bouw thundertail model van RBCkits

gefeliciteerd met je maiden,

alleen een vraagje, waar is je brandblusser? Zij het niet dat je hem nodig mocht hebben om je toestel te redden. Dan mocht je hem misschien wel nodig hebben als er iets anders gaat branden. Puur voor veiligheid, want het blijft een tonnetje met een vlammetje erin.

maiden

Hoi GerritJan,ik had ook het vermoeden dat er iets met het startmotortje aan de hand was.
hopenlijk volgende vlucht iets meer achteroverop z,n voorpoot en dan gaat ie er weer als een speer vandoor .
Houd tt in de lucht ,straks mischien met z,n twee ,gr rene.

nogmaals proficiat gerrit,het was vrijdag een leuke dag,daar heb ik wel een ritje voor over
pech voor je dat het vandaag niet lukte,maar met een iets langere neuspoot gaat dat zeker lukken,als de onderdeeltjes binnen zijn,snel met z,n tweeen rond toeren.
gr,henk

tipje mijnerzijds rob bulk en ronald v aken gebruiken tijdens de starts een beetje flap om op te stijgen .neuspoot moet je niet verlengen anders gaat tie alleen maar stuiteren tijdens de landing .

brand blusser

gefeliciteerd met je maiden,

alleen een vraagje, waar is je brandblusser? Zij het niet dat je hem nodig mocht hebben om je toestel te redden. Dan mocht je hem misschien wel nodig hebben als er iets anders gaat branden. Puur voor veiligheid, want het blijft een tonnetje met een vlammetje erin.

De brand blusser was dit keer niet vergeten maar lag achter in de auto.
De volgende keer zal ik hem voor het pakken neer zetten. gr

Beste Gerrit Jan,

Mijn TT staat iets wat negatief op z'n pootjes maar komt gewoon vanzelf los.
Ik heb juist mijn neuspoot wat ingekort omdat de kist,zodra de wieltjes tijdens de landing
de grond raakte,de neiging had te blijven willen springen.
Ik gebruik inderdaad wat flaps tijdens de take off maar nodig is het niet ook niet
bij windstil weer.
In iederval leuk dat je kist vliegt en dat je er nog veel plezier aan mag beleven.

Gr Ronald

@Gerrit.

Proficiat met je TT maiden.

@Limme je kist staat een beetje in de weg, waneer kom je hem ophalen?

124047791ef86655f.jpg

124047791ec720b50.jpg

124047791ee86d320.jpg

124047791ee8413b7.jpg

124047791ee85448a.jpg

Kom dat ding effe ophalen, effe de turbine derop schroeven, en dat ding maidenen op Gouda.

Grtz Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Moooooi hoor Ger. Leuk kleurenschema.
Had je niet gelijk ook de motor erop kunnen schroeven?
Limme denk nu vaak teveel aan andere "dingen" en we wachten al
zolang,gni gni.
Ik hoop dat hij er nu wat langer plezier eraan mag beleven is hem wel gegunt.

Mzl,Ronald

@Peter.
Effe wat zwarte letters snijden 'Peter Vee' goed?

@Ronald.
1 ding staat vast, te langzaam de bocht nemen doet ie nooit meer.
En Ronald, deze kist moet vaak de lucht in, is toch niet voor niets DE 'turbine-calmato' genoemt?

Van mijn kant zijn hem vele mooie vluchten toegewenst.

Grtz Ger.

Citaat van Ger,
En Ronald, deze kist moet vaak de lucht in, is toch niet voor niets DE 'turbine-calmato' genoemt?

Ger komt in orde hoor,Limme zal wat meer instructie krijgen in wattie wel
en niet moet doen.
Gaat goed komen.

Gezond en goed modelvliegend 2008.
Mzl,Ronald

de thundertail kwam 31-12-2007 niet los

De motor is de 70 mm .
De temperatuur is 500 graden bij 118k .
Dus ik kan nog knijpen voor meer stuw druk.
Aan passing verdichter heeft er voor gezorgd dat de motor erg koel draaid.
gr Gerrit Jan

Hallo Gerrit Jan,

Allereerst even de allerbeste wensen voor allen... !!!!!!!!!!!!!!!!

G.J. , geheel in het begin van dit draadje zie je een afbeelding van een gele dubbelstaarter.

Ik heb/had dit model ooit gebouwd samen met nog twee identieke kisten voor wat clupleden en er een paar jaar mee gevlogen ( Ronald van Aken vliegt nu met deze gele en RBC heeft er een mooie bouwdoos van vervaardigd.)

Mijn ervaring met deze kist (voorzien van een tam 66je) is dat ook bij weinig wind een metertje of 10 a 15 nodig is om los te komen.

Ik weet niet waar RBC het zwaarte punt heeft aangehouden (en de positie van de hoofdwielen ) maar het lijkt mij dat de kist veel te zwaar in de neus is.

De instelhoek van de romp gewoon neutraal houden (horizontaal). Even kijken of de neuspoot niet te soepel veert ... mogelijk tijdens de start daardoor teveel negatief...
En dat de hoofdwielen niet tijdens het rijden naar achteren veren..
Alhoewel de staart bij enige snelheid al naar beneden gedrukt zou moeten worden ( dus kist al neutraal komt...)

Als het zwaartepunt en positie van wielen OK is, (bij halve tank) dan moet de kist eigenlijk makkelijk met de neus omhoog te tillen zijn. Bij de start drukt de motor de kist sowieso voldoende met de neus naar beneden...

Flapjes kan je een graadje of 10 a 15 naar beneden zetten, dan rijdt de kist zich vanzelf los.
In de landing flaps op 90 graden zetten. ( ietsje down mengen met hoogteroer).
Kist kan behoorlijk langzaam landen en breekt zeker niet uit !!!

Bij zoveel wind als te zien in het flimpje ( de petjes waaien af), dan gaat een dergelijke kist al binnen de 10 meter los, zeker op zo'n mooi veld....

In ieder geval heel leuk dat er weer eentje airborne is...

Trouwens, je motor draait gaaf !!

groet,
Jacques.

TT

Jacques bedankt voor je reactie.
Ik heb nog even na gemeten hoe de TT op zijn pootjes staat 0 ongeveer en als je de neus poot iets indrukt een paar graden negatief.
Het zwaarte punt ligt 145 mm van af de vleugel rand
Ik heb de tt uit gewogen door op te hangen en iets naar voren laten hellen.
gr Gerrit Jan.

hey jongens de TT staat nu bij mij thuis
ik moet Ger even bedanken voor zijn harde werk
ger top van je ik zal hem deze keer heel proberen te houden!
en ook peter veerman bedank voor je donatie hij komt goed teregt.
bedankt!!!!! bedankt!!!!! bedankt!!!!

Heey Limme,

goed te zien dat hij bijna kan vliegen. Wanneer zien we hem op het veld? De vorige heb ik nooit gezien.

Zondag? :D

succes!

groetjes,
niels

Back