bouw top-flite cessna 182

• Topicstarter Topicstarter Tbull
  • Startdatum Startdatum
T

Tbull

Guest
Heb onlangs een Cessna 182 Skylane bouwkit van Top-Flite via internet aangeschaft bij Tower Hobbies. Bleek na veel speuren in winkels en internet de goedkoopste optie. Het wordt mijn eerste echte bouwproject. Tot nu toe wel wat ART en reparatiewerk verricht. Zou daarom best wat hulp "online" kunnen gebruiken van meer ervaren bouwers. Kan via een eigen website of dit forum een bouwverslag bijhouden.
Verwacht niet dat het project in sneltreinvaart zal gaan verlopen. Ik wil er goed de tijd voor nemen om alles goed te doen.

Ik hoor wel of er 'begeleiders' zijn

Theo

Ik zal je draadje in elk geval lezen.. ik heb vrij recent zelf deze kit gebouwd. Er was ook een bouwverslag hier, maar wegens ontbrekende foto's en tekst is die niet echt meer bruikbaar.

Hoe dan ook, mocht je vragen hebben, zal ik proberen die te beantwoorden. Ik heb zelf veel hulp gehad van andere forumleden tijdens het bouwen, dus het gaat wel goedkomen denk ik.

De mijne heeft inmiddels al gevlogen en staat vliegklaar achter mij. Het was mijn eerste bouwproject, op een Taxi II 10 jaar geleden na, en ik had verder geen ervaring.

Voordat je uberhaupt begonnen bent, heb ik een paar tips:

1) lees de hele handleiding minstens 2 keer GOED en helemaal door. Uiteindelijk zul je elke pagina sowieso wel 20 keer gaan bekijken, maar het is verstandig om van te voren te weten wat er allemaal nog moet gebeuren

2) neem de tijd om de tekeningen goed te bekijken

3) koop het juiste gereedschap. Mijn Cessna is best een mooi toestel geworden, maar ik heb hem niet zo mooi en zo schaal afgewerkt als dat ik in eerste instantie wilde, doordat er een aantal details minder mooi waren geworden, wat bijna linea recta op het gereedschap is terug te voeren. Zorg ervoor dat je schuurlatten hebt. Dat kunnen alu profielkokers zijn, maar GreatPlanes heeft ook een aantal zeer mooie schuurbalken in het gamma. Ik zou de korte en de langste (zo'n beetje) nemen. Een martorschaafje (balsaschaafje) is ook een absolute must om te hebben.

4) zorg voor bakken vol met lijmklemmen. Bij de gamma/praxis/etc koop je van die setjes van kunstof lijmklemmetjes voor iets van 3~4 euro per setje.

5) zorg voor een recht bouwoppervlak. Controleer ook of het oppervlakte wel echt recht is.

6) neem er de tijd voor

7) zet 'm, als hij ruwbouw klaar is, niet in folie maar in glasweefsel

8) bouw licht. Geen dikke rupsen lijm, geen overbodige verstevigingen (zoals hij in de bouwbeschrijving staat, is hij stevig genoeg), enzovoort. Als je klaar bent, zal hij hoogstwaarschijnlijk staartlastig zijn.

9) neem voordat je gaat bouwen de tijd om alle maten in de handleiding om te rekenen naar metrisch. Ik heb ze overal gewoon bijgeschreven. Dat bespaart je veel werk en ergenis tijdens het bouwen, en verkleint de kans dat je het verkeerde hout gebruikt

10) als 1e stap; haal alle houtdelen uit de frames en schrijf op het hout wat het is. Groepeer onderdelen op plaats waar het komt en tijdstip dat je het nodig hebt.

11) zorg voor een figuurzaagje en een vooraadje verschillende diktes vliegtuigtriplex. Ik heb de mijne gebouwd met al het hout in de kit, maar als je het perfect wilt doen zul je sommige plywood plaatjes eigenlijk opnieuw moeten maken, omdat ze kromgetrokken zijn

12) neem de tijd om het balsahout (plankjes) goed te sorteren; wat geschikt is voor beplanking, wat voor andere doeleinden geschikt is, enzovoort.

Wat betreft de spullen die er in/op moeten.. ik heb voor alles de adviezen van Top Flite opgevolgd. De geadviseerde du-bro wielen zijn echt mooie wielen. De geadviseerde 12oz tank past mooi op de beschreven plek (waar hij ook wel moet als je een schaal interieur wilt).

Weet je al welke motor je wilt gaan plaatsen? Ik heb zelf de supertigre G75 ring geplaatst (volgens Top Flite de 'modelers choice' in het supertigre gamma), icm. de top flite in-cowl muffler, maar heb spijt van die keuze. De motor loopt goed, maar is niet goed/mooi onder de motorkap weg te werken. Als ik 'm nu weer zou bouwen, zou ik voor de FX61 gaan. Dat lijkt veel mensen te weinig, maar als je 'm goed bouwt moet hij daarmee prima vliegen.

Koop niet het schaalinterieur van Top-Flite, als je het echt mooi wilt hebben. Dat interieur is flinterdun plastig en echt een bitch om mooi te krijgen. Het was een van de redenen waarom ik afgehaakt ben bij het echt schaal maken van de kist.

Maar goed, de meest belangrijke tip heb ik bewaard voor het laatst:
veel plezier bij het bouwen :)

Het is echt een leuk bouwpakket en het levert je een schitterende kist op!

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb alles inderdaad al genummerd en gesorteerd. Zal wat extra ply aanschaffen. Voor wat de motor betreft heb ik begrepen uit een testverslag op een amerikaanse internet set dat de fx 61 voldoende power heeft voor de kist. Heb de inside muffler al bijbesteld. Dus dat zal hem wel worden samen met futaba r136f ontvanger en een 7-tal bijpassende servo's, waarschijnlijk 3003. Ik gebruik als zender een Futaba 6 EXAP.

Heb je ook de verlichting meegenomen in de bouw?

gegroet

Theo

Goede keuze wat betreft motor en die moet zeker voldoende zijn. I.c.m. de in-cowl muffler komt er ook nog best een lekker geluid uit.

Ik zou niet de 3003 gebruiken als servo's, maar de 3001's.. sterker nog, dat heb ik ook gedaan. Niet omdat de 3003's slecht zijn, maar om dat de 3001's gelagerd zijn en niet veel duurder.

Ik heb inderdaad wel de verlichting aangebracht.

Hij vliegt overigens heel prettig, het is geen lastige of gemene kist. Het vliegt eerder als een trainer. Toch ook prettig om te weten :)

goeie tip over de maten er in centimeters naastschrijven, hezik :)

heb zelf ook nog een tip, pak alle latten die bedoeld zijn voor de sheeting, weeg en zorteer ze op gewicht, en gebruik zoveel mogelijk de lichte planken in de staart, minder kans op een staartlastige kist :wink:

Hallo allen,

Ik ben eindelijk een beetje verder dan sorteren van de materialen. had het gewoon ff te druk. Hopelijk gaat het vanaf nu wat snelle. Op dit moment heb ik het raamwerk van de 'Stab' gereed en ga het bekleden. Ik moet zeggen dat het toch nog wel veel puzzelen was om alle stukjes bij elkaar te krijgen. Moest ook nog even wennen aan het omrekenen van de maten.
Zal proberen om ook fotos van het bouwverslag te plaatsen. Ik weet nog niet of ik er verlichting in bouw maar zal voor de zekerheid de benodigde leidingen vast meenemen in de bouw.

Aanvankelijk had ik het idee om gewoon de fx 61 motor in te bouwen, maar op mijn vliegclub hier in Spanje werd me aangeraden om de 4-stroke 90 te nemen vanwege het mooie' geluid. her er zelf geen ervaring mee, iemand wel?

BTW was vorige week in Nederland en ben even in Eindhoven langs Verspaget gegaan voor wat onderdelen. Kon me helaas niet beheersen en heb vast voor de winter een bouwkit van de Warhawk gekocht. Dus ikmoet nu echt gaan opschieten met de Cessna.

gegroet

De viertakt is wel mooier qua geluid, maar ik zou voor de FX61 gaan icm de Top Flite in-cowl muffler.

Dit vanwege het gewicht..

dank je voor de tip.
Heb gelezen dat je zelf een cessna gebouwd hebt en deze in de verkoop hebt gedaan.
Zelf heb ik niet zoveel problemen met een rustig rondje vliegen. Laat dat stunt werk wel aan anderen over.

ik heb net nog even je eerste bericht gelezen en wat me opvalt is dat ik precies dezelfde zender heb, precies dezelfde ontvangers gebruik, en S3003's bij mij ook de voorkeur zijn :)

veel succes nog met de bouw :wink:

Welkom bij the Cessna club,

ben benieuwd naar je verslag want ben onlangs begonnen aan een HANGAR 9Cessna 182 Skylane van 2.40 met een Zenoah 26 aan boord.
EN een FEMA onboard starter.
Echt een heel mooi afgewerkte kist, kan niet anders zeggen, zelfs de stoeltjes zijn met stof bekleed. Ben niet zo'n proffessor met bouwen dus ga eens goed kijken hoe ik die motor en startmotor netjes kan inbouwen. uiteraard wil ik ook wat verlichting en dergelijke aanbrengen dus zal de draadjes op dit forum goed in het oog houden.

Back