Bouw Twister

Dat balsa de kwalifikatie licht krijgt als het 10 gram per 1mm dikte heeft dat wist ik, maar als dat van mij 11 gram is dan is het toch niet direkt eikehout :|
Ik mis nu nog het antwoord wat er mis zou zijn als je het simpel alleen met spanlak behandeld met een kleine versteviging rond het bevestigingsboutje

Daar was ik ook benieuwd naar.
Peter heeft volgens mij alleen een laag epoxy erop 'geschilderd'.
En tot nu toe zag ik alleen balsa kielvlakken kraken, een balsa stabilo nog niet.
Hier lijken me de krachten tijdens de worp ook vele malen minder.
Maar ik ga (als oefening voor een vleugel) binnen kort ook een stabilo baggen.

Theo zei:
Dat balsa de kwalifikatie licht krijgt als het 10 gram per 1mm dikte heeft dat wist ik, maar als dat van mij 11 gram is dan is het toch niet direkt eikehout :|
Ik mis nu nog het antwoord wat er mis zou zijn als je het simpel alleen met spanlak behandeld met een kleine versteviging rond het bevestigingsboutje
8.5 gr of 11gr is een verschil van 2.5 gr ofwel 30%
49 gr glas of 25 gr glas is 100% verschil.
De epoxy die daar in gaat zal wel ongeveer een zelfde verschil opleveren.
Dan kom ik op een gemiddeld verschil van 100 plus 100 plus 30 is 230 gedeels door 3 is zo'n 77 % Tel je dat bij het gewicht van mijn stabilo op dan zit je denk ik redelijk aan het gewicht van jouw stabilo.Misschien niet helemaal wetenschappelijk maar het verklaard een hoop.
Verder heb ik geen versteviging om het boutje want ik lijm mijn stabilo's op de pylon. Dun glas,matje er over en het zit als een huis.
Je vraag wat er mis is met alleen lak. Mijn stabilo's wegen ongeveer 3.7 gr voor bekleden. Ze zijn dan echt te slap en niet torsiestijf genoeg om zo te gebruiken. Misschien dat een wat zwaarder plankje dan betere resultaten geeft.

Alex

Na toch drie maal mijn richtingroer te hebben verruineerd (Turbo) maar eens zelf gaan knutselen.

Plankje 3 mm, gewicht zonder glas 4,1 gram.

Lamineerhars van Ruud Zandvliet gebruikt en 58 grams glas.
De hars ook maar een kleurtje gegeven (geel). Wordt alles wekelijk waterdun of dat van de kleurstof kwam weet ik niet Frans (Bal) had het in ieder geval ook niet eerder zo meegemaakt.

Volgens Ruud Z neemt het 58 grams spul minder hars op en de sterkte moet van het glas komen.

Eindresultaat 7,8 gram. Dat weegt het orginele roertje van meneer Zach ook.

Vanavond staan gooien, wat zie je dat goed een geel staartvlak tegen een zwarte lucht, helemaal goed alles heel.

Ik heb de indruk dat mijn versie steviger is dan die van meneer Zach,

Helemaal goed,

Hans Knippels

Inmiddels is het model vliegklaar en heeft het ook al zijn maiden gemaakt vanmiddag.
229.5 gr is tot nu toe de lichtste DLG die ik heb gebouwd. Toch gooide het model verrasend hoog en kompleet zonder wachel.
Het lijkt er op dat het iets hogere maar slankere kielvlak erg effectief is. Grootste voordeel van dit kielvlak is dat ik het zo'n 1.5 gr lichter kan bouwen dan het vorige iets bredere kielvlak. Natuurlijk geeft ook de lage massa van de vleugel minder traagheidsmoment wat het gooien bevordered.

Nog een paar plaatjes.

normal_45.jpg

normal_46.jpg

Beste Alex,

Waar haal jij de staartboompjes voor je Twisters?

Geweldig informatief verslag trouwens!

Groet,
Patrick

EMC-Vega
http://www.emc-vega.de/

Inmiddels is het model al weer geupdate en heeft een iets andere look, profiel en opbouw.
Deze vliegt pas echt goed. Heeft ook al weer een wedstrijd gewonnen

twister1k.jpg

Alex

P.S. Ik bouw hem ook voor iedereen die een echte top kist wil en er niet een jaar op wil wachten

Alex,

Ik ben de bouw van een DLG aan het voorbereiden. Aanvankelijk waren de Supergee en Aspirin mijn inpsiratiebron maar gaandeweg is dat de Twister geworden. Ik heb vooral grotere (F3J) kunstof kisten gebouwd. DLG's zijn redelijk nieuw voor mij maar het begint me allemaal steeds meer te fascineren. Na de draadjes over de Twisters gelezen te hebben blijf ik toch met een aantal vragen zitten.

De eerste Twister had de profielen AG 45(5)ct-02, 46ct-02 en 47-02ct, net als de Supergee.
De Aspirin heeft over de hele vleugel AH 84.
Het verdunnen van een profiel naar de tip levert feitelijk een aerodynamische tipverdraaiing en dus meer weerstand op. Dit heb jij ergens ook al eens beschreven. Logischer zou zijn om over de hele vleugel één profiel te gebruiken. Jij hebt een Twister met enkel AG 47 gebouwd, maar over de vliegeigenschappen hiervan kan ik niets terug vinden.
Gezien de profielen van de latere Twisters heeft het, denk ik, niet het gewenste resultaat gehad. Maar waarom niet? Enig idee?

Hoe heb jij de drie profielen over de 4 vleugeldelen verdeeld? En wat zijn de maten van deze 4 delen?

Hoeveel grams koolstof gebruik je nu voor de D-box? Ik neem aan dat er een dunne overlap is met het 36grams kevlar, of loopt het kevlar ook over de neus?

Alvast bedankt!

Groeten, Patrick

Peral zei:
Alex,

Het verdunnen van een profiel naar de tip levert feitelijk een aerodynamische tipverdraaiing en dus meer weerstand op. Dit heb jij ergens ook al eens beschreven. Logischer zou zijn om over de hele vleugel één profiel te gebruiken. Jij hebt een Twister met enkel AG 47 gebouwd, maar over de vliegeigenschappen hiervan kan ik niets terug vinden.
Gezien de profielen van de latere Twisters heeft het, denk ik, niet het gewenste resultaat gehad. Maar waarom niet? Enig idee?

De profielen zijn naar de tip niet alleen verdund maar ook geschikt gemaakt voor kleinere reynolds getallen. De weerstand neemt hier mee juist af in plaats van toe. Met de kleine reynolds getallen zijn de wortel profielen niet zo geschikt en hebben meer weerstand. De Asperin draagt heel goed maar glijdt wat minder. Dit hebben ze bij de Salpeter aangepakt. De AG 47 ct was het tip profiel van de Supergee. Erg snel maar de kist droeg slecht wat lijdde tot een zeer slechte still airtijd.

Peral zei:
Hoe heb jij de drie profielen over de 4 vleugeldelen verdeeld? En wat zijn de maten van deze 4 delen?

AG455 op de wortel, ag46ct op 50 cm. Ag 47ct op de tip.
maten panelen 25cm , 25cm, 15cm, 10 cm. (oude model)
maten panelen 25 cm, 25cm, 12,5cm, 12,5cm (nieuw model)
de tussenliggende profielen heb ik met profilie berekend. Afhankelijk van de koorde een percentage van de wortel en van het midden genomen.

Peral zei:
Hoeveel grams koolstof gebruik je nu voor de D-box? Ik neem aan dat er een dunne overlap is met het 36grams kevlar, of loopt het kevlar ook over de neus?

Ik gebruikte 66gr/m2 koolstof voor de D-box maar nu inmiddels 52gr/m2. Dit rol ik op een plaat plexiglas met een klein beetje hars en een hoop spiritus. Vervolgens laagje plasticfolie er over en flink na rollen met een rubber roller om de vezels te verspreiden en de gaten te dichten. Eenmaal uitgehard snij ik het op maat. Beide kanten even opnieuw inrollen met epoxy voor het lamineren. De kevlar (36gr/m2) overlapt 2 tot 3 mm aan de binnenkant. Na het rollen van de kevlar even met een penceeltje met epoxy over de naad zodat er geen rand in het profiel komt.

Alex

de materiaalverzamelaar zei:
maar ook geschikt gemaakt voor kleinere reynolds getallen

Alex,

Zou je misschien willen toelichten wat je precies gedaan hebt ?
Cheers

Bart

Dat zou ja aan Mark drela moeten vragen Bart. Die heeft voor zijn Supergee verschillende profielen op verschillende koordes.
Wat ik gedaan heb op mijn nieuwste Twister is het oude Drela strak aan de onderkant verdikken met 10% waardoor het profiel iets sneller word en iets minder welving heeft. Vervolgens met Profili de boel glad gestreken zodat de polaires van de reynoldsgetallen waarbij het model vliegt mooi glad zijn. Het verschil tussen mijn kist en de Asperin is dat bij de Aspi de tippen veel dikker blijven. Bij mij zijn de tippen dunner. Ik denk dat daar de goede glijhoek weg komt.

Dank voor het kijkje in je keuken Alex!

Voor mijn nieuwe mini (kernen aan het schuren en de romp is op electra inbouw na klaar) de tippe ook maar eens wat dunner houden.
Het nieuwe ding zal lijken op 'Kooltje' van Jurgen, maar dan weer net even anders.... (ik ontwierp de romp en hij de layout/profielkeuze van de vleugel)

Hopelijk vind ik nog genoeg tijd voordat de winterpostal begint.

"...Wat ik gedaan heb op mijn nieuwste Twister is het oude Drela strak aan de onderkant verdikken met 10% waardoor het profiel iets sneller word en iets minder welving heeft...." (hoe doen jullie dat quoten toch...??)

Dus als ik het goed begrijp heb jij over de hele vleugel de onderkant van het profiel met 10 procent verdikt, wat een duidelijke verbetering van het vlieggedrag tot gevolg had?!
Bij de wortel van de vleugel is de onderste profiel-deel ongeveer 2,5 mm dik. Dit betekent dat 0.25 mm (en nog minder aan de tip) zo'n verschil maken.
Erg boeiend allemaal. Het geeft ook aan wat het gevolg van een beetje slordig bouwen kan zijn.....!

Patrick

Peral zei:
Bij de wortel van de vleugel is de onderste profiel-deel ongeveer 2,5 mm dik. Dit betekent dat 0.25 mm (en nog minder aan de tip) zo'n verschil maken.
Erg boeiend allemaal. Het geeft ook aan wat het gevolg van een beetje slordig bouwen kan zijn.....!

Patrick

De onderkant van het profiel is net zo dik als de bovenkant van het profiel want die word vanaf de welvingslijn bekeken. Er komt dus totaal 5% profiel dikte bij. Het orginele AG 45 is 6.93% dik. Mijn profiel is dus 6.93 +5%(0.3465)is 7.27% dik.
Het verschil op de wortel koorde komt hier mee op 0.6mm De welving daalt van 2.58 naar 2.4. Verder heb ik het profiel met 3° flap gebouwd zodat de ailerons neutraal staan bij het glijden.

Alex

Duidelijk, dank voor al je uitleg!

nb. Gebruik je nu AG 455 (6,5%) of AG 45 (6,9%)? aan de wortel?
Volgens Drela is de AG 455 vrijwel 100% laminair en dus bijna niet meer te verbeteren.
Maar uit jou experimenten blijkt wel dat het allemaal geen keiharde wetenschap is...

Groet, Patrick

Peral zei:
nb. Gebruik je nu AG 455 (6,5%) of AG 45 (6,9%)? aan de wortel?
Volgens Drela is de AG 455 vrijwel 100% laminair en dus bijna niet meer te verbeteren.
Maar uit jou experimenten blijkt wel dat het allemaal geen keiharde wetenschap is...

Groet, Patrick

Ik gebruik op mijn huidige kist AG 455/mod.

Ik heb op een vorige Twister de AG 445 strak gehad. Ook erg goed maar duidelijk wat meer last van turbulentie en het draagt iets minder goed waarschijnlijk door de verminderde welving. Ik ben van mening dat een iets langzamer maar meer lift leverend profiel beter met gewicht omgaat. Mijn huidige Twister draagt het gewicht veel beter en laat zich nog steeds redelijk krap draaien waar mijn oude Twister erg ruim gedraaid moest worden als ik zwaar vloog. Ik heb wel een voorliefde om een beetje zwaar te vliegen om dat je dan veel dynamischer bent.

Back