Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Het spuitwerk nadert de voltooiing , donderdag de blanke lak op de romp gezet . Totaal geen ervaring met een 2 k blanke lak op een parelmoer watergedragen lak . De struts en de wielkappen eerst , een oogverblindend resultaat . Net als op de auto .
De romp werd een desillusie , de lak wilde op de grotere oppervlaktes niet vloeien , je moet er een laag van een ton opspuiten om een strak resultaat te krijgen . Dit gaat mij te ver als je de laklaag bij een spuiter laat opobrengen dan krijgt hij er wel 400 tot 500 gram lak op en is de lak strak glad en mooi . Nadat ik toch besloot om voor de vliegeigenschappen te kiezen vandaag het hobbelige oppervlakte geschuurd , morgen nog een dag en dan de lak sterk verdund testen .
Nu kan de onderlaag wel verdunner lees thinner verdragen . Morgen verder

Na een aantal uren schuren kan er bijna weer blanke lak worden gespoten . De proeven met het verdunnen zijn geslaagd . De instructie is 3 delen lak en 1 deel harder . Dit mengsel moet dan geschikt zijn om te spuiten . Met 15 % verdunning vloeit de lak veel beter en geeft ook een veel dunnere laag . De opgespoten lak is er qua gewicht weer bijna helemaal af . zoals het er nu naar uitziet zal de totale gewichts toename binnen aanvaardbare grenzen blijven .
Tevens wat ervaring opgedaan met bijwerken , als de blanke lak is opgeschuurd en de kleur wordt bijgespoten en de blanke lak wordt weer gespoten is de herstelplek onzichtbaar bijgewerkt .

Na enkele weken hard werken is het bijna zover . De romp is gesproten en de blanke lak is dankzij professionele hulp en een goede spuitcabine datgene geworden wat je er van mag verwachten .
Het paarlmoer zwart heeft de uitstraling van een vleugel (een piano wel te verstaan) Ook heb ik geleerd dat je de blanke lak perfect kan nabewerken met de juiste polijstmiddelen de meeste oneffenheden kan je wegschuren met WP 1500 schuurpapier ,de doffe plekken worden weer super hoogglans met het polijstmiddel .
Nog een klein stukje en dan is de romp klaar .
De richtingsroeraansturing met het wiel werkt goed. De kabel blijft ook bij een enorme uitslag aan 2 kanten strak staan .
Door het grote wiel en de geringe loop van het wiel is er geen sprake van de sinusslag .Morgen de uitslag van de servo met het programmeerkastje van Hitec terugregelen en de dead band van de servo s afstellen .
Volgende week komen de titanium steek assen en is weer 60 gram bespaard . Voorzichtig begonnen met een eindprognose van het gewicht ,. Rondom De 10 kg blijft in het zicht .

Foto's van de Ultimate, gespoten en gelakt.

De bobbel voor het luchtfilter in de motorkap.

Idem.

De staartwielaansturing zonder veren.

Detail van de staart.

Tijdens de afmontage.

Voor het eerst buiten spelen.

Paardebloemen zijn dezelfde kleur als de romp.

Er is nog wel wat afstelwerk te doen , de motor is nog nieuw.
Moet ik nog leren mee om te gaan . Het inlopen schijnt ongeveer 10 draaiuren te zijn .
Een aantal X wedstrijden vallen samen met de F3A wedstrijden , hiervoor heb ik mij gekwalificeerd.
Zoals de planning er nu uitziet wil in in ieder geval in Someren van de partij zijn . Is de kist ingevlogen , afgesteld en heeft de motor wat draaiuren achter de rug . Ook moet het programma nog geoefend worden .
Dan is het regelement ook zo dat ik gelijk het A programma mee moet vliegen , misschien krijg ik als beginnend X vlieger dispensatie om het B programma te mogen vliegen .

Ha Ed,
Ik heb in bewondering (in Vlissingen) vorig jaar naar jouw kist gekeken en ook veel van jouw uitleg over een en ander opgestoken. Deze kist zal wel weer net zo fraai in elkaar zitten als je F3A materiaal. Good luck met 'm.

Er is nog wel wat afstelwerk te doen , de motor is nog nieuw.
Moet ik nog leren mee om te gaan . Het inlopen schijnt ongeveer 10 draaiuren te zijn .

Een DA100 is nogal snel los, die kan je op een namiddag inlopen;)

Maar wanneer komen die testresultaten van de Hyde Mount?

De Ultimate ziet er goed uit:thumbsup:

Na de eerste F3A wedstrijd in Wieringen ga ik testen . Een week hierna zal ik de resultaten met jullie delen Moet eerst trainen voor de eerste wedstrijd .

Maandag voor het eerst de DA 100 gestart, nog nooit een grote benzinemotor zelf aangezet .
De hoofdnaald 1.2 slag open gezet en de stationair naald 1-1/8 slag .
De choke klep dicht en na 3 keer de propeller rondgedraaid te hebben ,een plof .
Choke weer helemaal open en tot mijn verbazing bij de volgende tik ,lopen .
tweeblads 28x 12 om de motor niet te zwaar te belasten Aspen 4 takt brandstof gemengd 1:50 met inloop olie .
Niet te lang laten lopen , alles in de tuin waaide bijna weg .
De volgende dag op het vliegveld op de mooie dinsdagavond de motor verder laten draaien. een probleemloze motor vanaf het eerste moment . Na een uurtje van alles te hebben uitgeprobeerd de 4 blads 26x 12 gemonteerd , een mooie sound met een veel aangenamer geluid .Motor wat volgas laten draaien en gevoeld of er sprake is van teveel warmte . Niets van dit alles .De hydemount doet ongemerkt zijn werk , het dempen van trillingen . De motor roteert enkele milimeters bij het overgaan van idle naar hogere toerentallen .
Geen enkele slingerbeweging meetbaar bij de uitgaande as van de propeller .
De motor in de Ultimate monteren met de titanium bouten en vanavond de uitlaatbochten op maat maken .
Volgende week in het model de motor laten draaienwat toerentallen meten met de diverse propellers. Ook wil ik nog wat benzine soorten gaan proberen , niet voor het vermogen maar voor de reuk als het model in mijn kamer staat vlak naast de keuken , kijken wat mijn vrouw er van vindt

tweeblads 28x 12 om de motor niet te zwaar te belasten
Na een uurtje van alles te hebben uitgeprobeerd de 4 blads 26x 12 gemonteerd

Uhmmm, Ed....dit zijn bepaald geen lichte props voor een DA100, die 26*12 vierblad is zelfs véél te zwaar, zelfs voor een DA100 met reso-pijpen....

Grt.

ik weet dat de 4 blad zwaar is voor de DA 100 , hij wordt voorgeschreven voor een 120-160 CC motor .
De combinatie wil ik testen om met een relatief licht vliegtuig en weinig toeren de geluidsreductie zodanig te beinvloeden dat de 80 DBA in het zicht komt .
Volgens mij is is de motortemperatuur het belangsrijkste om te monitoren . Nartuurlijk ook de verticale eigenschappen van het model en de remfunctie van de propeller niet te vergeten .
De meest ideale propeller is de Delro 24 x12 3 blad voor deze motor in combinatie met de Ultimate . Breed blad en een relatief kleine propeller . De 4 blad is overigens een propeller met een zeer smal blad .

Ik begrijp je doelstelling wel, maar dit is wel ongeveer het slechtste wat je kunt doen met een nagelnieuwe motor....

Grt.

tweeblads 28x 12 om de motor niet te zwaar te belasten Aspen 4 takt brandstof gemengd 1:50 met inloop olie

Viertakt brandstof ????

die 28*12 is een heel zware belasting voor in te lopen gewone dempers vrees ik :-)
zelf vlieg ik met een 29*10 op tuned pipes.

Aspen 4 takt benzine , acrylaatbenzine zonder olie . De olie is toegevoegd . Als je de 2 takt aspen benzine gebruikt zit er olie in .
De 2 takt aspen benzine is ontwikkeld voor veel hogere toerentallen .
Te denken valt aan 18000 tot 20000 toeren . De Da komt niet verder dan 6000 RPM . De olie die ik gebruik is afgestemd op de 6000 RPM van de Da

Aspen 4 takt benzine , acrylaatbenzine zonder olie . De olie is toegevoegd . Als je de 2 takt aspen benzine gebruikt zit er olie in .
De 2 takt aspen benzine is ontwikkeld voor veel hogere toerentallen .
Te denken valt aan 18000 tot 20000 toeren . De Da komt niet verder dan 6000 RPM . De olie die ik gebruik is afgestemd op de 6000 RPM van de Da

Daarom wordt er waarschijnlijk ook " AVGAS " benzine gebruikt vanwege het hogere octaangehalte..

De reden dat ik Aspen gebruik is simpel de geur .
Mijn hobbykamer grenst aan de keuken op de begane grond .
De reden dat ik niet eerder met benzinemotoren ben begonnen is de lucht van benzine in de auto en in huis .
De acrylaatbenzine is om arbo technische redenen ontwikkeld .
Als de hele dag door een werknemer met een yesterday powerplant ,de 2 takt motor ,rookgassen worden geproduceerd met een giftige benzine en je staat er ook nog met je neus in is je levensverwachting behoorlijk gereduceerd. Door uit de benzine de meeste schadelijke stoffen te halen heb je een kans dat de levensverwachting toeneemt. De Aspenbenzine ruikt bijna niet .
Kan ik het model na afloop van het vliegen opbergen als een methanol vliegtuig .

Dit is dus ook het geval met AVGAS Ed, tis maar waar je het gemakkelijkst aan komt. Mijn 2 brandstofkisten staan opgeborgen in de wasplaats achteraan in de woning met de deur naar de eetkamer meestal open, nog nooit klachten van de vrouw gehoord over eventuele reukhinder.

Voor mij is dit AVGAS.

Back