Hallo Gerrit Jan,
Allereerst even de allerbeste wensen voor allen... !!!!!!!!!!!!!!!!
G.J. , geheel in het begin van dit draadje zie je een afbeelding van een gele dubbelstaarter.
Ik heb/had dit model ooit gebouwd samen met nog twee identieke kisten voor wat clupleden en er een paar jaar mee gevlogen ( Ronald van Aken vliegt nu met deze gele en RBC heeft er een mooie bouwdoos van vervaardigd.)
Mijn ervaring met deze kist (voorzien van een tam 66je) is dat ook bij weinig wind een metertje of 10 a 15 nodig is om los te komen.
Ik weet niet waar RBC het zwaarte punt heeft aangehouden (en de positie van de hoofdwielen ) maar het lijkt mij dat de kist veel te zwaar in de neus is.
De instelhoek van de romp gewoon neutraal houden (horizontaal). Even kijken of de neuspoot niet te soepel veert ... mogelijk tijdens de start daardoor teveel negatief...
En dat de hoofdwielen niet tijdens het rijden naar achteren veren..
Alhoewel de staart bij enige snelheid al naar beneden gedrukt zou moeten worden ( dus kist al neutraal komt...)
Als het zwaartepunt en positie van wielen OK is, (bij halve tank) dan moet de kist eigenlijk makkelijk met de neus omhoog te tillen zijn. Bij de start drukt de motor de kist sowieso voldoende met de neus naar beneden...
Flapjes kan je een graadje of 10 a 15 naar beneden zetten, dan rijdt de kist zich vanzelf los.
In de landing flaps op 90 graden zetten. ( ietsje down mengen met hoogteroer).
Kist kan behoorlijk langzaam landen en breekt zeker niet uit !!!
Bij zoveel wind als te zien in het flimpje ( de petjes waaien af), dan gaat een dergelijke kist al binnen de 10 meter los, zeker op zo'n mooi veld....
In ieder geval heel leuk dat er weer eentje airborne is...
Trouwens, je motor draait gaaf !!
groet,
Jacques.