bouw van de Banckert

• Topicstarter Topicstarter andy89
  • Startdatum Startdatum
Andy, leds zou ik SMD's voor pakken die passen in de lantarens en geven een puist licht daar wordt je eng van. ik ben momenteel 3 gele leds in de mast van mijn Zwarte zee aan het bouwen. aangezien jou set ook van Billing Boats is ga ik ervanuit dat de binnenmaat van de lantarentjes ongeveer 2,1/2,2mm is.

jha dit zou kunnen kloppen. ik ga ze nog eens opmeten.
weet jij toevallig een goede plek om de ledjes te kopen?

kan in een pb gestuurd worden

kan in een pb gestuurd worden

Niet te veel doen, gewoon op het forum hebben andere daar misschien ook wat aan.

Ik heb SMD leds van ledbaron. Ik weet niet of die tegenwoordig op veel andere plaatsen te krijgen zijn, maar die heeft SMD-leds met al aangesoldeerde bedrading in verschillende uitvoeringen. Meerdere malen bij gekocht, altijd probleemloos

Groet,

Ad.

Conrad heeft ze ook met draden, ze zijn wel HEEL erg fragiel dus kijk uit!!!
ik heb er al 2 gesloopt.(gelukkig van elk 2 extra besteld :P)

ze zijn wel HEEL erg fragiel dus kijk uit!!!

Dat zijn die misschien met die hele dunne draadjes. Je hebt ze ook met veel minder kwetsbare bedrading:

LED_0603_pure_white_flat_with_plastic_cable.jpg

Groet,

Ad

klopt maar de mast(en) van de Zwarte Zee zijn niet zo heel erg dik en er moeten toch 3 lampjes in de voorste mast(als ik de foto's goed bekijk moeten er 6 in maar dat is een ander verhaal) dus heb wel wat dunne draadjes nodig, aangezien de banckert ook van billing boats is ga ik er vanuit dat ook de masten van de banckert ongeveer de zelfde diameter hebben.

ok bedankt allemaal dan ga ik dit eens even na zoeken

Kunnen jullie mij mischien een link plaatsen. ik kan ze namelijk niet vinden.

alvast bedankt.

op ledbaron kun je alleen bestellen per 10 of meer. en zoveel heb ik er niet nodig van dezelfde

ik kom er niet echt uit welke ledjes ik nu moet hebben. als ik ga zoeken kan ik ze niet vinden.
heeft iemand directe linken naar sites waar ik deze kan kopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
zijn dit toevallig deze ledjes

Ja, maar ik begrijp het datablad (pdf) niet helemaal.
Daar wordt doorverwezen naar het datablad van de SMD led zelf (dus die zonder bedrading), en er wordt gezegd dat er maar één kabel aangesoldeerd is. Ik veronderstel de +, zodanig dat je de - op de (messing) basis kunt solderen die als gezamenlijke - voor alle lampjes in bijvoorbeeld een mast functioneert.
Maar ik vind de omschrijving wel verwarrend, zeker ook omdat de foto duidelijk twee aangesoldeerde draden laat zien.

Groet,

Ad

hmm ok. ja want ik kan zo verder niks vinden waar de kabel al aanzit.

dit zou ik wel het liefste willen. jij nog adviezen waar ik ze ook per stuk kan bestellen

Andy, dat zijn inderdaad de SMD leds die ik heb, ze komen met 2 gesoldeerde kabels, echter wat Conrad vergeten is om te doen is duidelijk aan te geven wat de catode en wat de anode kant is, er zitten gewoon heel simpel 2 zwarte draadjes aan vast.

ik schakel mijn leds in serie, zo houd ik wel de 2 kabeltjes en heb ik per string maar 1 weerstand nodig, buiten dat is het makkelijker om 1 blanke kabeltje door de mast te trekken (hier en daar natuurlijk maat regelen om kortsluiting te voorkomen) als nul kabel, de nul van de andere eerste dient dan als + voor de volgende ect ect ect.

jha ok die snap ik. welke van de 2 heb jij dan? die met kabel?

dan ga i kdie namelijk ook bestellen
dan heb ik ze mischien morgen of anders overmorgen binne

correct, die met kabel.

nogmaals een waarschuwing, die dingen zijn HEEL erg fragiel zowel de SMD led's als de kabeltjes, daar waar een gewone led enkel een beetje erg heet wordt als je ze zonder weerstand laat branden om ze te testen blaas je deze direct op, en na de kabel 2 keer op en neer te bewegen breken ze af onder het soldeer punt.

hmm das wel kut. zeker als je bedenkt dat de kabel de mast in moet.

ik schakel mijn leds in serie, zo houd ik wel de 2 kabeltjes en heb ik per string maar 1 weerstand nodig

Natuurlijk kan dat, in m'n Rotterdam gebruik ik groepen van 6 en 7 in serie met één weerstand, maar daar had ik 24 volt voorzien.
Maar ik ben nu Jan (Zuiderkruis) aan het helpen met de verlichting voor zijn kotter, en die heeft maar 6 volt via z'n ontvangeraccu voorzien. Dan moeten alle leds parallel, omdat meer dan één niet lukt op 6 volt. Het hangt er dus maar vanaf wat je aan spanning beschikbaar hebt.

Groet,

Ad

ik heb 12 volt accu. maar ik ben er over ana denken aangezien 9 ledjes me 17 euro kosten zo. om dit toch maar te laten.
dit vind ik toch wel beetje duur voor die paar ledjes.

ik ga hier in de buurt wel eens rondneuzen of ik een winkel kan vinden die ze verkoopt

Back