Ter verduidelijking.
Ik geef les in een school voor leerlingen van ong. 16-20 jaar met beperkingen op cognitief en motorisch vlak.
Om de leerlingen extra te motiveren las ik tussen de gebruikelijke opdrachten een opdracht in die de fantasie van de leerlingen moet prikkelen.
Een kwestie van hun gerecht te kruiden, als je me begrijpt.
Nogmaals het betreft een vereenvoudigde uitvoering van 2.50m van de beroemde oceaanstomer.
Veel details zullen achterwege gelaten worden.
Binnenkort wat foto's die de zaak zullen verduidelijken.
Gezien ik geen expert ben in scheepsmodelbouw doe ik beroep op jullie expertise voor wat betreft de goede afloop van dit project.
Ik heb wel enige ervaring op gebied van schaalmodel zwevers.
Zie bouw Bergfalke mu13 3m op dit forum.
Ik vraag jullie advies voor wat betreft aandrijving, sturing en ballast.
Graag antwoord.
Waarom de Titanic?
De Titanic is een sujet waar een stevig verhaal aan verbonden is.
Literatuur en films in dit verband illustreren dit uitvoerig. Ook het feit dat het drama van de Titanic zich 100 jaar geleden afspeelde was medebepalend voor de
keuze van het onderwerp.
Gezien er maar sporadisch aan de Titanic gewerkt zal worden hebben we besloten het project over twee jaar te spreiden.
Ongetwijfeld zal het voor de leerlingen zeer motiverend zijn een werkstuk als dit te zien groeien.
Het idee is ook enthousiast onthaald door de leerkrachten ASV.
Voor hen is dit graag meegenomen, gezien dit thema inhoudelijk tal van mogelijkheden biedt om vakoverschrijdende ontwikkelings- en lesdoelstellingen van allerlei aard op te enten.
Nu wat meer bijzonderheden over het technische aspect van deze opdracht.
Het wordt een semi-schaalmodel uit hout en metaal van 2500mm lang.
Daarmee bedoelen we een vereenvoudigd model waar de belangrijkste karakteristieken van de beroemde oceaanstomer niet zullen ontbreken.
Om faalervaringen te vermijden passen we het concept aan aan het niveau van onze leerlingen.
Het is net deze aanpassing die van ons nog heel wat brainstorming zal vergen.
Het komt er nu vooral op aan de deeltaken van al de betrokkenen te definiëren (gediversifieerd).
Een optie is ook dat het schip kan varen.
Dit houdt in dat er motoraandrijving en afstandsbesturing moet voorzien worden.
Want we hopen er een extra-murale activiteit aan te koppelen om, dag op dag, 100 jaar later, de Titanic terug te laten varen.
Natuurlijk op een ijsbergenvrij water hier in de omgeving.
Maar gezien de opwarming van de aarde kan of mag dit geen probleem zijn.
Aurectar
Ik geef les in een school voor leerlingen van ong. 16-20 jaar met beperkingen op cognitief en motorisch vlak.
Om de leerlingen extra te motiveren las ik tussen de gebruikelijke opdrachten een opdracht in die de fantasie van de leerlingen moet prikkelen.
Een kwestie van hun gerecht te kruiden, als je me begrijpt.
Nogmaals het betreft een vereenvoudigde uitvoering van 2.50m van de beroemde oceaanstomer.
Veel details zullen achterwege gelaten worden.
Binnenkort wat foto's die de zaak zullen verduidelijken.
Gezien ik geen expert ben in scheepsmodelbouw doe ik beroep op jullie expertise voor wat betreft de goede afloop van dit project.
Ik heb wel enige ervaring op gebied van schaalmodel zwevers.
Zie bouw Bergfalke mu13 3m op dit forum.
Ik vraag jullie advies voor wat betreft aandrijving, sturing en ballast.
Graag antwoord.
Waarom de Titanic?
De Titanic is een sujet waar een stevig verhaal aan verbonden is.
Literatuur en films in dit verband illustreren dit uitvoerig. Ook het feit dat het drama van de Titanic zich 100 jaar geleden afspeelde was medebepalend voor de
keuze van het onderwerp.
Gezien er maar sporadisch aan de Titanic gewerkt zal worden hebben we besloten het project over twee jaar te spreiden.
Ongetwijfeld zal het voor de leerlingen zeer motiverend zijn een werkstuk als dit te zien groeien.
Het idee is ook enthousiast onthaald door de leerkrachten ASV.
Voor hen is dit graag meegenomen, gezien dit thema inhoudelijk tal van mogelijkheden biedt om vakoverschrijdende ontwikkelings- en lesdoelstellingen van allerlei aard op te enten.
Nu wat meer bijzonderheden over het technische aspect van deze opdracht.
Het wordt een semi-schaalmodel uit hout en metaal van 2500mm lang.
Daarmee bedoelen we een vereenvoudigd model waar de belangrijkste karakteristieken van de beroemde oceaanstomer niet zullen ontbreken.
Om faalervaringen te vermijden passen we het concept aan aan het niveau van onze leerlingen.
Het is net deze aanpassing die van ons nog heel wat brainstorming zal vergen.
Het komt er nu vooral op aan de deeltaken van al de betrokkenen te definiëren (gediversifieerd).
Een optie is ook dat het schip kan varen.
Dit houdt in dat er motoraandrijving en afstandsbesturing moet voorzien worden.
Want we hopen er een extra-murale activiteit aan te koppelen om, dag op dag, 100 jaar later, de Titanic terug te laten varen.
Natuurlijk op een ijsbergenvrij water hier in de omgeving.
Maar gezien de opwarming van de aarde kan of mag dit geen probleem zijn.
Aurectar
Laatst bewerkt: