Ik zal je draadje in elk geval lezen.. ik heb vrij recent zelf deze kit gebouwd. Er was ook een bouwverslag hier, maar wegens ontbrekende foto's en tekst is die niet echt meer bruikbaar.
Hoe dan ook, mocht je vragen hebben, zal ik proberen die te beantwoorden. Ik heb zelf veel hulp gehad van andere forumleden tijdens het bouwen, dus het gaat wel goedkomen denk ik.
De mijne heeft inmiddels al gevlogen en staat vliegklaar achter mij. Het was mijn eerste bouwproject, op een Taxi II 10 jaar geleden na, en ik had verder geen ervaring.
Voordat je uberhaupt begonnen bent, heb ik een paar tips:
1) lees de hele handleiding minstens 2 keer GOED en helemaal door. Uiteindelijk zul je elke pagina sowieso wel 20 keer gaan bekijken, maar het is verstandig om van te voren te weten wat er allemaal nog moet gebeuren
2) neem de tijd om de tekeningen goed te bekijken
3)
koop het juiste gereedschap. Mijn Cessna is best een mooi toestel geworden, maar ik heb hem niet zo mooi en zo schaal afgewerkt als dat ik in eerste instantie wilde, doordat er een aantal details minder mooi waren geworden, wat bijna linea recta op het gereedschap is terug te voeren. Zorg ervoor dat je schuurlatten hebt. Dat kunnen alu profielkokers zijn, maar GreatPlanes heeft ook een aantal zeer mooie schuurbalken in het gamma. Ik zou de korte en de langste (zo'n beetje) nemen. Een martorschaafje (balsaschaafje) is ook een absolute must om te hebben.
4) zorg voor bakken vol met lijmklemmen. Bij de gamma/praxis/etc koop je van die setjes van kunstof lijmklemmetjes voor iets van 3~4 euro per setje.
5)
zorg voor een recht bouwoppervlak. Controleer ook of het oppervlakte wel echt recht is.
6)
neem er de tijd voor
7) zet 'm, als hij ruwbouw klaar is, niet in folie maar in glasweefsel
8)
bouw licht. Geen dikke rupsen lijm, geen overbodige verstevigingen (zoals hij in de bouwbeschrijving staat, is hij stevig genoeg), enzovoort. Als je klaar bent, zal hij hoogstwaarschijnlijk staartlastig zijn.
9) neem voordat je gaat bouwen de tijd om alle maten in de handleiding om te rekenen naar metrisch. Ik heb ze overal gewoon bijgeschreven. Dat bespaart je veel werk en ergenis tijdens het bouwen, en verkleint de kans dat je het verkeerde hout gebruikt
10) als 1e stap; haal alle houtdelen uit de frames en schrijf op het hout wat het is. Groepeer onderdelen op plaats waar het komt en tijdstip dat je het nodig hebt.
11) zorg voor een figuurzaagje en een vooraadje verschillende diktes vliegtuigtriplex. Ik heb de mijne gebouwd met al het hout in de kit, maar als je het perfect wilt doen zul je sommige plywood plaatjes eigenlijk opnieuw moeten maken, omdat ze kromgetrokken zijn
12) neem de tijd om het balsahout (plankjes) goed te sorteren; wat geschikt is voor beplanking, wat voor andere doeleinden geschikt is, enzovoort.
Wat betreft de spullen die er in/op moeten.. ik heb voor alles de adviezen van Top Flite opgevolgd. De geadviseerde du-bro wielen zijn echt mooie wielen. De geadviseerde 12oz tank past mooi op de beschreven plek (waar hij ook wel moet als je een schaal interieur wilt).
Weet je al welke motor je wilt gaan plaatsen? Ik heb zelf de supertigre G75 ring geplaatst (volgens Top Flite de 'modelers choice' in het supertigre gamma), icm. de top flite in-cowl muffler, maar heb spijt van die keuze. De motor loopt goed, maar is niet goed/mooi onder de motorkap weg te werken. Als ik 'm nu weer zou bouwen, zou ik voor de FX61 gaan. Dat lijkt veel mensen te weinig, maar als je 'm goed bouwt moet hij daarmee prima vliegen.
Koop niet het schaalinterieur van Top-Flite, als je het
echt mooi wilt hebben. Dat interieur is flinterdun plastig en echt een bitch om mooi te krijgen. Het was een van de redenen waarom ik afgehaakt ben bij het echt schaal maken van de kist.
Maar goed, de meest belangrijke tip heb ik bewaard voor het laatst:
veel plezier bij het bouwen
Het is echt een leuk bouwpakket en het levert je een schitterende kist op!