Bouw Torpedo Boot PT-596 (1:35)

Welkom,

Omdat het hier om een bouwverslag van een schip gaat, is het hier een mooie plek!

Nadat wij (mijn baas en ik) gisteren naar Belgie geweest waren naar de modelbouwshow en hij even gevaren had met de Gillis, was hij meteen verliefd op zulke boten.

Toen wij een torpedo jager zagen staan, en ik zei dat ik het wel voor elkaar kreeg om hem te bouwen, heeft hij hem gekocht. En gisteren zijn we druk begonnen, het is voor mijn baas de eerste keer om zoiets RC te maken.

Ik ga elke avond naar hem toe hij woont 7 km verder op, en dan gaan we samen bouwen!

Afmetingen: 70 cm lang...

Vragen:
ik wil er 3 speed 400 motoren in zetten. Zijn er ook setjes incl schroefas en motorsteun?
welke regelaar(s)?
hoe de servo op 3 roeren aansluiten?
een zo ligt mogelijke accu, maar die wel genoeg power levert voor 3 speed 400's.. ? iemand een tip?

Foto's:

images

de echte!

belgieenvaren9maart046.jpg

de doos...

belgieenvaren9maart044.jpg

en onder het genot van een 0.0% biertje was het goed bouwen!

belgieenvaren9maart038.jpg

de hoofdbouwer ;)

belgieenvaren9maart037.jpg

stevige romp!

belgieenvaren9maart040.jpg

even gewicht er op!

belgieenvaren9maart041.jpg

de Gillis en de romp...

belgieenvaren9maart048.jpg

stuurhuis gemaakt, was een heel werkje.. hier lagen de metertjes nog los (die schuin liggen)

belgieenvaren9maart049.jpg

stuurhuis!

belgieenvaren9maart050.jpg

zo ver zijn we gekomen :)

Albert en Paul

leuk!!!

ja je kan een voledige set kopen, kijk maar naar het verslag van Marc (loods2) die heeft er ook een setje met speed 400 in zitten (wel met vertraging) voor de servo moet je de 3 roeren met elkaar verbinden en op het 1ste of het 3de een dubbele heveltje zetten, op het vrije heveltje moet je het staafje wat naar je servo gaat vastmaken. maar ik denk dat er hier mensen zijn die wel een tekening voor je hebben ;)

suc6!
gr Brecht

Let wel op dat bij dit soort kunststof vaak de hechting van verf en lijm net even anders werken dan bij ABS. Misschien handig om het topic over de "S100 Schnellbooten" eens door te lezen, daar kwamen de bouwers ook hier en daar een extra uitdaging tegen bij hun Italeri bouwdoos.

Paul.

Leuk dat je iemand zo enthousiast hebt gekregen. Zal zeker goed komen nu jij hem helpt met bouwen.:thumbsup:

De PT is een stuk moeilijker RC te maken dan de S100 Schnellboot.
Zeker voor een "beginner"!
Je moet heel veel aanpassingen doen, zelf dingen uitvinden.
Maarten Flederus (Puffin) heeft er een RC gebouwd.

En verder kun je in het Schnellboote-draadje een heleboel tips vinden over schroeven, schroefassen, schroefaskokers enz enz enz.

Mischien een tipje voordat je de electronica gaat bestellen.

Ik las dat dit kleine bootje 3 schroefen had, is het dan niet een idee om de buitenste assen statisch te houden, en alleen de middelste as te laten aandrijfen door een motor?

Scheelt gewicht aan motoren, scheelt kosten qua regelaars, en je kunt veel langer varen, doordat je maar op 1 motor vaart, en je heb daardoor weer meer ruimte voor een extra accu.

Wel zou ik gewoon de 3 roeren werkend maken, dan kun je denk ik haast om je as draaien.

Maarja, net wat je "baas" wil.

Jan

leuk!!!

ja je kan een voledige set kopen, kijk maar naar het verslag van Marc (loods2) die heeft er ook een setje met speed 400 in zitten (wel met vertraging) voor de servo moet je de 3 roeren met elkaar verbinden en op het 1ste of het 3de een dubbele heveltje zetten, op het vrije heveltje moet je het staafje wat naar je servo gaat vastmaken. maar ik denk dat er hier mensen zijn die wel een tekening voor je hebben ;)

suc6!
gr Brecht

bedankt voor je tip!

Deze blijf ik volgen.
Leuk om iemand zo te helpen.:thumbsup:

Groetjes,
Frankwin

leuk! bedankt!

Let wel op dat bij dit soort kunststof vaak de hechting van verf en lijm net even anders werken dan bij ABS. Misschien handig om het topic over de "S100 Schnellbooten" eens door te lezen, daar kwamen de bouwers ook hier en daar een extra uitdaging tegen bij hun Italeri bouwdoos.

ja lijmen gaat prima maar verven nog niet naar gekeken ;)
bedankt!

Paul.

Leuk dat je iemand zo enthousiast hebt gekregen. Zal zeker goed komen nu jij hem helpt met bouwen.:thumbsup:
met de hulp op het forum inderdaad! ;)

De PT is een stuk moeilijker RC te maken dan de S100 Schnellboot.
Zeker voor een "beginner"!
Je moet heel veel aanpassingen doen, zelf dingen uitvinden.
Maarten Flederus (Puffin) heeft er een RC gebouwd.

En verder kun je in het Schnellboote-draadje een heleboel tips vinden over schroeven, schroefassen, schroefaskokers enz enz enz.

Roel,
zeker ik ben het met u eens, maar mijn baas heeft nog een vriend die er ook nog veel van afweet ;) maar ik hoop het meeste zelf te doen (samen met bossie)
maar bedankt, en ik ga het zeker nog na lezen ;)

Mischien een tipje voordat je de electronica gaat bestellen.

Ik las dat dit kleine bootje 3 schroefen had, is het dan niet een idee om de buitenste assen statisch te houden, en alleen de middelste as te laten aandrijfen door een motor?

Scheelt gewicht aan motoren, scheelt kosten qua regelaars, en je kunt veel langer varen, doordat je maar op 1 motor vaart, en je heb daardoor weer meer ruimte voor een extra accu.

Wel zou ik gewoon de 3 roeren werkend maken, dan kun je denk ik haast om je as draaien.

Maarja, net wat je "baas" wil.

Jan

Hallo Jan,
dat had ik al bedacht & gezegt, maar hij wil harder ;) maar snelheid gewicht leek mij het beste 2 motoren...? dat ben ik met je eens, die roeren dat is toch makkelijk!

Maar ik zal het met hem er nog over hebben..
bedankt!

Paul

dat is een goede tip van Jan! maar je kan (denk ik) ook met 1 motor 3 assen aansturen via riemen?? heb je 3schroeven met maar 1 motor

Tussen "kunnen" en de harde praktijk in zo'n klein schip ligt een wereld van verschil. Bij een fors werkschip zou dat inderdaad kunnen, bij deze baby wordt dat echt een probleem.

Ik denk dat 2 motoren en de middelste een dummy het handigst is om en redelijk wat power, en toch niet teveel RC spul te hoeven inbouwen. Behalve ruimte vallen rompen van dit kunststof vaak wat zwaarder uit dan ABS.

Wat betreft lijmen, ik doelde vooral op assen etc, de delen onderling kun je prima met een hobbylijm aan elkaar smelten, maar bij een metalen schroefas koker werkt dat niet.

Misschien even naar de bouwmarkt voor de "lijmwijzer" , moet je mogelijk wel weten wat voor kunststof het is, je zal ongetwijfeld op een tweekomponent uitkomen.

Precies. En het S100 "draadje", boot is van dezelfde fabrikant (Italeri) dus grote kans dat het gebruikte kunststof hetzelfde is.

En goed as en lijmvlak opruwen.

De gebruikte kunststof is "spuitgietplastic".
Prima te lijmen met Revell plasticlijm.
36904-revell-lijm-contacta-professional.jpg

Lijmverbindingen tussen het plastic en metaal (schroefaskokers bijv) zul je moeten doen met een goede 2-componentenlijm, zoals Stabilit Express of Bison Kombi Turbo.

Back