Ziet er erg mooi uit Dirk!! Ik ben vanochtend direct verder gegaan met wat verder experimenteren, dus voordat ik jouw laatste post had gelezen.
Ik heb het andere beiteltje geprobeerd. Wel eerst nog het vlakke kantje zo nauwkeurig mogelijk op 1mm gemaakt, vervolgens ook nog eens even met een wetsteentje alles goed naslijpen. Ik heb ook de opstelling iets veranderd.
Ik laat nu de frees naar het werkstuk in de verdeeltafel toedraaien, dus andersom t.o.v. de vorige keer. Ook de losse kop heb ik veranderd. Wat ik me vanochtend realiseerde is dat ik de losse kop van mijn kleine verdeeltafeltje had gebruikt. Vandaar dat ik er een blokje onder moest doen om m op de juiste hoogte te krijgen. Maar ik heb ook een hele mooie losse kop bij mijn HBM verdeeltafel meegeleverd gekregen. Lijkt ook weer meer solide. Als laatste ook met WD40 gefreesd.
Het resultaat was stukken beter. Je kon duidelijk zien dat dit toch een solidere opstelling is, met name de bodem van de gleuf, dus tussen de tanden zag er keurig uit. Maar ik blijf bramen houden aan de bovenkanten van de tanden.
Zo kwam het tandwiel eruit:
Dus wat nabewerking met schuurpapier, messing borstels in de Dremel en zo, leek het al heel wat. De passing van de tandriem was ook wel aardig. Maar helemaal ideaal zat de randriem niet op dit tandwiel. Even een testopstelling gemaakt. Zo’n tandriem moet zonder al teveel spanning goed op het tandwiel passen en dat deed ie niet. Dat betekent dat in de praktijk bij draaiende motor er gevaar is dat het tandwiel verspringt ten opzichte van de riem. Zowel bij echte motoren als bij dit modelletje is dat een probleem. Daarmee verschuift de timing van de kleppen. Dat geeft problemen voor een goede compressie, verbranding, spoeling e.d. In het ergste geval kan in sommige gevallen de klep door de zuiger worden geraakt.
Ik heb heel wat uren zitten puzzelen om te snappen wat er aan de hand was. Toevallig was een vriend van me op bezoek en die is ook erg technisch. Die was er gauw uit. Er waren twee redenen. De afmetingen van het riempje waren anders dan op de tekening en ik maakte een hardnekkige fout met het aflezen van een maat in de tekening. (Dat overkomt me steeds vaker helaas).
Het netto resultaat is dat ik de tanden wat dieper moet frezen. Dus nog een keertje een rondje met de verdeeltafel: Ik krijg wel veel ervaring met slingeren aan de verdeeltafel!!
Past nu heeeeel netjes!
Moet mijn vorige tandwieltje ook nog even opnieuw doen, dus een paar tienden diepere tanden maken.
Beide tandwieltjes: Links die van vandaag, rechts de eerder gemaakte:
Hier precies andersom, links de oude en rechts de nieuwe.
Ik moet nog een derde tandwiel maken. Ik denk dat ik ga proberen mijn beiteltjes iets te modificeren met zo’n vrijloophoek. Eens kijken of dat met de Dremel wil lukken.
Dirk, weerom bedankt voor de hulp en alle moeite.
Gisterenavond ook nog een leuk metalen ledenkastje op Marktplaats gescored. Ik heb inmiddels aardig wat spulletjes bij elkaar gescharreld voor mijn draaibank en freesmachine. En ik ben erg gehecht aan overzicht en zoveel mogelijk dingen op een eigen plek. Dus al een paar weken Marktplaats zoekopdracht ingezet. Ik wilde graag een Ikea kastje. Daar worden er iedere dag wel een paar van aangeboden. Meestal zo voor Euro 15 - 25. Maar ik heb geen zin om daar voor naar Delfzijl of zo te moeten rijden. Dus maar wachten totdat er iets in de buurt verschijnt. Gisteren waren er in een keer twee. Een dame bood zelfs twee van deze kastjes aan. Prijs afgesproken, Euro 35 voor de twee. Maar toen vroeg ik of ik ze direct kon komen ophalen. Het antwoord was, ophalen vanaf 2 maart! Ik dacht nog even dat ze zich vergiste. Maar nee, deze dame bood, vier weken voordat de kastjes beschikbaar komen, ze al aan op Marktplaats. Gelukkig was er een andere dame op 15 minuten afstand, die er ook een per direct aanbood. Gelijk opgehaald.
Vanochtend even schoongemaakt. Op de bodemplaat zat wat roest, dus even geborsteld en in de Hammerite.
Laadjes ingeruimd en gelabeld.
Laden zitten al bijna vol, maar ik heb wel weer een stellingplank over. (maar die wordt gevuld met auto-onderdelen). Op een van de Youtube videos (Blondihack dacht ik) wordt een vuistregel gegeven: Als je X dollar besteed aan een draaibank en of freesmachine, reken dan op minstens nog een keer X of zelfs 2X dollars aan accessoires! Ik heb het nooit bijgehouden, maar dat kon wel eens kloppen. Zonder HBM en Ali zou dat vermoedelijk nog wel meer zijn. Maar los van de kosten, vind ik het rommelen, sorteren, schoonmaken, sorteren van gereedschap altijd wel een leuk karweitje. Ik heb kasten en kisten vol met gereedschap voor mijn auto’s. Daar door heen rommelen is alsof ik in een foto-album zit te bladeren. Ik weet bijna altijd nog wanneer en bij wie ik een stukje gereedschap kocht, waarvoor ik het kocht. Ik heb ook heel wat gereedschap gekregen en op beurzen en brocante markten gekocht. Blijft een leuke hobby!!
En ieder dag leer je weer wat nieuw en helemaal hier op dit forum!!
Jeroen