Bouw Spitfire (topflite)

• Topicstarter Topicstarter Arnold W
  • Startdatum Startdatum
A

Arnold W

Guest
Hallo mensen,

Aangezien de Spitfire al aardig ver in het bouwstadium zit, zijn er natuurlijk ook al verschillende vragen naar boven gekomen.
Het werd dus hoog tijd om me hier aan te melden..
Het is de bedoeling dat hij aardig schaal gaat worden, zo hebben we Robart retracts (pneumatisch) aangeschaft en een viertakt natuurlijk!

full

full

full

Nu willen we de cockpit schuifbaar maken, proberen de uitlaat weg te werken en alles in de juiste kleuren brengen (airbrush), iemand tips?

Ik heb een hele rol oratex liggen, maar las ook iets over "glassen", wat is beter?

Verder is me opgevallen dat de motor scheef zit op de neus, waarom is dat?

Laatst bewerkt door een moderator:
Verder is me opgevallen dat de motor scheef zit op de neus, waarom is dat?

Weet je zeker dat je al aan een Spitfire toe bent ? :confused:

Ik neem aan dat je motor naar rechts scheef staat zo niet heb je een probleempje.
Dat is ter compensatie van het motorkoppel, anders wil de Spit linksaf.
Was trouwens bij de echte Spits en Mustangs enz ook een aardige uitdaging met al dat
vermogen.

Glassen of Oratex is vooral een kwestie van smaak, talent en tijd(gebrek)
Glas is veel meer werk maar het resultaat is als je het goed doet wel mooier.
Oratex enzo is makkelijk en snel en kun je ook best mooi maken.
Met glassen wordt de Spit zeker zwaarder en dat scheelt weer in vlieggedrag.

Mijn zoon gaat er mee vliegen, we bouwen hem samen.
Hij heeft al een aantal vliegtuigen, met voldoende ervaring.
Wel neemt hij er begeleiding bij op de club voor alle zekerheid.

Wij willen hem zo licht mogelijk houden, dus houden het denk ik bij oratex.
Zelf had ik al een vermoeden dat de motor door het vermogen wat scheef moet staan, had t ook op de club kunnen vragen, maar kwam nu even in me op.

:) Voor mij precies hetzelfde, wil nog een keer die topflite spitfire bouwen. Ga het volgen.

Gr,
Freek

Leuk dat er mensen zijn die het gaan volgen!
Ik had er eerder mee kunnen beginnen, met foto's van tijdens de bouw, maar die heb ik niet gemaakt. :)
Het is vind ik ook veel leuker om te zien hoe alle details aangebracht gaan worden, als de vorm er al is.
Het afwerken is immers altijd het leukst vind ik.

Ook hier een abbo. Leuke Spit. Glassen schijnt veel mooier te zijn als je eenmaal klaar bent. Wel een hoop meer werk maar als je hem echt mooi wilt maken kan je er niet omheen.

Ik las het ook eerder al hier inderdaad, zet me toch aan het denken.
Toch ben ik er wat huiverig voor, omdat hij dan toch aannemelijk zwaarder wordt.
Het is al niet de makkelijkste om te vliegen, dus wil ik hem iig zo licht mogelijk houden.
Wat is wijsheid, vlieggedrag of uiterlijk, erg moeilijk!
Veel of minder werk is eigenlijk het punt niet, meer het gewicht.

Heb even wat andere foto's gemaakt voor belangstellenden.
Hij lijkt toch aardig klaar, maar er moet echt nog een hoop aan gebeuren. Het is nu alleen meer het precies pas en naadloos maken van alles, al is al het werk natuurlijk al nauwkeurig gebeurd.

full

full

Alles is mooi aan een spitfire, zelfs de onderkant!

full

full

Op sommige plekken is een beetje superlicht plamuur gebruikt om de vorm perfect te krijgen, het blijft naturlijk hand werk. :)

Back