Bouw Scuderi 4-takt motor

Het is nu volgend jaar... Waar blijft het?

Ik wist niet dat je zo zat te wachten op mijn volgend berichtje. Vandaag de hele dag aan mijn Mini gesleuteld. Morgen weer verder met het Scuderi motorprojectie.
Jeroen

Bijlagen

• image.png
    image.png
    137 bytes · Weergaven: 88
Weer wat verder gekomen vandaag.

Twee onderdeeltjes die het compressieterugslagventiel moeten gaan worden. Ik moet nog even op zoek naar een stalen kogel van 7mm. Dacht dat ik die had, maar die zijn allemaal kleiner. Fietsenmakers hebben ze in ieder geval niet!

IMG_5458.JPG

Eventjes de boel een beetje in elkaar gezet. Moet natuurlijk ook nog worden gesoldeerd. Maar de schroefdraadverbindingen passen in ieder geval erg goed!

IMG_5459.JPG

IMG_5460.JPG

Morgen klussen aan mijn bootje, ook leuk!!

Jeroen

Norwin, Johannes, bedankt voor de tips!
Willum, zijn dat nieuwe kogels of gebruikt? Het luistert nogal nauw met dat compressieklepje?
Anders bestel ik ze bij Conrad. Kingmicroschroeven heeft geen 7mm.

Jeroen

Vanochtend wat kleine onderdeeltjes gemaakt

IMG_5722.JPG

Begint er op te lijken. Zit allemaal nog niet strak uitgelijnd. Dat komt nog wel, maar ik denk dat het allemaal uiteindelijk wel netjes gaat passen.

IMG_5723.JPG

Nog wat klein spul aan het carburateurketeljte gemaakt. Kwam er ook achter dat er een foutje in de tekening zit. Ik moet de bevestigingsgaten in de bodemplaat voor de voetjes van de carburateur opnieuw boren.

IMG_5724.JPG

Nog even de twee onderdeeltjes maken waarmee dit pijpje uiteindelijk aan de verbrandingscilinder wordt gemaakt en dan is het klaar.

IMG_5725.JPG

Als het een beetje meezit dus in de loop van de week alle onderdeeltjes (hard) solderen! Eindelijk. Ik moet wel nog een bougietje maken, maar ik ga eerst het solderen doen.
Kon ik de Scuderi motor redelijk compleet meenemen naar Steyl!

Jeroen

Ben ook benieuwd naar de werking.
.

Ik ook Ruud! Van het vorige twee takt motortje zijn er niet zo heel veel van gebouwd en nog minder aan de praat gekregen. Maar deze Scuderi motor is vermoedelijk nog veel lastiger aan de praat te krijgen. We gaan het meemaken!

Gisteren de laatste twee onderdeeltjes gemaakt die gesoldeerd moeten worden

IMG_5735 2.JPG

Ik moet nog een inlaatluchtklepje en de bougie maken, maar daar komt geen solderen bij aan te pas.

Jeroen

Maar wanneer ga je solderen?

Vandaag dus!!

Een van mijn auto's (Alfa Romeo Spider) staat bij de garage dus er was in mijn garage genoeg plek. Alles klaar zetten. Brander/gasflessen, statief, trilbad etc. Tijdens het solderen hou ik alle deuren en ramen open. Trekt redelijk goed door. Ik doe alle onderdeeltjes een voor een, dus er is nooit veel rook/troep in de lucht.

IMG_5752.JPG

Bekende statief kwam weer goed van pas!

IMG_5755.JPG

IMG_5758.JPG

Alles klaar. Als ik eerlijk ben, qua soldering is het een beetje mix van heel goed en heel matig. Heb hier en daar nogal wat klodders soldeer aan de buitenkant.

IMG_5759.JPG

De uitlijning van dat pijpje met die wartel is nog niet ideal. Moet nog eens zien wat ik daar aan gaan doen. Welicht doe ik het nog een keer over.

IMG_5763.JPG

IMG_5760.JPG

Ik heb alle onderdelen beetje opgepoetst. Staat wel mooi en de klodders soldeer vallen dan minder op!

Jeroen

Laatst bewerkt:
Hallo Jeroen
Fijn dat je de motor gisteren mee had naar Steyl
Daar zitten heel wat uurtjes goed werk in.

Het tankje, als het waterdicht is wat ik al zij, voorzichtig vijlen en schuren.
Aansluitend weer mooi glimmend poetsen.

Gaat lopen en nog mooier worden.

Maar verdorie?
Ik had een jampotje Flux 6 voor je in de auto liggen.
Helaas ligt het nog in de auto.
Sorry Jeroen.

Alles voor modelbouw,
Willum

Vanmiddag weer wat verder geprutst. Het gaat langzaam, maar we komen steeds een beetje verder. Ik moest nog een (1) terugslagklepje maken.

IMG_6478.JPG

IMG_6479.JPG

Nog even de bovenkant ook draaien. En dan dat stompje even solderen. Pak ik gelijk even die andere aansluitingen die niet helemaal goed uitgelijnd staan.

Jeroen

De laatste paar dagen weer wat tijd kunnen besteden aan mijn motortje.

Eerst een nieuw pijpje gemaakt. Tot twee keer aan toe, want de eerste keer ging het kapot.
IMG_6685.JPG

Alles uit de kast om te gaan (hard) solderen
IMG_6686.JPG

Deze verbinding ben ik wel tevreden over.

IMG_6687.JPG

Daarna de verbindingen die niet goed pasten losgesoldeerd. Alles weer schoongemaakt, nieuw buisje geplaatst en de boel weer gesoldeerd. Ik ben niet erg tevreden over de solderingen, zit nog steeds niet mooi, maar in ieder geval staan alle pijpjes niet min of meer netjes uitgelijnd en kan ik de wartel ook keurig vast draaien.

IMG_6690.jpeg

IMG_6691.jpeg

Voorlopig laat ik het zo. Ik moet nog twee onderdelen maken. Allereerst de bougie. Bijna hetzelfde als de vorige keer, maar een maatje kleiner. En ik moet nog iets maken om de onsteking te kunnen doen. Ik heb al een elektronische ontsteking. Dus de vraag is ga ik direct voor een mechanische schakelaar of probeer ik het nog een keer met een magneetje en een sensor. De laatste keer bleef dat problemen geven. Maar ik heb nu denk ik, een betere complete elektronisch ontsteking.

Hoe dan ook, ik ga eerst nu er voor zorgen dat dit motorje goed en soepel loopt. Er moet nog wel wat gebeuren!

Jeroen

Back