Bouw Titanic

Ter verduidelijking.
Ik geef les in een school voor leerlingen van ong. 16-20 jaar met beperkingen op cognitief en motorisch vlak.
Om de leerlingen extra te motiveren las ik tussen de gebruikelijke opdrachten een opdracht in die de fantasie van de leerlingen moet prikkelen.
Een kwestie van hun gerecht te kruiden, als je me begrijpt.
Nogmaals het betreft een vereenvoudigde uitvoering van 2.50m van de beroemde oceaanstomer.
Veel details zullen achterwege gelaten worden.
Binnenkort wat foto's die de zaak zullen verduidelijken.

Gezien ik geen expert ben in scheepsmodelbouw doe ik beroep op jullie expertise voor wat betreft de goede afloop van dit project.
Ik heb wel enige ervaring op gebied van schaalmodel zwevers.
Zie bouw Bergfalke mu13 3m op dit forum.


Ik vraag jullie advies voor wat betreft aandrijving, sturing en ballast.

Graag antwoord.






Waarom de Titanic?

De Titanic is een sujet waar een stevig verhaal aan verbonden is.
Literatuur en films in dit verband illustreren dit uitvoerig. Ook het feit dat het drama van de Titanic zich 100 jaar geleden afspeelde was medebepalend voor de
keuze van het onderwerp.

Gezien er maar sporadisch aan de Titanic gewerkt zal worden hebben we besloten het project over twee jaar te spreiden.
Ongetwijfeld zal het voor de leerlingen zeer motiverend zijn een werkstuk als dit te zien groeien.
Het idee is ook enthousiast onthaald door de leerkrachten ASV.
Voor hen is dit graag meegenomen, gezien dit thema inhoudelijk tal van mogelijkheden biedt om vakoverschrijdende ontwikkelings- en lesdoelstellingen van allerlei aard op te enten.

Nu wat meer bijzonderheden over het technische aspect van deze opdracht.
Het wordt een semi-schaalmodel uit hout en metaal van 2500mm lang.
Daarmee bedoelen we een vereenvoudigd model waar de belangrijkste karakteristieken van de beroemde oceaanstomer niet zullen ontbreken.
Om faalervaringen te vermijden passen we het concept aan aan het niveau van onze leerlingen.
Het is net deze aanpassing die van ons nog heel wat brainstorming zal vergen.
Het komt er nu vooral op aan de deeltaken van al de betrokkenen te definiëren (gediversifieerd).

Een optie is ook dat het schip kan varen.
Dit houdt in dat er motoraandrijving en afstandsbesturing moet voorzien worden.
Want we hopen er een extra-murale activiteit aan te koppelen om, dag op dag, 100 jaar later, de Titanic terug te laten varen.
Natuurlijk op een ijsbergenvrij water hier in de omgeving.
Maar gezien de opwarming van de aarde kan of mag dit geen probleem zijn.


Aurectar
 
Laatst bewerkt:
aandrijving Titanic

We zijn reeds een heel eind opgeschoten met ons project.
Waarvan ik binnenkort enkele foto's zal tonen.

Gezien het grotendeels gebouwd word door kinderen met beperkingen betreft het hier geen tip-top natuurgetrouw schaalmodel volgens profesionele modelbouwnormen.
Niettemin moet het vaartuig de belangrijkste karakteristieken van het beroemde schip bezitten.
En het moet ook perfect kunnen varen.


Het probleem met de aandrijving meldt zich aan.:confused:
Ik ben geen expert wat dit betreft.
Ze hadden me een motor Robbe 755/40 aanbevolen.
Welke schroef, as en regelateur hebben we vandoen?
Ik doe beroep op jullie expertise in dit verband.
Gezien ons beperkt budget wil ik het goedkoop houden.

Er had me ook iemand gezegd dat er 12 kg ballast in moest.
Wat is daarvan waar?:eek:

Dank voor de aandacht.:smile:
Mvg,

Aurectar
 
-bandwerk in de beschutte werkplaats.
-OV3”?
-onze OV2
-Gezien er maar sporadisch aan de Titanic gewerkt zal worden hebben we besloten het project over twee jaar te spreiden.
-leerkrachten ASV.
-Voor hen is dit graag meegenomen, gezien dit thema inhoudelijk tal van mogelijkheden biedt om vakoverschrijdende ontwikkelings- en lesdoelstellingen van allerlei aard op te enten.
-de betrokkenen te definiëren (gediversifieerd).
-een extra-murale activiteit





Lijkt een mooi project, maar misschien voor de buitenstaander in het vervolg ondertitelen?

Kan me ook niet voorstellen dat het klaar kan zijn in 2 jaar terwijl er maar sporadisch aan gewerkt gaat worden.
Enig idee hoeveel tijd er in modelbouw gaat zitten?

Ik ben met 3 maanden achter elkaar 7 dgn per week, mogelijk met 5 uur werk per dag nog niet eens klaar met mijn onderlosser.
 
Laatst bewerkt:
schoolproject

Ter verduidelijking.
Ik geef les in een school voor leerlingen van ong. 16-20 jaar met beperkingen op cognitief en motorisch vlak.
Om de leerlingen extra te motiveren las ik tussen de gebruikelijke opdrachten een opdracht in die de fantasie van de leerlingen moet prikkelen.
Een kwestie van hun gerecht te kruiden, als je me begrijpt.
Nogmaals het betreft een vereenvoudigde uitvoering van 2.50 m van de beroemde oceaanstomer.
Veel details zullen achterwege gelaten worden.
Binnenkort wat foto's die de zaak zullen verduidelijken.

Gezien ik geen expert ben in scheepsmodelbouw doe ik beroep op jullie expertise voor wat betreft de goede afloop van dit project.
Ik heb wel enige ervaring op gebied van schaalmodel zwevers.
Zie bouw Bergfalke mu13 3m op dit forum.


Ik vraag jullie advies voor wat betreft aandrijving, sturing en ballast.

Graag antwoord.

Aurectar
 
Laatst bewerkt:
Hallo Aurectar,

Dat is een ambitieus project! Wat Baggeraar schreef klopt. Een scheepsmodel van zo'n lengte en varend met alle besturing erin zal veel tijd vergen ondanks dat er weinig detailwerk op komt te staan. We hebben het hier niet over een tanker met een lang plat dek.

Het enthousiasme moet je tot het eind vast weten te houden want het zouw toch jammer zijn dat halverwege het instort en er een half afgemaakte scheepsromp staat.

Voor dit triple-screw schip kan je 3x Graupner BB 720's nemen of bij een autosloperij fan-motoren halen. Vaarklaar met alle balast erin wordt dit een zwaar schip, ik denk zo rond de 40 kilo. Zelf kan je hier een berekening maken. De diameters van de schroeven kan je gemakkelijk verkleinen tot de juiste schaal. Je schreef dat het model 250cm wordt, is het niet handiger om gewoon schaal 1:100 aan te houden? Het is dan veel makkelijker rekenen.

Ik wens jullie succes met bouwen en laat wat foto's zien...

Groeten Paul
 
[mod]Aurectar: ik heb je draadje in "het schipperscafé" verwijderd; twee keer hetzelfde verhaal zijn we hier niet blij mee.[/mod]

Dan over je vragen:
Een varende Titanic van 2,50 meter lang heeft inderdaad behoorlijk ballast nodig. Om dat grof te berekenen kan je de lengte, de breedte en de gewenste diepgang met elkaar vermenigvuldigen, dan heb je de gewenste waterverplaatsing:
Lengte 250 cm
Breedte 27 cm
Diepgang 10 cm
(alles even snel en ruw geschat)
Vermenigvuldigd komt dat uit op 67500 kubieke centimeter... = 67,5 kilo!
Dát heb je aan gewicht nodig om haar (een schip is vrouwelijk) op de waterlijn te krijgen.
Daar gaat het totale gewicht aan bouwmaterialen af, en dan hou je dus een bepaald gewicht over. Dát is dus je ballast. En eerlijk gezegd: die 12 kilo zou nog wel eens aan de krappe kant kunnen zijn....
Waar jullie zeker rekening mee moeten houden is het feit dat de Titanic totaal ruim 50 meter hoog was, en "slechts" een diepgang van 10 meter had.
80% van het schip steekt dus boven de waterlijn uit!
Bovendien is ze relatief smal.
Dat houdt in dat de Titanic als model in principe vrij instabiel zal zijn.
Alle ballast die nodig is, zal je dus zo laag mogelijk moeten plaatsen.

Als "brandstof" adviseer ik dus loodaccu's: de goedkoopste accusoort, maar ook zwaar. Als "nuttige ballast" dus ideaal.

Qua motoren: de 755/40 motoren zijn voor zo'n schip (denk ik) te klein.
Bovendien: je hebt 3 motoren nodig: de Titanic had 3 schroeven!

De middenschroef heeft 4 bladen, de bak- en stuurboordsschroef hebben 3 bladen.
De diameter van de schroeven:
Middenschroef 5,3m, bak- en stuurboordsschroef 7,7 meter.
Omgerekend zou dit schroeven opleveren van 5 en 7 cm diameter.
Dat zal inhouden dat je de motoren moet voorzien van een vertraging.

Rechtstreeks op de as zullen de 755/40 motoren met deze schroeven binnen korte tijd oververhit raken en verbranden. Een vuistregel in de modelbouw is:
Zorg dat je schroefdiameter nooit groter is dan de diameter van je motor.
Vandaar dat ik adviseer:
óf grotere motoren, óf een vertragingskast tussen motoren en schroefassen te plaatsen.
Een optie is: naar de autosloop gaan en aanjagermotoren van gesloopte auto's te kopen. Goedkoop, langzaam toerental en heel veel power!

M.b.t. tot de schroefassen en schroefaskokers:
Goedkoop is duurkoop. Zeker bij een model van deze grootte. Hier moet je niet op bezuinigen, anders blijf je ellende houden. Raboesch is een hele goede naam m.b.t. schroefassen, schroefaskokers en schroeven. Goedkoop zijn ze niet, maar goed wel. Voor info: Raboesch Precision Enineering
Op die website zie je hun catalogus.

Tot zover een beetje info van mijn kant.
Een interessante website is: Titanic-Titanic.com
En nu hopen dat er bouwers zijn met meer kennis van dit schip.
 
aandrijving Titanic

Hallo Roel,
Nogmaals mijn excuses voor dit dubbel draadje.
Maar ik geraakte er in het begin niet uit op welk een subforum ik moest werken.

Dank u voor het advies.
Nog een vraagje.
Kunnen die aanjaag motoren uit de autosloop ook gestuurd worden door de gewone Graupner regulatoren.
Ik heb er hier nog één liggen van 40Ampere.

Wanneer ik het heb over het varen van het schip bedoel ik dat het schip slechts een half uur zal moeten varen.

Het wordt slechts een éénmalige demonstratie op 15 april 2012.

Dit betekent dat eens deze sessie achter de rug zal zijn, alle electronica uit het schip zal verwijderd worden.
Vandaar de optie om er niet het duurste materiaal in te stouwen.

Mvg,

Aurectar
 
Laatst bewerkt:
...
Nog een vraagje.
Kunnen die aanjaag motoren uit de autosloop ook gestuurd worden door de gewone Graupner regulatoren. Ik heb er hier nog één liggen van 40Ampere.
Ja, dat kan, mits het opgenomen amperage van de motor het maximaal te geven amperage van de regelaar niet overschrijdt.

Wanneer ik het heb over het varen van het schip bedoel ik dat het schip slechts een half uur zal moeten varen.

Het wordt slechts een éénmalige demonstratie op 15 april 2012.

Dit betekent dat eens deze sessie achter de rug zal zijn, alle electronica uit het schip zal verwijderd worden.
Vandaar de optie om er niet het duurste materiaal in te stouwen.

Mvg,

Aurectar

Oké, dan wordt het anders... Qua schroefaskokers zou je dan die door iemand met ervaring in elkaar kunnen laten solderen.
Op deze schaal kan je er dan zelfs makkelijk aan binnen en buitenkant een goed lager in persen.
De enige dure componenten die je dan voor de voortstuwing overhoudt, zijn de schroeven.

Overigens nóg een tip: Ik weet niet hoe groot de vijver / het bassin is waar je in wilt varen, maar: zorg dat je roer groter is dan de schaal voorschrijft!
Uit berekeningen is gebleken dat het roer van Titanic schaal 1:1 verhoudingsgewijs te klein was voor de grootte van het schip...
Een optie is dan om met plexiglas een soort "opzetroer" over het originele roer heen te zetten. Dat zie je onder water nl. niet, en je wendbaarheid wordt groter.
 
We denken hier aan een vijver in de omgeving waar wij vroeger reeds een maritieme demo gegeven hebben in schoolverband.
Het betrof een zeilwedstrijd met zelfgebouwde zeilscheepjes.
De leerlingen waren superenthousiast.
Wat wij trouwens ook beoogen met het scheepsmodel van de Titanic.

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoel je daarmee een motor van een autoventilator (airco) of is het iets die met de injectie te maken heeft?

Mvg,
Aurectar

Een optie is: naar de autosloop gaan en aanjagermotoren van gesloopte auto's te kopen. Goedkoop, langzaam toerental en heel veel power!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry,klinkt misschien raar,maar als ik naar de ruitenwisser van mijn 1:1 boot kijkt,gaat die niet rond maar heen en weer,hoe kan die dan geschikt zijn voor in een boot als schroefaandrijving??????
 
Wellicht omdat in sommige ruitenwissenmotoren van auto's een mechaniekje zit wat de ronddraaiende beweging van een electromotor omzet in een heen-en-weer-gaande?
 
Ik weet niet hoever je al staat met je project, Aurectar maar misschien kun je overwegen om het model in karton te bouwen, da's goedkoop en vooral licht wat de stabiliteit op het water ten voordele komt. Op het RC Groups-forum zit een modelbouwer die varende modellen in grote schaal bouwt met karton, de romp lamineert hij met glasvezel en polyester. Het interessante is dat zijn modellen amper balast nodig hebben omdat ze gebouwd zijn als 'waterlijn-modellen'. Desondanks zien zijn modellen er op het water echt wel behoorlijk uit vind ik.

Hij bouwde zo oa de Olympic, het zusje van de Titanic:
R.c.s. Olympic - RC Groups

In onderstaand verslag bouwt ie de Musachi, een Japans oorlogschip:
MUSASHI- Birth of another cardboard Titan - RC Groups

Je ziet maar wat je ermee kunt. Veel succes verder.

Grtz, A!H.
 
No way Back

Beste Archibald,

Hartelijk dank voor de tips in verband met het bouwen in karton.
Maar zoals u kunt zien op de foto's zijn we al een heel eind opgeschoten met ons eigen concept.
Er is voor ons geen weg meer terug.
We zullen het zelf moeten klaren.
Nu, advies is altijd meer dan welkom.


Mvg,
Aurectar.


full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Karton technologie

Deze Karton technologie zou ik in overweging kunnen nemen voor de superstructuur.
Onze planning is zo dat we tegen juli de romp af hebben.
Deze zomer ga ik die romp testen (laten varen) om te zien welke schroef ik nodig heb.
De testen zullen ook bepalend zijn voor de hoeveelheid Ballast.
Eens die testen achter de rug starten we met de boven bouw(superstructuur). :)



Ik weet niet hoever je al staat met je project, Aurectar maar misschien kun je overwegen om het model in karton te bouwen, da's goedkoop en vooral licht wat de stabiliteit op het water ten voordele komt.
 
Beste Aurectar

Wat de motor betreft kan ik je vertellen dat het advies van Roel om naar een sloopmotor uit een auto te kijken uitstekend is. De motoren die gebruikt worden om de fan van de radiateur aan te drijven zijn perfect voor een dergelijk project.
Ik gebruik ze zelf ook voor modellen van deze afmetingen en stuur ze ook aan met een normale vaartregelaar, dat gaat inderdaad prima.

Veel succes met het bouwen.

Marco
 
Back
Top