er allemaal niet netjes uit , maar het is het resultaat dat telt en zo slecht freest het niet.
Er komen mooie krullen van af.
Toerental is niet zo erg hoog , ik schat een 1000tr/m en als snijolie een borsteltje met wat WD 40 op.
Op de volgende foto een testgroef gemaakt , iets minder dan 2 mm diep in één pas .Met een voeding van pakweg 100 mm /minuut
Dirk
20220203_141431.jpg

Verspanen van aluminium.
Bij verspanen van aluminium gebruik je spiritus, het aandeel alcohol zorgt voor het doorbreken van de oppervlakte spanning.
Ook bij draadtappen, zorgt spiritus ervoor, dat de tap niet vastloop.
Doe je voordeel. Groet. Henk.

Ziet er erg mooi uit Dirk!! Ik ben vanochtend direct verder gegaan met wat verder experimenteren, dus voordat ik jouw laatste post had gelezen.

Ik heb het andere beiteltje geprobeerd. Wel eerst nog het vlakke kantje zo nauwkeurig mogelijk op 1mm gemaakt, vervolgens ook nog eens even met een wetsteentje alles goed naslijpen. Ik heb ook de opstelling iets veranderd.

Ik laat nu de frees naar het werkstuk in de verdeeltafel toedraaien, dus andersom t.o.v. de vorige keer. Ook de losse kop heb ik veranderd. Wat ik me vanochtend realiseerde is dat ik de losse kop van mijn kleine verdeeltafeltje had gebruikt. Vandaar dat ik er een blokje onder moest doen om m op de juiste hoogte te krijgen. Maar ik heb ook een hele mooie losse kop bij mijn HBM verdeeltafel meegeleverd gekregen. Lijkt ook weer meer solide. Als laatste ook met WD40 gefreesd.

IMG_5369.jpeg

Het resultaat was stukken beter. Je kon duidelijk zien dat dit toch een solidere opstelling is, met name de bodem van de gleuf, dus tussen de tanden zag er keurig uit. Maar ik blijf bramen houden aan de bovenkanten van de tanden.

Zo kwam het tandwiel eruit:

IMG_5370.jpeg
IMG_5371.jpeg

Dus wat nabewerking met schuurpapier, messing borstels in de Dremel en zo, leek het al heel wat. De passing van de tandriem was ook wel aardig. Maar helemaal ideaal zat de randriem niet op dit tandwiel. Even een testopstelling gemaakt. Zo’n tandriem moet zonder al teveel spanning goed op het tandwiel passen en dat deed ie niet. Dat betekent dat in de praktijk bij draaiende motor er gevaar is dat het tandwiel verspringt ten opzichte van de riem. Zowel bij echte motoren als bij dit modelletje is dat een probleem. Daarmee verschuift de timing van de kleppen. Dat geeft problemen voor een goede compressie, verbranding, spoeling e.d. In het ergste geval kan in sommige gevallen de klep door de zuiger worden geraakt.

Ik heb heel wat uren zitten puzzelen om te snappen wat er aan de hand was. Toevallig was een vriend van me op bezoek en die is ook erg technisch. Die was er gauw uit. Er waren twee redenen. De afmetingen van het riempje waren anders dan op de tekening en ik maakte een hardnekkige fout met het aflezen van een maat in de tekening. (Dat overkomt me steeds vaker helaas).

Het netto resultaat is dat ik de tanden wat dieper moet frezen. Dus nog een keertje een rondje met de verdeeltafel: Ik krijg wel veel ervaring met slingeren aan de verdeeltafel!!

Past nu heeeeel netjes!

IMG_5375.jpeg

Moet mijn vorige tandwieltje ook nog even opnieuw doen, dus een paar tienden diepere tanden maken.

Beide tandwieltjes: Links die van vandaag, rechts de eerder gemaakte:

IMG_5377.jpeg

Hier precies andersom, links de oude en rechts de nieuwe.

IMG_5378.jpeg

Ik moet nog een derde tandwiel maken. Ik denk dat ik ga proberen mijn beiteltjes iets te modificeren met zo’n vrijloophoek. Eens kijken of dat met de Dremel wil lukken.

Dirk, weerom bedankt voor de hulp en alle moeite.

Gisterenavond ook nog een leuk metalen ledenkastje op Marktplaats gescored. Ik heb inmiddels aardig wat spulletjes bij elkaar gescharreld voor mijn draaibank en freesmachine. En ik ben erg gehecht aan overzicht en zoveel mogelijk dingen op een eigen plek. Dus al een paar weken Marktplaats zoekopdracht ingezet. Ik wilde graag een Ikea kastje. Daar worden er iedere dag wel een paar van aangeboden. Meestal zo voor Euro 15 - 25. Maar ik heb geen zin om daar voor naar Delfzijl of zo te moeten rijden. Dus maar wachten totdat er iets in de buurt verschijnt. Gisteren waren er in een keer twee. Een dame bood zelfs twee van deze kastjes aan. Prijs afgesproken, Euro 35 voor de twee. Maar toen vroeg ik of ik ze direct kon komen ophalen. Het antwoord was, ophalen vanaf 2 maart! Ik dacht nog even dat ze zich vergiste. Maar nee, deze dame bood, vier weken voordat de kastjes beschikbaar komen, ze al aan op Marktplaats. Gelukkig was er een andere dame op 15 minuten afstand, die er ook een per direct aanbood. Gelijk opgehaald.

Vanochtend even schoongemaakt. Op de bodemplaat zat wat roest, dus even geborsteld en in de Hammerite.

IMG_5367.jpeg

Laadjes ingeruimd en gelabeld.

IMG_5365.jpeg

Laden zitten al bijna vol, maar ik heb wel weer een stellingplank over. (maar die wordt gevuld met auto-onderdelen). Op een van de Youtube videos (Blondihack dacht ik) wordt een vuistregel gegeven: Als je X dollar besteed aan een draaibank en of freesmachine, reken dan op minstens nog een keer X of zelfs 2X dollars aan accessoires! Ik heb het nooit bijgehouden, maar dat kon wel eens kloppen. Zonder HBM en Ali zou dat vermoedelijk nog wel meer zijn. Maar los van de kosten, vind ik het rommelen, sorteren, schoonmaken, sorteren van gereedschap altijd wel een leuk karweitje. Ik heb kasten en kisten vol met gereedschap voor mijn auto’s. Daar door heen rommelen is alsof ik in een foto-album zit te bladeren. Ik weet bijna altijd nog wanneer en bij wie ik een stukje gereedschap kocht, waarvoor ik het kocht. Ik heb ook heel wat gereedschap gekregen en op beurzen en brocante markten gekocht. Blijft een leuke hobby!!

En ieder dag leer je weer wat nieuw en helemaal hier op dit forum!!

Jeroen

Jeroen, fijn dat het steeds beter gaat met het frezen van de tandwielen.
Het ziet er idd ook beter uit als je ze zo naast elkaar ziet.
Ik ben nog niet zover, maar als het zover is zal ik dit hier ook zeker delen.
Van je fouten kun je leren, hou ik mij zelf altijd voor.
Mooi kastje op de kop getikt voor je spulletjes !!
Groet, Ruud.

mooi Jeroen deze vooruitgang.
Ik ben er bijna zeker van dat Dirk een beter verspaanbaar type aluminium gebruikt voor het werkstukje.
De spanen die er bij hem liggen zijn van een automaten soort die van jou zijn van een stroperige soort.

groet René

mooi Jeroen deze vooruitgang.
Ik ben er bijna zeker van dat Dirk een beter verspaanbaar type aluminium gebruikt voor het werkstukje.
De spanen die er bij hem liggen zijn van een automaten soort die van jou zijn van een stroperige soort.

Rene, mijn aluminium komt bij de metaalwinkel in Rotterdam en is aluminium draaikwaliteit 28ST.

https://www.metaalwinkelonline.nl/aluminium-rondstaf-draaikwaliteit.html

Dus dat zou toch prima moeten zijn? Het draait voortreffelijk!!

Als het slijpen niet lukt Jeroen kan ik er nog wel een of twee slijpen voor je.

Hartelijk bedankt Willum!

Als je de beiteltjes van Willum gebruikt als slagmes moet je geen vrijloop slijpen , dat zit er op die werkwijze al aan. Plaats je ze verticaal als een vingerfrees , dan wel.

als slagmes moet je geen vrijloop slijpen

Dirk, Willum,
Hartelijk dank.

Ik denk dat ik mijn derde tandwieltje op dezelfde manier maak, dus als slagmes. Daar begin ik nu wat ervaring mee te krijgen en dat gaat steeds beter. De diameter waarop het staat ingesteld is ongeveer 25-26mm. Ik frees nu op zo’n 500-600 RPM. Lijkt dat redelijk. Ik heb wat gevarieerd met toeren maar zag niet direct echt verschil.

Ik zie nog twee verschillen tussen Dirk en mij. Mijn werkstuk zit op een 8mm asje ingeklemd tussen de verdeeltafel en losse kop. Dat lijkt me toch nog altijd minder rigide dan het werkstuk echt ingespannen in een klem? Het tweede verschil is natuurlijk dat Dirk veel ervarener is dan ik. Ik heb het gevoel dat dit toch een optelsom is van meerdere factoren. En hoe beter je ieder stapje van het hele proces snapt en beheerst hoe beter het eindresultaat. (Zoals zovaak in het leven).

Onze hobby is wel technisch, maar vooral toch ook ambachtelijk. Dus dat vergt gewoon heel veel ervaring, tijd, veel doen, veel fout doen en continue leren.

In ieder geval echte voortgang geboekt en veel geleerd waarvoor nogmaals hartelijke dank!!

Jeroen

Het werkstukmetaal/ tandwiel op een vrij dun asje.
Bij veel verspaningsdruk zou je met metaal weg kunnen drukken.

Het kan ook anders.
Heb morgen even tijd zal ik een voorbeeld maken.
Onvermurfbaar stabiel.
Dan zal het daat niet aan liggen.

Willum

Gisterenmiddag weer een stukje (tanden gefreesd). Het project rechts heeft me deze week nogal bezig gehouden

IMG_5425.jpeg

Toch nog maar even een centerboortje op het inbusboutje losgelaten. Die brak gelijk. Nog een keer de boel ingespannen en een meetklok erop. Met het centre van de losse kop strak in het gaatje van de infuus, beweegt het werkstuk in zijn geheel niet. Hoe ik ook draai of doe. Dus dat is voldoende nauwkeurig en solide.

Dus eerst maar het oude tandwieltje beter op maat maken door de tanden 0,25mm dieper te frezen.

Goed gelukt:

IMG_5426.jpeg

Op deze foto kun je goed zien, hoe het hoor, de tandriem ligt op de bovenkant van de tanden en er is een heel klein beetje ruimte tussen de tandriem en de voet van de tanden. (0,1mm)

IMG_5427.jpeg

In alle eerlijkheid, ik heb nog geen verschil gezien.gevoeld, met de opstelling gewoon op het asje zoals ik eerder deed. Maar dit wat natuurlijk wel heel licht frees werk. Nu nog een keer een tandwiel maken, in een keer de juiste tanden erin, als het lukt

IMG_5429.jpeg

Jeroen

Je hebt met gemak wel een hoop ervaring opgedaan met tandwielen frezen Jeroen.
Je hebt met gemak ook een mooie verzameling oldtimer automobielen (of zijn dit nog youngtimers).
Ik ga zo ook nog even de garage in, ik ga een messing blok voor de motor alvast even op maat frezen.
Groet, Ruud.

Back