Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Ik ben juist blij met opmerkingen en aanwijzingen. het delen van kennis is het mooie van het forum

Het geel zilver en zwart wordt wel in de basis gebruikt .
Het is een kleurenschema van een Zwitser.
Herr Heindel heeft een gele romprug en een ander patroon op de vleugels .
 

De op maat gemaakte bochten, de 35 mm verschillende lengte afgestemd op de dempers.


Uitlaten lucht voor de motor, een gat voor de choke en wat ruimte voor het swingen van het luchtfilter.


The mask met alle gaten voor alle funties
 
Hey Ed,

Ik kan het fout hebben hoor, maar ik het nie de bedoelling dat beide headers
even langs zijn (nu is "zo op de foto te zien" dat de ene
header langer is als de ander)

Gaat dat de motorloop niet beinvloedden? nu heeft de ene cylinder
ietwat meer tegendruk als de ander (zal wel heel minimaal zijn) maar toch????

En wat bedoel je met: De op maat gemaakte bochten, de 35 mm
verschillende lengte afgestemd op de dempers.

Wil je mij dat eens uitleggen?

Grtz.
 
De uitlaatbochten van een dubbele twin of boxermotor zijn altijd verschillend van lengte . Door de uitlaat zo te verschuiven dat de lengte die de gassen afleggen tot het eerste dempschot gelijk is los je dit op . Ik denk dat het niet veel uitmaakt bij het gebruik van gewone dempers .Op de bok heb ik met verschillende bochtlengtes gewerkt , tot nu toe geen waarnemingen gedaan van motorproblemen . Het zou wel kunnen zijn dat er een verschil van bedrijfstemperatuur optreedt. Er zijn ook vliegers die met een twee in een resonantiepijp vliegen ,mogelijk dat die vliegers een aanpassing hebben gedaan . Als de afstemming nauw luistert dan is de ene cilinder uit te rusten met een korte bocht en de andere met een bocht met extra krul .Die ga ik vanavond pasmaken .Ik ga het allemaal ervaren
 
Vandaag de laatste blanke lak gespoten op de motorkap , ineens realiseer ik mij de Ultimate is klaar .
Met het afstellen en uitwegen ben ik al ver gevorderd , alle roeruitslagen zijn goed ,grote en kleine servo uitslagen ingesteld de gasservo is afgesteld ,Alle roeren lopen goed .Zwaartepunt nogmaals controleren , alle schroefbevestigingen nagelopen . 10 kg en 100 gram zonder brandstof , kan ik nog ergens iets gewicht besparen ?
Doet alles het ,schuurt er toch niet iets ergens tegen aan ,is het servosnoer van de gasservo niet te strak ,iedereen kent dit soort gedachten wel als er met een nieuw model gevlogen gaat worden .
Nog een week er naar kijken aan alles twijfelen ,nogmaals alles afstellen en de eerste vlucht plannen . Een propeller gemonteerd waarmee de motor 6500 rpm kan halen ,6500 rpm zal niet nodig zijn .
Is de tank groot genoeg ,750 cc voor een DA 100 . Kortom op 7 juni bij goed weer is de eerste vlucht gepland .
 
Ik ga de ultimate invliegen op een veld in het zuiden van het land met de Big scale aerobatics vrienden daar waar ik besloot F3A X te gaan vliegen .Kan ikgelijk gebruik maken van hun expertise en steun .
Als ik voldoende gegevens heb verzameld inzake het geluid en de kist vliegt naar behoren zal ik met het bestuur moeten overleggen van ons vliegveld of het is toegestaan meetproeven te doen zodat dit model ook bij ons in de buurt kan en mag vliegen .
 
Is de 750 cc tank voldoende voor de Da 100 is toch een vraag die mij bezig houdt .

Ja zeker, ik denkl dat Gino een tank van 750CC heeft moet je toch 13-14min kunnen vliegen denk ik. Ik heb 1l en vlieg ongeveer 14min heb ik altijd nog heel wat over.

Over de uitlaten, ik zou iedereen aanraden toch de bochten zo gelijk mogelijk te maken, en zoals Ed al vertelde, zeker bij tuned pipes... Bij mij zit idd de eene uitlaat gewoon iets meer naar achter dan de andere. Dit Is so bij zowat elk toestel dat ik al gezien heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag dat Ludwig Bauer in Duitsland dezelfde heeft sinds 2006;

attachment.php


attachment.php


Grt.
 
Invliegen nog even uitgesteld ,het zwaartepunt moet 20 mm verder naar voren . Alle accu s uitgebouwd en naar voren geplaatst . Geen extra gewicht is het credo . Veeeel werk .Zo loop je aan het einde nog tegen een aantal zaken op welke meer tijd kosten als gewenst.Het synchroon laten lopen van de vleugelservo s is ook nog een probleempje wat moet worden opgelost .Ook hier moet het inregelkastje de oplossinng brengen De uitslag van de richtingsroerservo inregelen met het speciale kastje van Hitec is ook nog een lastig karweitje. De ingestelde waarden komen niet 1:1 terug in de responce met de zender . Op het gevoel verder zetten en dan hopen dat je de goede uitslag hebt kan volgens mij niet de bedoeling zijn . wordt vervolgd
 
Back
Top